História Toyoty RAV4: Toto ste o najobľúbenejšom SUV na svete nevedeli!
Prvýkrát zažiarila na ženevskom autosalóne v roku 1994. Toyota RAV4 odštartovala históriu populárnych kompaktných SUV.
Vydané Text: Tlačový servis

1. generácia – začiatky segmentu SUV
Prvá verzia RAV4 mala osvedčené prvky niekoľkých modelov Toyoty: podlahovú plošinu z Corolly, motor zo spoľahlivej Cariny a zavesenie kolies zo športového modelu Celica GT-Four. **Spočiatku mala 3-dverovú karosériu s dĺžkou 3 695 mm, bola o 25 cm kratšia ako dnešný Yaris.** Auto bolo skonštruované pre 4 cestujúcich. O rok neskôr sa dostal do predaja 4-dverový model pre päť cestujúcich, dlhší o 40 cm. Pod kapotou pracoval 16-ventilový štvorvalcový motor 2.0. Prvý model RAV4 mal pohon 4×4 s päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou.
2. generácia – krok pred konkurenciou
V roku 2001 dozrel čas na novú generáciu. RAV4 už nebola na trhu jediná, preto výrobca dbal, aby bola o krok vpredu pred konkurenciou. Až 70 percent vozidla tvorili celkom nové komponenty. Nový SUV bol priestrannejší, dlhší a širší, no hmotnosť so zachoval. Dvoj- a štvordverový variant vyrábali s bočným otváraním zadných dverí. Oba modely mali nastaviteľné zadné sedadlo, ktoré bolo možné rozdeliť, posunúť alebo demontovať, čím sa zväčšil batožinový priestor. **Pohon všetkých kolies s centrálnym diferenciálom bol z Lexusu RX 300.** Nový 2-litrový benzínový motor mal výkon 150 koní a variabilný časovač ventilov (VVT). Ekonomickejšou verziou bol dieselový model 2.0 D-4D common rail s výkonom 116 koní. Tretia verzia mala benzínový motor s výkonom 125 koní a pohon predných kolies.
3. generácia – s elektrickou podporou
V roku 2005 sa objavila RAV4 tretej generácie, dvojdverová verzia iba na domácom trhu. Dominantným modelom bola 4-dverová verzia s dvoma typmi rázvoru. **V Európe ponúkali autosalóny kratší model, v Amerike a Austrálii dlhší. V USA sa objavila aj verzia s tretím radom kresiel.** Skelet karosérie bol o 76 % tuhší, čím sa zvýšila bezpečnosť a zredukovala hlučnosť i vibrácie. Po prvýkrát v Toyote s pohonom všetkých kolies použili elektrický posilňovač riadenia.
4. generácia – už aj hybrid
Prvýkrát ju predstavili na autosalóne v Los Angeles v novembri 2012. V Európe debutovalo auto o rok neskôr v Ženeve. Tentoraz bol model RAV4 postavený na platforme Avensis a predĺžili ho na 457 cm, kufor získal obsah 547 l. **Aj napriek tomu si vozidlo zachovalo manévrovaciu schopnosť kompaktného modelu Auris. ** Pod kapotou štvrtej generácie RAV4 pracoval benzínový motor 2.0 Valvematic s výkonom 152 koní. Na výber boli aj dva naftové motory: nový 2.0 D-4D s výkonom 143 koní a maximálnym krútiacim momentom 310 Nm dostupným od 1600 ot./min., ako aj už predtým známy motor 2.2 D-4D s výkonom 150 koní. V roku 2014, pri príležitosti 20. výročia modelu, boli k v ponuke aj jubilejné verzie výbavy.
5. generácia – štýlovejšia, dynamickejšia
Toyota RAV4 piatej generácie, predstavená na newyorskom autosalóne v roku 2018, je nové auto s novým štýlom, vzhľadom trochu pripomínajúce Lexus NX. Postavená na platforme TNGA (Toyota New Global Architecture) poskytuje väčší komfort jazdy, vyššiu úroveň bezpečnosti a lepšie jazdné vlastnosti. V Európe sa dostane do predaja v prvom štvrťroku 2019. Získala nielen nový vzhľad, ale aj ešte väčšiu svetlú výšku a rázvor (o 30 mm), je tiež o 10 mm širšia (celkovo 1 855 mm šírky) a má kratší predný a zadný previs. Jej dĺžka (4 600 mm) je takmer rovnaká ako pri súčasnom modeli. **Vo svojej bohato vybavenej kabíne poskytuje viac priestoru a disponuje väčším kufrom (580 l).**
Test / Can-Am Origin a Pulse
Test Can-Am Origin a Pulse: Otázka charakteru
extra / Trojmestie
Gdansk, Gdyňa a Sopot
zahrievacie kolo / Ford Puma Gen-E