Tesla má smolu, elektrické kamióny do praxe zavádza Daimler

ERIK STRÍŽ, 09.07.2018
Zatiaľ, čo Tesla iba vykrikuje, že raz vyrobí elektrický kamión pre reálny svet, Daimler rovno predstavil hotové riešenia. Prvé elektrické kamióny dorazia zákazníkom už tento rok.
Freightliner eCascadia a Freightliner eM2

Freightliner eCascadia a Freightliner eM2 na elektrický pohon s dojazdom 400 a 370kilometrov.

Ako uváda Daimler vo svojej tlačovej správe, ktorú nám doručil do redakcie, Divízia Daimler Trucks združuje celosvetové know-how pre elektrické pohony v úžitkových vozidlách do novej skupiny E-Mobility Group (EMG). Namiesto zverejňovania pútavých konceptov a štúdií o tom, ako by to raz mohlo vyzerať, predstavila firma hotové riešenia pre nákladnú dopravu s plne elektrickým pohonom.

Freightliner eCascadia je ťažké elektrické nákladné motorové vozidlo pre diaľkovú prepravu a jeho najväčšia prípustná celková hmotnosť je viac ako 15 ton. Jeho motorová sústava má celkový výkon až 730 konských síl, akumulátory disponukú kapacitou 550 kWh a dojazd predstavuje 400 km. Je to trocha úsmevné, pretože vozidlo je určené pre tranzit na veľké vzdialenosti (Trieda 8) na severoamerickom trhu. Nabitie na ďalších 320 kilometrov však podľa výrobcu trvá iba 90 minút, samozrjeme, ak sa použije na to určená nabíjacia stanica s dostatočným výkonom.

Freightliner eCascadia a Freightliner eM2

Freightliner eCascadia na elektrický pohon s dojazdom 400 kilometrov.

Druhý model Freightliner eM2 106 je plnoelektrické vozidlo reprezentujúce stredne ťažký segment, kde najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla predstavuje 9 až 12 ton. Dojazd eM2 predstavuje približne 370 km, akumulátory majú kapacitu 325 kWh a celkový výkon pohonného systému dosahuje 480 koní. Za 60 minút nabíjania sa doplní energia na ďalších 300 kilometrov jazdy, čo zodpovedá 80 percentám nabitia.

Freightliner eCascadia a Freightliner eM2

Freightliner eM2 na elektrický pohon s dojazdom 370 kilometrov.

Je nepochybné, že zavedenie elektrického pohonu do praxe sa bude stretávať ešte nejaký čas s problémom nedostatočného dojazdu a potrebe dlhých časových sklzov potrebných k nabíjaniu. Zatiaľ, čo doplnenie paliva pre konvenčne poháňané vozidlá zaberú iba niekoľko minút, nabíjanie silných akumulátorov sa počíta v hodinách. Uvádzanie elektrických pohonov do praxe je však nevyhnutné - práve vývojom, investovaním miliárd eur do infraštruktúry a neustálym zdokonaľovaním, optimalizovaním a nachádzaním nových riešení a princípov dospejeme k číslam o dojazde, ktoré budú prijateľnejšie.

Dve nové plnoelektrické nákladné vozidlá svojej americkej dcérskej spoločnosti Freightliner budú prvým zákazníkom dodané už v priebehu tohto roka, avšak s plnou sériovou výrobou sa počíta až k roku 2021. Očakávame, že v priebehu necelých troch rokov sa dodané prototypy budú skúmať v praktickej prevádzke a budú predmetom pripomienkovania, ktoré sa potom pretaví do vylepšení v definitívnych sériovo vyrábaných vozidlách.

Freightliner eCascadia a Freightliner eM2

Freightliner eM2 a Freightliner eCascadia na elektrický pohon s dojazdom 370 a 400 kilometrov.

Tlačová správa Daimleru ďalej pripomína, že koncern už dnes disponuje elektrifikovanými úžitkovými automobilmi a je v tejto oblasti lídrom. „Obe elektrické nákladné vozidlá značky Freightliner, eActros značky Mercedes-Benz, eCanter značky FUSO ako aj plnoelektrický mestský autobus Citaro značky Mercedes-Benz a školský autobus značky Thomas Built, Saf-T Liner C2 Jouley divízie Daimler Trucks & Buses tvoria už dnes najširšie portfólio plnoelektrických úžitkových vozidiel na svete.“