Aktuality

Audi testuje syntentický e-benzín, e-naftu už plánuje vyrábať vo veľkom

Automobilka z Ingolstadtu spolu so svojimi technologickými partnermi prvýkrát vyrobila dostatočné množstvo regeneračného paliva pre prvé skúšobné motory. Spolu s firmou Global Bioenergies SA spoločnosť doteraz vyrobila najobjemnejšiu šaržu e-benzínu. Dokopy však ide stále iba o 60 litrov.

„Rovnako ako ostatné e-palivá od Audi, nový e-benzín má mnoho výhod. Jeho výroba nie je závislá od dodávok ropy, je kompatibilná s existujúcou infraštruktúrou a otvára možnosť uzavrieť uzavretý uhlíkový cyklus,“ hovorí Reiner Mangold, vedúci oddelenia udržateľného rozvoja v spoločnosti AUDI AG.

"E-benzín" Audi je v podstate kvapalný izooktán. V súčasnosti sa vyrába z biomasy v dvojstupňovom procese.

Inžinieri Audi už začali testovať spaľovanie a emisie nového paliva v skúšobnom motore. Ako syntetické palivo s vysokou čistotou a dobrými vlastnosťami ponúka riešenie od AUdi možnosť ďalej zvyšovať kompresiu motora a tým zvyšovať jeho účinnosť.

Z dlhodobého hľadiska sa budú inžinieri usilovať o zmenu výrobného procesu takým spôsobom, aby sa vôbec nevyžadovalo použitie biomasy. Podľa týchto predpokladov by mali byť dostatočnými východiskovými materiálmi v tomto procese oxid uhličitý a vodík získaný z obnoviteľných zdrojov.

Znie to neskutočne a možno priam naivne, ale veda, našťastie, nie je závislá na tom, či jej princípom niekto verí alebo nie.

Audi testuje syntentický e-benzín, e-diesel už plánuje vyrábať vo veľkom (ilustračné foto)
E-benzín a e-nafta by sa mohli do áut tankovať rovnako ako súčasné kvapalné palivá. Vlády i firmy by sa tak vyhli astronomickým nákladom na rozvíjanie infraštruktúry, ako je tomu dnes v prípade elektromobility.

Jedným z najdôležitejších produktov v rade e-palív Audi je tiež e-diesel. Audi v spolupráci s partnerom Sunfire od roku 2014 do októbra 2016 zriadilo pilotné zariadenie v Drážďanoch, ktoré bolo postavené práve na výrobu e-dieselu/e-nafty.

Základnými surovinami boli oxid uhličitý a voda, elektrická energia potrebná k výrobe bola zabezpečená z obnoviteľných zdrojov. Konečným výsledkom bol Blue Crude (modrý olej), ktorý bol vylepšený do podoby Audi e-diesel.

Audi v súčasnosti plánuje spustiť výrobu v Laufenburgu v švajčiarskom kantóne Aargau. Štyri kruhy spolu so svojimi partnermi Ineratec GmbH a Energiedienst Holding AG predpokladájú, že nový závod bude vyrábať asi 400-tisíc litrov Audi e-nafty ročne. Prvýkrát bude jediným zdrojom elektrickej energie v tomto procese vodná energia.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie