Sedadlá v autách sa výrazne zlepšia, zmení sa snáď všetko

Moderné sedadlá sa budú otáčať, prispôsobovať a budú mať vlastnú bezpečnostnú výbavu.
Vydané  Text: 

V priebehu desaťročí vývoja prešli automobilové sedadlá veľkými zmenami, v zásade si však neustále ponechávajú rovnaký charakter – sú pevne pripevnenými sedákmi s operadlami. Aj to by sa však mohlo v blízkej budúcnosti zmeniť. Volvo sedadlo spolujazdca zrušilo úplne, Mercedes začal sedadlá nafukovať počas vyberania zákrut a výrobca Adient predvádza sedadlá otočné o 180 stupňov s plnou bezpečnostnou výbavou. Už ani sedadlá nie sú tými, čím bývali kedysi.

Auto bez kolies Adient AI18

Na autosalónoch vo Frankfurte a v Šanghaji značka Adient odprezentovala svoj vlastný koncepčný automobil, ktorého zámerom bolo upútať pozornosť na usporiadanie interiéru. Samotný automobil je preto vrcholom minimalizmu, v podstate ide o estetický rám bez strechy a kolies.
V interiéri značka ukázala, ako si predstavuje budúcnosť autosedačiek: jej sedadlá sa majú otáčať o 180 stupňov a majú byť úplne samostatným aktívnym bezpečnostným prvkom. Sedadlá počítajú s autonómnou jazdou 3. a 4. úrovne, majú masívne bočné vedenie, variabilné lakťové opierky s funkciou malého stolíka, podobajú sa na luxusné kreslá v šéfovej kancelárii.
„Sedadlá v AI18 otáčateľné o 180 stupňov tiež majú v sebe integrovaný airbag, ktorý sa môže nafúknuť obidvomi smermi v závislosti od toho, ako je sedadlo nastavené. V prípade neodvratnej havárie sa sedadlá urýchlene nastavia do polohy optimálnej pre náraz, a to vďaka prepojeniu s prediktívnym asistenčným systémom vozidla.“ uvádza značka vo svojej tlačovej správe a pokračuje tým, že cieľom jej spolupráce so švédskym Autoliv prispôsobiť koncept airbagov a bezpečnostných pásov integrovaných v sedadlách novým scenárom a situáciám, ktoré budú nastávať v doprave aj v samotných vozidlách. Adient vyrába sedadlá, Autoliv sa špecializuje na automobilovú bezpečnosť.
To, čo robí Adient, možno dnes ešte uplatnenie nenachádza, avšak firma hľadí do blízkej budúcnosti, ktorá počíta s autonómnymi autami. Zachytiť tento trend už v jeho počiatkoch a stať sa jednou z vedúcich značiek podieľajúcich sa na dodávke niektorých ich komponentov je preto maximálne žiadúce.

Volvo Lounge Console

O tomto sa prvýkrát písalo ešte v apríli 2015 a odvtedy sa Lounge Console pripomenulo iba zopárkrát. Táto špeciálna výbava pre automobily Volvo XC90 je určená pre čínsky trh, na ktorom sa nachádza dostatočne veľký dopyt po superluxusných a drahých príplatkových funkciách.
Základom príplatkovej výbavy Lounge Console je odstránenie sedadla spolujazdca a inštalácia špeciálneho stolíka. Tento stolík plní viaceré funkcie vďaka svojej variabilite, pasažier na riaditeľskom sedadle vpravo vzadu si môže vyložiť nohy alebo pracovať ako za stolom. Zadné sedadlo sa dá sklopiť do takmer vodorovnej polohy, takže na dlhých trasách by malo byť Volvo maximálne pohodlné.

Nafukovanie bočníc sedadiel

Dnes túto funkciu ponúkajú viaceré automobilky, pretože je užitočná. Medzi prvými ju zaviedla značka Mercedes-Benz, nájdete ju napríklad v limuzíne triedy S či v kupé CLS a jej funkcia spočíva v nafukovaní bočníc sedadiel pri nakláňaní auta v zákrute. Dnes táto technológia pracuje rýchlo a spoľahlivo, prvá skúsenosť s ňou vám však spôsobí rozpaky – nie je zvykom, aby sa vám menil tvar sedadla počas jazdy.
O význame tejto technológie by sa možno dalo špekulovať, pretože nafukovanie bočníc je síce výrazné a zaujímavé, či vás však naozaj lepšie udrží v sedadle počas rezania zákrut, netušíme. Už sme si technológiu vyskúšali osobne niekoľkokrát a vždy vie zapôsobiť, ale či by sme sa bez nej cítili menej komfortne? Ťažko povedať…




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.