NÁDHERA! Mazda otvorila prvé múzeum v Európe.

Chceli ste už niekedy navštíviť múzeum Mazdy, no Japonsko je predsa len ďaleko? Máme pre vás dobré správy! V Nemecku otvorili prvé oficiálne múzeum Mazdy.
Vydané  Text: 

Kto z motoristov nepočul nikdy o Mazde 323 či 626, alebo o legendárnej a aj kultovej Mazde MX-5? Aj v našich končinách to boli legendy a aj dnes patria ich aktuálne generácie medzi mimoriadne obľúbené modely. Konečne si však fanmúšikovia značky môžu užiť pohľad aj na ostatné klenoty Mazdy vrátane modelov, ktoré u nás nepoznáme.
Za vznikom múzea stojí Walter Frey, lokálny díler Mazdy, ktorý otvoril svoju pobočku už v roku 1978, pričom ich prvý obchod s autami si otvorili v roku 1971 neďaleku Augsburgu v Gersthofene. A voľba na Mazdu nepadla náhodou, Walter bol fascinovaný Wankelovým motorom, ktorý Mazda ako prvá použila v sériovom auta Mazda Cosmo. Práve preto je centrálnym exponátom tento model. A práve táto láska k technickej unikátnosti modelu stála na začiatku vzniku tohto najväčšieho súkromného múzea Mazdy v Európe. Našťastie synovia Joachim a Markus sú rovnako pozitívne postihnutí láskou k autám, a preto sa po boku optca rovnako starajú o túto zbierku.
Samotná zbierka automobilov vznikala viac ako tridsať rokov. Exponát Mazdy Cosmo objavil Walter v New Jersey v roku 1980. Odvtedy sa zbierka rozrástla na viac ako 120 kusov. V zbierka sa nachádzajú absolútne všetky modely uvedené na trh od roku 1930! Takže otvorenie múzea bolo iba otázkou času. Podmienkou vytvorenae múzea bola prirodzene aj adekvátne veľká budova. Voľba na priestory tohto múzea preto padla práve na bývalé električkové depo. S pomocou miestneho starostu obce Senkelbach. Kombinácia historického šarmu budovy a množstva unikátnych automobilov vytvára tú najsprávnejšiu kombináciu pre múzeum. Napokon spomínané depo postavili už v roku 1897. Samozrejmosťou bola rekonštrukcia budovy a následné umiestnenie exponátov.
Stála výstava má vzhľadom na rozmery múzea iba päťdesiat automobilov, expozíciu však neustále obnovujú, aby sa návštevníci vracali do múzea a stále tam objavili niečo nové. Nájdete tam hot hatche, japonské miniautomobily kei cars aj hot rod na báze pick-upov a, samozrejme, niekoľko nádherných kupé. Ťažiskom výstavy však aj tak ostávajú modely s Wankelovým motorom. Medzi uníkátne modely patrí už toľkokrát spomínané Cosmo či prvá RX-7 zo sedemdesiatych rokov. Jednoducho Walterova láska k wankelom nepustí. Múzeum Mazdy podporil aj nemecký importér.








Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.