Potrebujú elektromobily špeciálne kolesá a brzdy? Tie nové vraj budú efektívnejšie

Nový koncept kolies a bŕzd pre elektrické autá z dielne Continental nie je revolučný, ale pomôže elektromobilom napríklad lepšie rekuperovať.
Vydané  Text: 

Nedávno sme tu mali správu o tom, že Continental testuje autonómnu jazdu na ľuďoch a teraz sa dozvedáme o ďalšej zaujímavej aktivite tejto spoločnosti. Výrobca pneumatík hľadá spôsoby, akým vylepšiť kolesá a koncové prvky brzdového systému na elektromobiloch. Súčasné riešenia vraj ešte majú rezervy.

Elektromobily sú na princípoch rekuperácie energie pri brzdení a spomaľovaní závislé. Vďaka rekuperácii je možné priebežne doplniť do akumulátorov dostatok energie aj na niekoľko kilometrov jazdy navyše, čo sa pri obmedzenom dojazde súčasných elektromobilov a plug-in hybridov nedá zanedbávať.

Koncept novej technológie pre elektromobily z dielne Continental využíva skutočnosť, že tradičné brzdy sú pri elektrických automobiloch používané v menšej miere, ako je tomu pri konvenčných vozidiel so spaľovacími motormi. Dôvod je ten, že elektromobily vedia brzdiť samotnými elektrickými motormi tým, že sa do nich púšťa, ľudovo povedané, menej šťavy, eventuálne sa do nich pustí prúd s opačnou polaritou.

Technológia nového kolesa využíva pneumatiku, vonkajší rám disku, vnútornú konštrukciu s motívom hviezdy, brzdový kotúč a brzdovú platničku/doštičku. Brzdový kotúč je pevne spojený s vnútornou konštrukciou kolesa a brzdová platnička obopína kotúč z vnútorného obvodu po oboch stranách. Samozrejme, vnútorná konštrukcia s motívom hviezdy je pevne spojená aj s rámom kolesa s osadenou pneumatikou.

Cieľom je zvyšovanie energetickej efektivity, ktorá je pri elektromobiloch ešte dôležitejšia ako pri bežných vozidlách.



Autonómna jazda z pohľadu človeka



V 21. storočí bude aj vodič iba pasažierom, ktorému bude automaticky jazdiaci automobil poskytovať službu. Firma známa svojimi pneumatikami najnovšie testuje automatickú jazdu z netradičného uhla: sleduje reakcie a správanie vodičov, ktorí prešli do pozície pasažierov.

Vývojom sa snaží zodpovedať otázky, ktoré súvisia s novou „funkciou“ vodiča-pasažiera v moderných automobiloch, teda napríklad: „Akým najvhodnejším spôsobom môže auto požiadať vodiča o zásah do riadenia? Do akej miery musia vodiči vedieť, čo sa deje na ceste okolo nich a pred nimi? Ako vodič spolupracuje s autom pri vykonávaní konkrétnych manévrov?“ a tak ďalej.

Celý článok k tejto téme nájdete v našom článku Automatickú jazdu testuje aj Continental, sústreďuje sa však na človeka.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.