Potrebujú elektromobily špeciálne kolesá a brzdy? Tie nové vraj budú efektívnejšie
Nový koncept kolies a bŕzd pre elektrické autá z dielne Continental nie je revolučný, ale pomôže elektromobilom napríklad lepšie rekuperovať.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Elektromobily sú na princípoch rekuperácie energie pri brzdení a spomaľovaní závislé. Vďaka rekuperácii je možné priebežne doplniť do akumulátorov dostatok energie aj na niekoľko kilometrov jazdy navyše, čo sa pri obmedzenom dojazde súčasných elektromobilov a plug-in hybridov nedá zanedbávať.
Koncept novej technológie pre elektromobily z dielne Continental využíva skutočnosť, že tradičné brzdy sú pri elektrických automobiloch používané v menšej miere, ako je tomu pri konvenčných vozidiel so spaľovacími motormi. Dôvod je ten, že elektromobily vedia brzdiť samotnými elektrickými motormi tým, že sa do nich púšťa, ľudovo povedané, menej šťavy, eventuálne sa do nich pustí prúd s opačnou polaritou.
Technológia nového kolesa využíva pneumatiku, vonkajší rám disku, vnútornú konštrukciu s motívom hviezdy, brzdový kotúč a brzdovú platničku/doštičku. Brzdový kotúč je pevne spojený s vnútornou konštrukciou kolesa a brzdová platnička obopína kotúč z vnútorného obvodu po oboch stranách. Samozrejme, vnútorná konštrukcia s motívom hviezdy je pevne spojená aj s rámom kolesa s osadenou pneumatikou.
Cieľom je zvyšovanie energetickej efektivity, ktorá je pri elektromobiloch ešte dôležitejšia ako pri bežných vozidlách.
Autonómna jazda z pohľadu človeka
V 21. storočí bude aj vodič iba pasažierom, ktorému bude automaticky jazdiaci automobil poskytovať službu. Firma známa svojimi pneumatikami najnovšie testuje automatickú jazdu z netradičného uhla: sleduje reakcie a správanie vodičov, ktorí prešli do pozície pasažierov.
Vývojom sa snaží zodpovedať otázky, ktoré súvisia s novou „funkciou“ vodiča-pasažiera v moderných automobiloch, teda napríklad: „Akým najvhodnejším spôsobom môže auto požiadať vodiča o zásah do riadenia? Do akej miery musia vodiči vedieť, čo sa deje na ceste okolo nich a pred nimi? Ako vodič spolupracuje s autom pri vykonávaní konkrétnych manévrov?“ a tak ďalej.
Celý článok k tejto téme nájdete v našom článku Automatickú jazdu testuje aj Continental, sústreďuje sa však na človeka.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?