Aká je budúcnosť prevodoviek v časoch elektromobility?
Je to konštruktérsky zázrak, ktorému už nevenujeme žiadnu pozornosť, pritom s ním väčšina motoristov pracuje každý deň.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Stručná história
Prvá prevodovka pre osobné automobily (začiatkom 20. storočia išlo skôr o bričky bez koní) vznikla prekvapivo už v roku 1904 a jej tvorcami sú bratia Sturtevantovci z Bostonu v Massachusetts. Bola vybavená dvomi prevodmi pre jazdu vpred a hoci išlo o významný pokrok, ktorý potom tvaroval celý automobilový priemysel, vtedajšie konštrukčné vyhotovenie a predovšetkým materiály neboli spoľahlivé, prevodovka od Sturtevantovcov sa kazila.Veľa sa však zmenilo už v priebehu štyroch nasledujúcich rokov. V roku 1908 bol predstavený automobil Ford Model T s takzvanou planetárnou prevodovkou, ktorú vodič ovládal pomocou pedálov. Podľa Wikipedie bolo používanie tejto prevodovky jednoduchšie na používanie ako súčasné manuálne prevodovky, ale tiež si od vodiča vyžadovali skúsenosti na to, aby sa automobil rozbehol pokojne.
Prvá automatická prevodovka s hydraulikou vznikla už v roku 1932, patent na ňu získal General Motors od brazílskych inžinierov menom José Braz Araripe a Fernando Lehly Lemos. Ako v prvom automobile sa objavila v roku 1940, bol ním Oldsmobile vo výbave Hydra-Matic. Avšak ešte niekoľko rokov predtým, v roku 1934, značky General Motors a REO vyrobili prvé poloautomaty, ktoré zjednodušili práce s manuálnymi prevodovkami.
Manuálne prevodovky sú aj napriek jednoduchosti a dnešnej cenovej dostupnosti automatov stále populárne. Stále sa nájde množstvo ľudí tvrdiacich, že s automatickou prevodovkou by si auto nevedeli užiť, o čom sa však dá diskutovať.
Princíp je jednoduchý, ale náročný na prevedenie
Princíp manuálnej prevodovky je v podstate jednoduchý, v komplexnom prevedení je však reálna prevodovka komplikovaná, robustná a pozostávajúca z veľkého množstva súčiastok. Princíp tkvie v rôznych veľkostiach ozubených kolies, ktoré umožňujú, aby sa hnacia sila z pohybujúcich sa piestov motora využívala čo možno najefektívnejšie.Najnižší prvý prevod je vybavený najväčším kolesom, pretože práve vtedy na prevodový pomer umožňuje jednoducho povedané „silnejší záber“ – zároveň však vyžaduje viac energie od motora a spôsobuje vyššiu spotrebu. Vyššie prevodové stupne s menšími ozubenými kolesami umožňujú, aby bol motor zaťažený menej, zároveň mal nižšiu spotrebu paliva.
Elektromobily a prevodovky
Automobily s výhradne elektrickým motorom však štandardnú prevodovku nepotrebujú, elektrický motor má odlišné výkonové charakteristiky ako spaľovací (či už naftový alebo benzínový a neškodia mu vysoké ani nízke otáčky a maximálny krútiaci moment je k dispozícii prakticky od prvej otáčky. Všetko závisí iba na prúde a napätí dodávanými batérií.Aj napriek tomu sa môže objaviť elektromobil s prevodovkou so stupňami pre jazdu vpred. Je ním napríklad prestavaný Volkswagen Beetle, takzvaný „Zelectric Bug“. Model Beetle z roku 1966 prerobila firma Zelectric Motors, pričom zachovala jeho charakter aj vzhľad. Len namiesto spaľovacieho motora pracuje ten, ktorý je podľa súčasných názorov pohonom budúcnosti.
Elektrifikovaný 50-ročný chrobák dokáže na jedno nabitie prejazdiť 130 až 160 kilometrov a je vybavený trojstupňovou manuálnou prevodovkou. Vďaka tomu je účinnosť elektrického motora zvýšená vraj až do 15 percent, čo nie je vôbec zanedbateľná hodnota.
Elektrický motor napojený na štandardnú prevodovku pritom ešte pred piatimi rokmi (2011) predstavila anglická firma Antonov. (zdroj) Základy pre realizáciu projektu čerpala zo skúseností na elektrifikovanom Jaguar Limo-Green.
Firma Antonov sa pri vývoji prevodovky špeciálne pre elektromobily odvíjala od skutočnosti, že elektrické motory síce vedia dosahovať až 90-percentnú účinnosť, obzvlášť v nižších rýchlostiach však ich efektívnosť klesá na 60 až 70 percent. Je tu teda priestor na vývoj riešení, ktoré budú tento pokles kompenzovať a jedným z nich je práve prevodovka s menším počtom stupňov.
Tri stupne sú pritom vraj ideálne. Pri dvoch stupňoch ešte nie je dosahovaná efektivita ešte tak vysoká, pričom pri troch dosahuje merateľných až 14,7 percent.
**Hoci ich elektromobily nepotrebujú, neznamená to, že sú prevodovky odkázané na zánik**. Nečaká ich rovnaký osud, ktorý postihol napríklad karburátory. Nielen tieto dva vyššie uvedené prípady poukazujú na to, že prevodovky nájdu uplatnenie aj v elektromobiloch, pretože cieľom ekológov bude vždy zvyšovať efektivitu a predlžovať dojazd na jedno nabitie.
Zdroje:
http://newatlas.com/antonov-3-speed-transmission-ev/19088/
https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission
https://www.youtube.com/embed/-kNzsh4_NqU
https://en.wikipedia.org/wiki/Manual_transmission
http://webmagazin.teraz.sk/auta/elektricky-vw-beetle-zelectric-bug/3885-clanok.html
http://www.carhistory4u.com/the-last-100-years/parts-of-the-car/transmission
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivo