Československí hasiči jazdili na najškaredšom veteráne sveta, Horch 853 Sportcabriolet (1941)

Horch 853 Sportcabriolet z roku 1941 je buď najškaredší veterán sveta alebo nadčasový automobil, ktorého dizajn nevieme oceniť ešte ani dnes po 76 rokoch.
Vydané  Text: 

Nestáva sa často, aby sme si prehľadávaní fotografií starých automobilov narazili na takýto kúsok. Horch 853 Sportcabriolet z roku 1941 je buď najškaredší veterán sveta alebo nadčasový automobil, ktorého dizajn nevieme oceniť ešte ani dnes po 76 rokoch.

Ešte na úvod však musím podotknúť, že Horch 853 má dve tváre. Tá, ktorú vidíte na titulnej fotke, patrí k tým horším. Jeho podoba bez škaredej vypuklej strechy vyzerá naopak úchvatne, jedinečne a skutočne krásne. Horch je dôkazom toho, že kabrioletom tie strechy predsa len veľmi nepasujú, aj keď sa dizajnéri snažia ako vedia… Verzia Horchu 853 s presklenou strechou v tvare brucha chrobáka mala svoj účel. Tento konkrétny automobil slúžil ako požiarnicke vozidlo, čo ešte aj dnes dokazujú hadice zvinuté v zadnej časti interiéru. Pre našinca je zaujímavý fakt, že tento automobil v roku 1945 zakúpil **hasičský zbor v Brne v Československu**.


Verzia kabriolet vo svojej základnej verzii (**fotografiu nájdete v galérii**) vyzerá vynikajúco, hoci tie predné partie aj naďalej zostávajú rozpačité a akosi chaoticky preplnené. Automobil zo 40. rokov 20. storočia predstavoval typický dizajn zlatých automobilových čias, teda dlhú karosériu s masívnym predkom a plynulo sa zvažujúcimi zadnými partiami až takmer k samotnej vozovke. Nemenej typickými sú masívne blatníky vpredu aj vzadu, pričom tie predné sa tiahnu od úplného predku až k zadným kolesám okulahodiacou líniou.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.