Pneumatiky budúcnosti budú recyklované, bez vzduchu a škaredé
Značka Michelin predviedla vlastný koncept pneumatiky budúcnosti a veľmi sa nám nepáči. Prečo by mali autá prejsť ku škaredým štruktúrovaným pneumatikám?
Vydané Text: Erik Stríž
Značka Michelin predviedla vlastný koncept pneumatiky budúcnosti a veľmi sa nám nepáči. Prečo by mali autá prejsť ku škaredým štruktúrovaným pneumatikám?
Je to iba koncept a akási vízia toho, ako by mohli v budúcnosti vyzerať kolesá na automobiloch. Vízia je to dosť odvážna, pretože pred dizajn stavia funkčnosť a eco-friedly výrobu. Pneumatiky budúcnosti od značky Michelin ponúkajú ako jednu z možných alternatív recyklované a recyklovateľné pneumatiky, ktoré budú tvoriť celé koleso. Nebude potrebný žiadny disk, žiadny ráf, materiál pneumatiky bude prekrývať aj bočné steny kolies. Materiál bude biologického pôvodu, zároveň však výrobca aj naďalej označuje ako plast.Nepochybne zaujímavé je však prevedenie bez použitia vzduchu. Za držanie celého vozidla bude zodpovedať 3D štruktúra plastickej hmoty, ktorej vzor je v koncepte viditeľný aj voľným okom. Vďaka tejto štruktúre už nebude potrebné obávať sa defektu. V predstavách inžinierov z Michelinu sa tiež mení spôsob výmeny letných pneumatík za zimné. Dnes sme schopní letné pneumatiky jazdiť aj niekoľko sezón, pretože v zime máme na aute nasadené iné gumy. Predvedený koncept však počíta s jednými kolesami, ktoré sa na zimné zmenia pomocou 3D tlače úpravou povrchu kontaktných častí pneumatiky. Skrátka by sa pridala jedna vrstva navyše, ktorá bude schopná jazdy po snehu. Pneumatiky bez vzduchu, ktoré na vystuženie využívajú iba dômyselne spracovanú vnútornú štruktúru, už dnes poznáme aj z praxe. Ide napríklad o Michelin Tweel, ktorá nachádza uplatnenie v ťažkých strojoch, truckoch a občas sa na internete objavia aj fotografie osobných áut s týmito pneumatikami.
Gule namiesto kolies od Goodyear
S odlišnou víziou pneumatík budúcnosti prišla značka Goodyear ešte pred rokom a pol. Táto značka zašla v svojich predstavách v čase ešte ďalej a vytvorila produkt, ktorý je pripravený na celkom odlišný spôsob pohonu: pomocou gúľ namiesto kolies. Auto s guľami, to znie skoro vulgárne, ale v tomto prípade uvažujeme nad osobnými automobilmi, ktoré majú namiesto kolies sférické pneumatiky. Tie od Goodyear však nie sú vôbec divoké sci-fi, ale celkom reálna vízia možnej alternatívy súčasných riešení pohonu. Pohyb gulí alternujúcich kolesá by bol zabezpečený elektromagneticky a výhodou tohto riešenia by bola schopnosť automobilov pohybovať sa aj diagonálne a kolmo na smer samotného vozidla.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk