LEGISLATÍVA
Nové pravidlá vodičákov vyvolávajú paniku! Čo všetko sa má zmeniť?
Nová smernica EÚ o vodičských preukazoch, ktorú v marci 2024 schválil Európsky parlament, prináša zmeny, aké tu ešte neboli. Medzi najdiskutovanejšie patrí zavedenie digitálneho vodičáku v mobile, rozšírenie možností pre mladých vodičov a nové limity pre hmotnosť vozidiel. To všetko sľubuje viac „flexibility“, no odborníci varujú pred nárastom nehôd.
Vodičák pre deti? Povolenie pre 15-ročných
Najväčšiu kritiku vyvolalo rozhodnutie umožniť už 15-ročným deťom získať vodičský preukaz kategórie B1. Držitelia tejto licencie budú môcť riadiť autá s hmotnosťou do 2,5 t pri maximálnej rýchlosti 45 km/h. Podľa European Transport Safety Council (ETSC) ide o krok späť: takéto vozidlá sú totiž porovnateľne veľké a ťažké ako dnešné SUV, no za volantom budú sedieť deti bez skúseností. Experti hovoria o „cars for kids“ (autách pre deti), ktoré môžu na cestách znamenať vážnu hrozbu pre chodcov aj cyklistov.
Kamióny pre tínedžerov
Ďalšou kontroverziou je rozšírenie možnosti pre 17-ročných šoférovať kamióny a autobusy – síce v rámci sprievodu skúseného vodiča, no kritici z ETSC varujú, že mladí ľudia ešte nemajú dostatočné kognitívne schopnosti a zodpovednosť na riadenie strojov s hmotnosťou niekoľkých desiatok ton. Skúšobné obdobie sa síce počíta ako súčasť dvojročnej skúšobnej lehoty, no otázkou zostáva, či tým EÚ neznižuje latku pre profesionálnych vodičov.
Digitálny vodičák: pohodlie alebo sledovanie?
Smernica prináša aj digitálny vodičský preukaz, ktorý si budeme môcť uložiť do smartfónu a používať ho pri cestách po celej Únii. Podľa Európskej komisie má ísť o krok k modernej, flexibilnejšej a bezpečnejšej doprave. Kritici sa však pýtajú, či digitálne preukazy neotvárajú dvere k ďalšiemu sledovaniu vodičov a k zneužitiu dát.
Flexibilita verzus bezpečnosť
Európska cyklistická federácia (ECF) pripomína, že mladí vodiči patria medzi najrizikovejšiu skupinu na cestách. Vodiči do 25 rokov sú zodpovední za neprimerane vysoký počet nehôd a zavedenie „áut pre deti“ môže tento trend ešte zhoršiť. ECF preto žiada, aby členské štáty pri implementácii smernice sprísnili podmienky a chránili zraniteľných účastníkov cestnej premávky.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!