Elektromobilita so ZSE Drive

Nabíjanie elektromobilov: Všade dobre…

…ale doma sa elektromobil nabíja najpohodlnejšie. A je to aj najefektívnejšie. Nabíjanie elektromobilov v administratívnych a bytových domoch sa stáva čoraz väčšou témou.

Vydané  Text: 

Množstvo elektromobilov na Slovensku stále neláme rekordy, avšak trendy sa vyvíjajú dostatočne zaujímavo na to, aby sa developeri mali dôvod zaujímať o možnosti nabíjania v nových budovách a správcovia o zavádzanie nabíjacích staníc v tých už postavených.

Zlepšujúce sa vyhliadky

Kým v roku 2022 bolo na Slovensku registrovaných iba 6 000 elektromobilov, už o rok by to podľa konzervatívnych odhadov malo byť aspoň 16 000 elektrických vozidiel. A podľa odvážnych až 22 000. A rast bude pokračovať. Okolo roku 2027 až 2028 sa odhaduje, že nastane cenová parita medzi elektrickými a spaľovacími vozidlami, čo predaj EV ešte viac posilní. Do roku 2030 by tak malo byť na Slovensku podľa odhadov okolo 140 000 elektrických vozidiel. Bude to približne 5 až 6 % z celkového počtu osobných vozidiel na Slovensku, pričom koncentrácia elektromobilov bude najväčšia v Bratislave s podielom 10 až 12 percent. Z nich bude 10 až 20 % parkovať v garážach nových rezidenčných projektov.

Do hry elektromobilite prispieva aj zákon o energetickej hospodárnosti budov. Od roku 2021 musia mať nové nebytové budovy alebo významne obnovené existujúce nebytové budovy s viac ako 10 parkovacími miestami aspoň 1 nabíjaciu stanicu a každé 5. parkovacie miesto musí mať predpripravenú infraštruktúru na nabíjanie. Od roku 2025 sa to bude týkať aj každej nebytovej budovy (teda nie len tých nových) s viac ako 20 parkovacími miestami. Povinnosťou bude aj aspoň jedna nabíjacia stanica. Týmto chce štát zabezpečiť budovanie nabíjacích staníc aspoň pri administratívnych objektoch. Na príchod elektromobility sa aktualizujú aj protipožiarne požiadavky v budovách.

Inzercia

Advertisement

Jasné benefity

Zákazníci budú nabíjačky v budovách chcieť sami od seba. Najmä ak sú k dispozícii balíčky ako ten od ZSE Drive, s ktorým získate doslova všetko v jednom. Ide o komplexnú službu, kde si u jedného dodávateľa zaobstaráte nielen samotnú možnosť nabíjať a potrebnú energiu, ale aj wallbox, jeho inštaláciu a servis, a k tomu aj smart tarifu. Samozrejmosťou je prístup k verejným nabíjačkám.

Výhody nabíjania doma opakujeme stále. Za nabíjaním (a ani tankovaním, ak porovnávame so spaľovacím autom) nemusíte cestovať. Vyriešite ho v rámci nočného parkovania u vás doma. Ráno vás čaká elektromobil nabitý na úroveň, ktorú si určíte a ak využívate šikovné aplikácie výrobcov, bude vás čakať s vopred nastavenou teplotou v interiéri a možno aj s nastavenou navigáciou. Vaše náklady na kilometer sa s domácim nabíjaním znížia na 2 – 3 €/100 km v závislosti od spotreby vášho konkrétneho elektromobilu.

Prvé lastovičky

Moderné budovy a developerské projekty už s nabíjaním počítajú. ZSE Drive prispela k vybudovaniu až 3 000 privátnych parkovacích miest v podzemí s možnosťou wallboxu. Možností, ako zaviesť nabíjanie v bytových domoch, je niekoľko.

Prvou sú individuálne odberné miesta. Druhou je spoločné odberné miesto správcu. Výhodou je možnosť optimalizácie výšky potrebnej RK pre nehnuteľnosť, nevýhodou zvýšená administratíva pre správcu nehnuteľnosti. Cena za kWh navyše závisí od podmienok pre spoločné priestory.

Treťou možnosťou je spoločné odberné miesto ZSE, ktoré je vhodné pre väčšie projekty s počtom viac ako 100 parkovacích miest. Tu okrem optimalizácie potrebnej RK patrí medzi výhody aj nulová administratívna záťaž pre správcu a dokonca aj možnosť nabíjať na náklady firmy alebo zamestnávateľa, ak má zákazník nabíjanie ako benefit od zamestnávateľa. Nevýhodou je potom už len fakt, že všetci obyvatelia sa musia zmieriť s jedným a tým istým dodávateľom služby aj wallboxu, ktorým je v tomto prípade ZSE Drive. Ale táto nevýhoda je iba hypotetická.

Inzercia

Inzercia

ZSE Drive totiž ponúka sofistikované riešenia, ktoré obslúžia množstvo ľudí ale zároveň nepreťažujú elektrickú sieť. Napríklad dynamické riadenie spotreby prerozdeľuje nabíjací výkon medzi jednotlivé stanice tak, aby nedochádzalo k neželaným špičkám. Zákazníci si zas môžu sledovať svoju spotrebu, či plánovať nabíjanie cez šikovnú aplikáciu, alebo si dokonca zvoliť svoje cenové pásmo pre nabíjanie.

Inzercia





Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.


ODPORÚČANÉ



Inzercia

Advertisement