Dopravná poradňa
Porušili ste viac dopravných predpisov naraz? Zákon stanovuje, koľko pokút môžete dostať
Dobrá správa je, že za porušenie viacerých dopravných predpisov môžete zaplatiť menej, než keby ste ich porušovali postupne. Ide však o konkrétny súbor porušení povinností vodiča.
Vydané Text: Erik Stríž
Majú pokuty zmysel?
Porušovanie dopravných predpisov je celkom bežnou súčasťou života motoristu. Niekedy sa dopravných priestupkov dopúšťa vedome a cielene, pretože mu to prinesie napríklad úsporu času, inokedy nevedomky z nepozornosti alebo nevedomosti.
Spravidla nie je potrebné pri ukladaní pokuty robiť paniku alebo sa vyhýbať zodpovednosti za svoju chybu – takýto trest za porušenie predpisov nie je ani ojedinelý, ani neznižuje osobnú hodnotu motoristu. V prípade nevedomého porušenia dopravných predpisov zrejme nemá nápravný účinok, pretože skôr motoristu nahnevá, v prípade vedomého porušenia predpisov môže predsa len vzbudiť v previnilcovi sebareflexiu.
Blokové a správne konanie? Zaplatiť pokutu na mieste sa oplatí viac
Ak je takýto dopravný priestupok spozorovaný policajnou hliadkou alebo na to určeným zariadením so záznamom, môže byť motoristovi uložená pokuta priamo v blokovom konaní. To znamená na mieste a bez možnosti neskoršieho odvolania a prešetrovania, prípadne využitím inštitútu objektívnej zodpovednosti, kedy je pokuta doručená priamo majiteľovi vozidla bez ohľadu na to, kto vozidlo šoféroval.
Inzercia
Polícia si tiež môže majiteľa vozidla, respektíve jeho šoféra, predvolať priamo na stanicu a tam vec prejednať.
V praxi často dochádza k porušeniu viacerých dopravných predpisov naraz takzvaným jedným konaním. Ako sa výška pokuty stanovuje v takomto prípade? Musí motorista zaplatiť za každý jeden priestupok samostatne, či sa platí väčšia suma naraz?
Odpoveď nachádzame v Zákone o cestnej premávke č. 8/2009.
§ 139b
(1) Ak bolo jedným konaním spáchaných viacero porušení povinností podľa § 6a, výška pokuty sa určí podľa najprísnejšie postihnuteľného porušenia povinnosti. Ak bolo viacerými konaniami spáchané jedno alebo viaceré porušenia povinností podľa § 6a, každé konanie sa prejedná samostatne.
Zmieňovaný § 6a potom stanovuje okruh dopravných priestupkov nasledovne:
§ 6a Povinnosti držiteľa vozidla
Držiteľ vozidla je povinný zabezpečiť, aby pri prevádzkovaní motorového vozidla boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky podľa tohto zákona, ktoré ustanovujú
a) zákaz predchádzania podľa § 15 ods. 5, § 35 ods. 3 alebo zákaz predchádzania vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
b) rýchlosť jazdy podľa § 16 alebo § 27 ods. 3,
c) povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“,
d) zákaz otáčania a cúvania podľa § 22 ods. 4 alebo zákaz otáčania vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
e) zákaz zastavenia a státia podľa § 25 alebo zákaz zastavenia alebo státia vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
f) prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané podľa § 27 až 29,
g) najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť vozidla, najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť prípojného vozidla alebo najväčšiu prípustnú hmotnosť pripadajúcu na nápravu vozidla podľa § 51,
h) zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
i) zákaz vjazdu vozidla vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia alebo zákaz jazdy vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vozidla prevyšujúcou 12 000 kg alebo jazdnej súpravy s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 12 000 kg podľa § 39 ods. 4,
j) povinnosť umožniť vozidlu, ktoré používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len „zvláštne výstražné znamenie“) pri plnení špeciálnych úloh (ďalej len „vozidlo s právom prednostnej jazdy“), a vozidlu, ktoré sprevádza, bezpečný a plynulý prejazd podľa § 40 ods. 8,
k) povinnosť vytvoriť voľný priestor na prejazd vozidiel (ďalej len „záchranárska ulička“) podľa § 10 ods. 11 alebo zákaz jazdy v záchranárskej uličke podľa § 10 ods. 11.
Príklad z praxe môže teda vyzerať aj nasledovne:
Vodič auta počas jazdy mestom zistí, že sa vydal nesprávnou cestou a potrebuje sa otočiť do protismeru. Tak jednoducho zastaví auto na ceste, ktorá je práve na moste, počká, kým vozidlá v protismere vytvoria dostatočne veľký rozostup, a priamo na ceste sa cez plnú čiaru otočí do protismeru. V takomto jednom konaní sa teda vodič dopustil hneď niekoľkých dopravných priestupkov, a to zákazu zastavenia na moste a zákazu otáčania a cúvania na moste.
Ak tohto vodiča počas konania zachytí policajná hliadka a rozhodne sa ho riešiť priamo na mieste, namiesto dvoch pokút za dve porušenia dopravných predpisov by mal v zmysle § 139b ods. 1 zaplatiť iba jednu pokutu, a to tú vyššiu. Za otáčanie sa na mieste, kde je to zakázané, sa podľa aktuálneho sadzobníka pokút uloží bloková pokuta vo výške 40 €, rovnaká pokuta sa ukladá za „Náhle zníženie rýchlosti jazdy alebo náhle zastavenie, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.“ Namiesto 80 € by mal teda takýto vodič zaplatiť iba 40 €. Iné výšky pokút sa môžu uplatňovať, keď nebude vec prejednaná v rámci blokového konania.
Na tieto otázky policajnej hliadky je najlepšie odpovedať „nie“
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk