PREDSTAVUJEME NOVÚ ŠKODU KODIAQ

Je nový KODIAQ najvyspelejším SUV na trhu? Funkcie, nad ktorými žasneme!

Škoda vedela, že keď chce s novým Kodiaqom zaujať na prvý aj druhý pohľad, nestačí mu dopriať krásny dizajn. Pripravila preto pekelne funkčné SUV, ktoré už v základnej výbave ponúka tak veľa techniky, že zaujme aj zákazníka nemeckých luxusných značiek.

Vydané  Text: 

Povedali by ste, že je to už pol roka, čo automobilka Škoda Auto odpremiérovala novú generáciu SUV Kodiaq? Svetová premiéra zo začiatku októbra bola vskutku „vyhajpovanou“ udalosťou, ktorú na YouTube sledovali diváci z celého sveta. Medzičasom automobilka spustila výrobu nového modelu a spoznali sme aj slovenský cenník. Nový Kodiaq začína na cenníkových 38 470 € a akciových 36 170 €.

Ponuke výbav sa budeme venovať v druhom príspevku, dnes sa sústredíme na technologické portfólio nového Kodiaqu. Hľadiac na zoznam funkcií, prvýkrát dostupný plug-in hybridný pohon a moderný interiér je ľahko podľahnúť dojmu, že ide o jednou z technologicky najvyspelejších SUV na trhu. V skutočnosti tento dojem nie je vôbec vzdialený realite.

Poďte sa na nový Kodiaq pozrieť s nami.

Inzercia

Inzercia

Modern Solid je funkčný dizajn

Samozrejme, že je to dizajn, čo na nových autách osloví v prvom rade. Preto automobilky investujú enormné úsilie, aby bol každý nový model nielen sofistikovanejší ako predchodca, ale aby obsahoval aj vizionársky prvok. To, čo nás dnes prekvapuje excentrickosťou, nápaditosťou a nevšednosťou, bude o päť rokov štandardom. Ale kto definuje tieto štandardy? Opäť, automobilky.

Ale my výzvy milujeme,“ povedal Oliver Stefani, dizajnér nového Kodiaqu. To bolo na margo zachovania elegancie pri veľkopriestorovom SUV.

Inzercia

Inzercia

Druhá generácia SUV Škoda Kodiaq evidentne nadväzuje na svojho predchodcu, zároveň sú zmeny natoľko dramatické, že iba sotva by ste si tieto dve generácie zmýlili. Najviac viditeľné sú inovácie vpredu, štruktúrovaná maska s výrazným lemom a LED Matrix svetlometmi vyzerajú priam luxusne. Zvlášť v šere, pretože pod maskou chladiča sa nachádza prerušovaný LED pás spájajúci horizontálne línie denných svetlometov. Predná maska s horizontálnym svetelným pásom je súčasťou paketu Light & View Plus.

Predný svetelný podpis novej generácie SUV Škoda Kodiaq

Vzadu sú zmeny ešte nápadnejšie. Spojené zadné svetlá sú efektným vizuálnym prvkom dokonale ladí s novým dizajnom D-stĺpika karosérie.

Škoda Kodiaq iV – zadný pohľad. Nabíjací konektor je vpredu vľavo, veko nádrže na benzín vzadu vpravo.

Dizajnový jazyk, ktorým bol vytvorený nový Kodiaq, sa volá Modern Solid. Jeho prvým predstaviteľom bola úchvatná štúdia Škoda Vision 7S, od ktorej Kodiaq prevzal výrazné črty profilu a čiastočne aj minimalistickú koncepciu interiéru.

Stefani nezabúda zdôrazniť, že hoci Kodiaq medzigeneračne narástol, línie vozidla pomáhajú zlepšovať jeho aerodynamiku. Kodiaq dosahuje koeficient odporu vzduchu Cd iba 0.282 – aj vďaka tomu prejde jeho plug-in elektrická verzia viac ako 100 kilometrov čisto na elektrinu. Pomohli tomu aj vzduchové prieduchy na bokoch vpredu, ktoré smerujú vzduch ku kolesám.

Oliver Stefani poukazuje na aerodynamické prvky na novom Kodiaqu

Vôbec apel na praktickú stránku vozidla ostal zachovaný aj v druhej generácii. Preto je Kodiaq univerzálnym spoločníkom pre veľmi široké spektrum zákazníkov: ponúka širokú paletu motorizácií a adaptívny podvozok, v štandarde obsahuje strešné nosiče, ostáva jedinou 7-miestnou Škodou, batožinový priestor má závratných 910 litrov a na výber sú štyri rôzne vyhotovenia interiéru.

Pohľad na batožinový priestor 5-miestnej verzie. V predaji je aj 7-miestna konfigurácia s tretím radom sedadiel.

Samozrejme, nezabudlo sa ani za Škode príznačné praktické doplnky Simply Clever, ktoré poznáme z nového Superbu. Zahŕňajú aj revolučné funkčne variabilné ovládače Smart Dials, ktoré združujú hneď šesť funkcií: hlasitosť informačno-zábavného systému, rýchlosť ventilátora, smer vzduchu, inteligentnú klimatizáciu, jazdné režimy a priblíženie mapy.

Novinka v Kodiaqu: Ovládač automatickej prevodovky nie je na stredovej konzole, ale na vyhradenej páke pod volantom.

Supermoderné funkcie

Priestor a praktický charakter sú jedna vec, technologická vyspelosť druhá. Lenže vôbec sa nevylučujú. Nová Škoda Kodiaq je vybavená, rovnako ako nový Superb, najvyspelejším technologickým zázemím, akým automobilka Škoda Auto disponuje. Začína to pri hardvérovom vybavení s kamerami, senzormi a radarmi, pokračuje prepracovaným softvérom schopným aktualizovať sa vzduchom, teda cez internet bez návštevy servisu.

Interiér v „koňakovom“ štýle Suite Cognac s novými inteligentnými ovládačmi Smart Dials

Vďaka vyladenej súhre hardvéru a softvéru môže nový Kodiaq poskytovať účinnú podporu v jazde pomocou funkcie Assisted Drive, prípadne Assited Drive Plus. Zatiaľ čo Assisted Drive zahŕňa adaptívny tempomat do rýchlosti až 210 km/h, udržiavanie v jazdnom pruhu a proaktívnu ochranu posádky Crew Protect Assist, verzia Plus obsahuje ešte aj inteligentný parkovací asistent, 360° kamerový systém či Trained Park Assist, ktorý si pamätá parkovacie manévre pre konkrétne lokality a realizuje ich samočinne.

Potom tu máme ďalšie funkcie, ktoré výrobca dodáva už v základnej výbave, ako asistent pri prejazde križovatky (Crossroad Assist), rozpoznanie dopravných značiek, inteligentný obmedzovač rýchlosti ISA, výstraha pred kolíziou (Front Assist) a podporu núdzového brzdenia (vrátane Predictive Pedestrian and Cyclist Protection a Collision Avoidance Assist). V praxi to znamená, že kamery a radary nového Kodiaqu neustále sledujú a vyhodnocujú okolie vozidla v prípade rizika najprv upozornia a následne aj systém koná navrátením vozidla do bezpečného smeru, spomalením či brzdením.

Stále to nie je samočinné jazdenie, ale nie sme od neho ďaleko – zodpovednosť je stále v rukách vodiča, ktorý sa však môže spoľahnúť na to, že počas ciest Kodiaq aktívne dohliada na bezpečnosť.

Prehľadné nastavenie asistenčných systémov na 13-palcovej dotykovej obrazovke.

Chýba vám snáď nočné videnie? S výkonnými matrixovými LED svetlometmi s nasvecovaním do zákrut ani nebude potrebné.

V základnej výbave Selection Kodiaq je vybavený 10″ virtuálny kokpitom a 10,4″ stredovou obrazovkou infotainmentu s predprípravou na navigáciu a rozhraním Smartlink pre spojenie s mobilmi. Výbava Top Selection potom zahŕňa až 13″ stredovú obrazovku a paket Technology 13″ Plus aj plne grafický head-up displej. K celkovej pohode potom prispievajú aj masážne predné sedadlá s ôsmimi režimami masáže.

Digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10 palcov je súčasťou základnej výbavy. Oceňujeme možnosť zadovážiť si head-up displej, ktorý vodičovi umožňuje nespúšťať zrak z cesty.

A potom je tu umelá inteligencia. Softvér, poháňaný Cerence Chat Pro od technologického partnera Cerence Inc., je založený na modeli umelej inteligencie ChatGPT a digitálnej hlasovej asistentke Laure umožňuje okrem ovládania systémov infotainmentu, navigácie a klimatizácie vozidla odpovedať na otázky všeobecných znalostí. Rozsah odpovedí na ešte zložitejšie otázky bude vďaka AI naďalej rásť. V budúcnosti tak budú môcť zákazníci pridávať zaujímavé fakty do konverzácií počas cesty, objasňovať otázky, ktoré sa objavia, a získať prístup ku konkrétnym faktom o vozidle.

Škoda Kodiaq iV sa dá nabíjať aj na výkonných nabíjacích staniciach. Maximálny výkon je 50 kW.

Prvý Kodiaq na elektrinu!

Na záver sme si ponechali to, čo bude náročnejších  zákazníkov zaujímať asi najviac: plug-in hybridný pohon.

Škoda Kodiaq iV využíva kombináciu elektrického a benzínového motora 1.5 TSI s celkovým výkonom až 150 kW (204 koní). Cez dvierka nabíjacieho konektora možno nabíjať akumulátor s kapacitou 25,7 kWh výkonom veľmi solídnych 50 kW, čo znamená nabitie z 10 na 80 % len za 25 minút. Vyššie zmienený dôraz na aerodynamiku, ale aj na celkový energetický manažment, sa podpísali pod mimoriadny elektrický dojazd presahujúci 100 kilometrov! To je hodnota typická pre prémiové SUV modely!

Popri batérii má plug-in hybridný Kodiaq aj 45-litrovú nádrž na benzín a vodič si môže sám vybrať, ktorý pohon chce práve využívať, naladiť si môže aj úroveň rekuperácie.

Nastavenie voľby medzi hybridným a plne elektrickým pohonom je naozaj jednoduché.

Displeje v interiéri poskytujú vodičovi kľúčové informácie, ako je aktuálny dojazd, kapacita batérie a aktuálna spotreba paliva a elektrickej energie. Rekuperácia energie funguje obzvlášť dobre na náročných a kľukatých cestách, kde zachytáva energiu vznikajúcu pri brzdení a vracia ju do batérie, čím prispieva k efektivite a predlžuje dojazd vozidla.

Zistite viac o novom SUV Škoda Kodiaq na webstránke automobilky alebo si vyberte svoj vysnívaný model v online konfigurátore.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk