SERVIS

Komfort vďaka odhlučneniu auta: Pozrite sa, ako vyzerá proces dodatočného odhlučnenia Škody Kodiaq

Nepríjemné zvuky počas jazdy? Takto si odhlučníte auto aj po rokoch!

Dodatočné odhlučnenie auta výrazne zníži hluk, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami.
Koľko to stojí a ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?
Vydané  Text: 

Do interiéru preniká hneď niekoľko druhov hluku. Prvým súvisí s konštrukciou vozidla a jeho prevádzkou. Nárazy kolies o nerovnosti na vozovke sa prenášajú na prvky zavesenia, čo spôsobuje hluk a vibrácie, ktoré sa šíria po kovovom povrchu karosérie. Podobná situácia nastáva pri behu motora.

Druhý typ predstavuje aerodynamický hluk od vzduchu narážajúceho do idúceho automobilu.

Veľmi výrazný hluk spôsobuje kontakt pneumatík s vozovkou, ktorý, rovnako ako v prípade aerodynamického hluku, rastie so stúpajúcou rýchlosťou. A ak sú vo výbave vozidla veľké kolesá, môže ísť o veľmi nepríjemné akustické nepohodlie.

Vnímať môžeme aj hluk motora, dažďa alebo vody v podbehoch kolies. Každý tento zdroj hluku si však vyžaduje odlišný prístup pri jeho eliminácii. Aby inštalácia odhlučnenia naplnila svoje predpoklady, treba pristupovať ku každej oblasti vozidla individuálne a správne zvoliť optimálne materiály so špecifickými vlastnosťami, zložením, účinnosťou a hrúbkou.

Odhlučnenie interiéru vozidla Škoda Kodiaq

Odhlučnenie umožní až trojnásobné zníženie hluku

Na odstrojenom vozidle Škoda Kodiaq môžete vidieť úplne holé plechy. Továrenská izolácia sa nachádza iba v prednej časti v podobe gumy chrániacej pred hlukom od predných pneumatík a tenká vrstva izolácie tvorí aj súčasť čalúnenia podlahy.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

To nestačí, rovnako ako bodová ochrana proti vibráciám.

Preto sa nemôžeme diviť rastúcej hladine hluku pri zvyšujúcej sa rýchlosti. Riešením je dodatočné odhlučnenie auta, ktoré umožní vďaka aplikácii špičkových materiálov Comfortmat redukciu hluku v interiéri ľahko presahujúcu 4 dB pri diaľničnej rýchlosti u väčšiny vozidiel. U prémiových automobiliek býva účinok o niečo nižší, napriek tomu sa darí dosiahnuť vynikajúce výsledky s priemerným znížením hluku o viac ako 3 dB. Pre lepšie pochopenie týchto čísel uvedieme, že k zmene hladiny hluku dochádza podľa nelineárnej logaritmickej závislosti, keď 1 dB zodpovedá 1,26 násobku redukcie hluku. Zníženie hluku o 3 dB teda znamená, že hluk v interiéri vozidla je 2-krát nižší ako pred odhlučnením (1,26 x 1,26 x 1,26). To znamená, že 4 dB predstavujú 2,5-násobné zníženie hluku a pri niektorých vozidlách sa pri diaľničnej rýchlosti dosiahnu hodnoty atakujúce 5 dB, čo je viac ako 3-krát nižší hluk oproti továrenskému stavu. Zvuková izolácia však nielenže znižuje celkovú hladinu hluku, ale účinne eliminuje aj jeho špičkové hodnoty. Úroveň hluku vo vnútri vozidla je teda oveľa stabilnejšia a hluk sa so stúpajúcou rýchlosťou nezvyšuje. To všetko prispieva k výrazne vyššiemu komfortu pri cestovaní, príjemnejšej komunikácii so spolucestujúcimi bez zvyšovania hlasu, aj k zníženiu únavy na dlhých cestách.

 

Odstránenie vibrácií a nízkofrekvenčného hluku

Ako prvá vrstva sa na kovový povrch karosérie aplikuje antivibračný materiál. Jeho funkcia spočíva najmä v eliminácii konštrukčného hluku, vibrácií karosérie vozidla a zvýšení jej tuhosti.

Zdrojom vibrácií môže byť chod motora, výfukového systému, zavesenie kolies, zvuk reproduktorov, ale aj okolitý cestný hluk, ktorý sa odráža od vozovky na podlahu. V prvej fáze odhlučnenia vozidla treba čo najviac zamedziť týmto vibráciám. Pohlcuje ich kvalitný antivibračný materiál.

Aplikácia prvej vrstvy odhlučnenia v podobe antivibračného materiálu

Následne sa znižuje hluk s najnižšími frekvenciami, napríklad od pneumatík a vozovky. Aj preto sa účinnejšie a silnejšie antivibračné materiály aplikujú najmä na predné a zadné podbehy a podlahu vozidla. Na dvere, strechu a ďalšie časti vozidla sa používa odľahčený a tenší antivibračný materiál prispôsobený pre tieto oblasti. Vedľajším efektom je aj spevnenie tenkého plechu, antikorózne vlastnosti a napríklad v prípade aplikácie na dvere aj zlepšenie zvuku reproduktorov.

 

Druhá vrstva odfiltruje stredné a vysoké frekvencie hluku

Ako druhá vrstva sa aplikuje zvukovoizolačný materiál chrániaci interiér pred strednými a vysokými frekvenciami hluku. Zatiaľ čo antivibračná vrstva hluk predovšetkým pohlcuje, zvukovoizolačná vrstva hluk odráža, má dodatočný tepelný účinok a podľa ročného obdobia pomáha v interiéri udržiavať teplo aj chlad.

Druhá vrstva odhlučnenia zvukovoizolačnými materiálmi

V dnešnej dobe vynikajú moderné membránové materiály zložené zo samolepiacej vrstvy, zvukovo a tepelnoizolačnej vrstvy a zvukotesnej membrány. Tá zachytí hluk, ktorý prekonal všetky vrstvy odhlučnenia a neprepustí ho do interiéru. Pri materiáloch Comfortmat platí aj v prípade druhej vrstvy pravidlo, že takmer na každú oblasť vozidla je určený iný materiál, ktorý sa odlišuje nielen vlastnosťami, ale aj farbami.

Rozdielne materiály pestrých farieb nájdete teda na podlahe, dverách, streche, dne kufra, alebo blatníkoch. Má to svoj dôvod a nejde iba o estetické odlíšenie. Každá oblasť vozidla vyžaduje inú účinnosť, hrúbku, ale napríklad aj vodeodolnosť. Tá je nevyhnutná predovšetkým pri dverách, ktoré sa odhlučňujú dokonca až v piatich vrstvách. Pozornosť je zameraná aj na vŕzganie plastov v interiéri, ktoré sa na dlhú dobu po našom zásahu odmlčia.

Odhlučnenie strechy má nezanedbateľný význam. Pozeráte sa už na druhú vrstvu

Ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?

Kvalitná zvuková izolácia niečo váži a to je tiež dôvodom jej absencie v dnešných moderných vozidlách. Výrobcovia automobilov bojujú o každý gram hmotnosti a šetria prakticky na všetkom.

Hmotnosť dodatočnej zvukovej izolácie dosiahne 60 až 80 kg v závislosti od typu vozidla a účinnosti materiálov. Môže sa to zdať veľa, ale ide prakticky o hmotnosť ďalšej osoby v aute. Je teda na každom užívateľovi či mu získaný jazdný komfort za pridanú hmotnosť stojí.

A nejde iba o výrazné zníženie hluku v interiéri. S odhlučnením získate aj ochranu pred tepelnými stratami, zamedzí sa vŕzganiu a škrípaniu plastov a príjemným bonusom je aj zlepšenie továrenského ozvučenia.

Nezabúdajte, že nižší hluk sa pozitívne prejavuje aj na nižšej únave a celkovej pohode pri dlhších cestách. Keďže materiály sú rovnomerne aplikované po celom vozidle, zmena jazdných vlastností je prakticky vylúčená. To sa týka aj spotreby, pokiaľ sa nebavíme o malých automobiloch s tými najslabšími motormi. Avšak na všetkom, vrátane hmotnosti, sa dá so zákazníkom dohodnúť a individuálne odhlučnenie upraviť podľa jeho požiadaviek.

Cena za odhlučnenie a továrenská záruka

V Ahifi, s.r.o., sa odhlučnením vozidiel zaoberáme už vyše 10 rokov a za tú dobu našu montážnu dielňu navštívilo už viac ako tisíc áut. Máme teda dostatočné skúsenosti nielen s rozkladaním a skladaním interiérov takmer všetkých automobiliek, ale aj s navrhnutím optimálnych konfigurácií odhlučnenia.

Vybrať si môžete z niekoľkých balíčkov odhlučnenia, ktoré sa začínajú od približne 1 400 a končia pri 2 400 eurách. Vždy záleží od požiadaviek klienta, rozsahu odhlučnenia, účinnosti materiálov a, samozrejme, aj od konkrétneho vozidla.

Pokiaľ vás zaujíma prípadná záruka nového vozidla, tak odhlučnenie by vo všeobecnosti nemalo mať žiadny vplyv na jej pokračovanie, pretože montážou nezasahujeme do elektroniky vozidla a neovplyvňujeme ani jeho jazdné vlastnosti.

Prakticky každý deň odhlučňujeme nové alebo zánovné autá v záruke a nezaznamenali sme situáciu, keď by mali autosalóny k našim inštaláciám výhrady. Vždy však radíme najskôr sa opýtať vášho predajcu a ukázať mu našu prácu. Skôr než na automobilke záleží vždy od konkrétneho predajcu, alebo servisu.









Pokračujte na ďalší príspevok »