Predstavujeme CUPRA TAVASCAN: Zhmotnený sen

Keď si vysnívate, ako by malo vyzerať vozidlo budúcnosti a ukážete svetu jeho štúdiu, znamená to, že máte víziu.

A keď ju takmer v nezmenenej podobe dovediete do reality, znamená to, že máte aj odvahu na revolučné riešenia. Asi tak by sa v rýchlosti dal opísať nový model Cupra Tavascan.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 11/2023
Vydané  Text: 

Skôr prejdete suchou nohou z Barcelony na Mallorcu, ako sa stane, že Cupra bude nudná značka. O tom sme presvedčení na základe všetkých doteraz predstavených modelov. Stačí sa však pozrieť na novinku s názvom Tavascan a pochopíte, že emócie pokračujú aj naďalej.

Keď sme pri názve Tavascan – Cupra pokračuje v milej tradícii, ktorá názvami modelov predstavuje španielsky zemepis. Takže Tavascan je horská dedinka ležiaca na severe krajiny kúsok od hraníc s Francúzskom a Andorrou. Ale späť k dizajnu, pretože na ňom si dali naozaj záležať.

S tým sa viaže niekoľko prvenstiev. Nielen v rámci značky Cupra, ale celej skupiny VW Group. Hovorí sa, že LED osvetlenie je nový chróm. A Tavascan s ním nešetril. Podsvietené logo? Nech sa páči, nájdete ho vpredu aj vzadu. Minimálne na fotkách vyzerá skvelo.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Predné svetlomety? Prižmúrte oči a z ich troch trojuholníkových elementov si dáte dokopy logo automobilky.

Medené prvky, ktoré patria medzi nezameniteľné poznávacie znaky? Jasné, že sú! Ako jemné linky v nasrdeno sa tváriacej prednej maske, aj na kolesách. Dizajn v Španielsku vedia a neboja sa ho používať.

Len sa pozrite na zadnú časť so svetelnou linkou prepájajúcou zadné svetlá. Na toto auto sa budete chcieť pozerať cez deň a v noci ešte viac. A to ste nevideli interiér! Tam dostali konštruktéri voľnú ruku a stvorili stelesnenú krásu.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Bez ohľadu na to, z ktorej strany sa na Tavacsan pozeráte, vždy nájdete zaujímavé detaily, ktoré očaria rovnako ako celé vozidlo. Nápaditosť a invencia k značke Cupra jednoducho patria

Hlavná kostra akoby jasne rozdeľovala priestor vodiča a spolujazdca, ktorí sedia v sériovo dodávaných škrupinových sedadlách.

Vodič sa pozerá na 15-palcovú (!!!) obrazovku koketne natočenú na neho, ktorá, okrem hlasového ovládania vo vybraných jazykoch, ponúka aj možnosť ovládania všetkého potrebného.

Konštruktéri vyslyšali hlasy verejnosti a konečne podsvietili aj posuvné ovládače hlasitosti a teploty klimatizácie v dvoch zónach. Trikrát olé do Španielska!

ikde inde, v žiadnom inom modeli značky Cupra, takýto originálny ineriér nenájdete. Akoby ste mali nasadnúť na klzák a odletieť na ňom do budúcnosti.

Medené a svetelné prvky majú svoje miesto aj v tomto prípadne, pod stredovou konzolou palubnej dosky nájdu užívatelia bezdrôtovú nabíjačku, bezdrôtovo komunikuje vozidlo s mobilnými telefónmi aj prostredníctvom rozhraní Apple CarPlay a Android Auto.

Ak sa vám tento priestranný interiér, ktorý sľubuje veľa miesta na ekologicky čalúnených sedadlách vpredu aj vzadu páči, neváhajte. Cupra ho bude dávať iba do Tavascanu. Čo podčiarkuje jeho výnimočnosť.

Špičková technika

Dizajnom Cupra Tavascan chytí za srdce, no to, akú techniku vozidlo dostalo, vám jasne ukáže, že tu býva budúcnosť. Elektrický pohon? Azda ste nečakali nič iné. No aký je to pohon! Tavascan využíva nové elektromotory s vyšším výkonom. Množné číslo je úplne namieste. Štandardnú verziu Endurance poháňa vzadu umiestnený elektromotor s výkonom 210 kW (286 k) a krútiacim momentom 545 Nm.

Ostrá verzia VZ k tomu pridáva predný elektromotor s výkonom 80 kW a 134 Nm krútiaceho momentu. Vo výsledku to znamená 250 kW (340 k) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za iba 5,6 sekundy.

V podlahe vozidla si našla miesto 77 kWh batéria s novým vodným chladením, ktorá dostane verziu Endurance do vzdialenosti 550 km, výkonnejšej VZ dôjde šťava iba o 30 km skôr. A to si môžete objednať aj tepelné čerpadlo. Nech máte v kabíne teplo už pri štartovaní.

Nabíjanie maximálnym výkonom znamená nabitie z 10 na 80 % za menej ako pol hodiny. O prenos výkonu na vozovku sa postarajú kolesá s priemerom 19 až 21 palcov, ich pohyb kontrolujú okrem zavesenia MacPherson vpredu a multilinku vzadu aj športové adaptívne tlmiče Sport DCC.

Technologickú špičku dnes okrem mechaniky tvorí aj elektronika. Aj v tomto prípade ukazuje Tavascan cestu do budúcnosti. Najmä prostredníctvom head-up displeja s rozšírenou realitou, ktorý zobrazuje navigačné šípky po takmer celom čelnom skle, takže zabočiť do zlej ulice sa už ani nedá. Aby ste dobre počuli navigačné pokyny a všetko, čo vám majú sprostredkovať uši, spojila Cupra sily s výrobcom audiozariadení Sennheiser.

Ich výrobky nájdete najčastejšie v profesionálnych hudobných štúdiách a tak možno očakávať, že ich 12 reproduktorov zabudovaných do vozidla vytvorí nanajvýš kvalitný zvuk.

K tomu si pripočítajte bohatú bezpečnostnú výbavu a digitálnu konektivitu vrátane aplikácie pre mobilné telefóny, s ktorou dokážete auto aj vyparkovať a máte auto, ktoré zosobňuje úspech značky v 21. storočí. Cupra Tavascan otvára svojimi tvarmi SUV-kupé, príťažlivým dizajnom interiéru aj exteriéru a špičkovými technológiami novú éru automobilky.

Ukazuje, že elektrické automobily môžu byť zábavné a sexy, s atraktívnym dizajnom a jedinečným športovým charakterom.





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.