SERVIS

Šetrnou jazdou si ničíte motor! Ako sa jazda na spotrebu môže vypomstiť, ak máte auto s turbom

Na jednej strane dôsledne šetrnou jazdou ušetríte na palive, ale servis vás môže vyjsť až na niekoľko tisíc eur.

Vydané Text: PO

Aj keď klasické spaľovacie motory stále pracujú na nezmenenom princípe, kvôli rozsiahlym technickým úpravám a modifikáciám sa k moderným agregátom už nemôžeme správať rovnako ako v kedysi. Kým väčšina motoristov si pod slovom „šetrná jazda“ predstaví nízke otáčky a pomalú rýchlosť, dnes môže podobné zaobchádzanie z dlhodobého hľadiska nielen zvýšiť spotrebu ale dokonca zničiť motor. Šetrná jazda sa tak môže veľmi rýchlo premeniť na nočnú moru každého motoristu.

Ako je to možné? Problémom je priame vstrekovanie paliva do valca, ktoré montujú výrobcovia do nových pohonných jednotiek s turbodúchadlom – preplňovaním.

Práve pri týchto pohonných jednotkách vznikajú pri jazde v nízkych otáčkach uhlíkové usadeniny na ventiloch. Nečistoty potom obmedzujú správne fungovanie ventilov, a to môže následne spôsobiť ich vynechávanie pri jednotlivých valcoch.

Ak nánosy uhlíka okolo ventilov dosiahnu určitú úroveň, môže dochádzať aj k nezapáleniu zmesi, k problémom s turbom, ale aj k poškodeniu katalyzátora.

V takom prípade je nutná oprava, ktorá sa vykonáva formou mechanického čistenia. V horšom prípade je potrebná kompletná výmena hlavy valcov.

Nejde o lacnú záležitosť a servis vás môže vyjsť až na niekoľko tisíc eur.

Inzercia

Inzercia

Čo spôsobuje tento problém? Samotná konštrukcia priameho vstrekovania! Pri jazde totiž dýza nevstrekuje palivo na zadnú stenu sacieho ventilu, a tým pádom nedochádza k jeho prečisťovaniu ako pri motoroch s nepriamym vstrekovaním.

Nadbytočné množstvo paliva vo valci v minulosti pomáhalo s čistením ventilov. Pri motoroch s priamym vstrekovaním k tomu nedochádza a „samočistiaci“ mechanizmus ventilov tu neexistuje.

Ak teda vlastníte nové auto s motorom, ktorý disponuje priamym vstrekovaním, je dobré auto raz za čas trošičku prevetrať a využiť celé pole dostupných otáčok. Ide však len o prevenciu a v prípade už zaneseného motora musíte rátať so spomínanou opravou.

Účinnou prevenciou pred takýmto zanášaním je používanie prémiových palív s bohatšou zmesou aditív. Ako nám pred časom dokázali testy v laboratóriách rakúskeho DTC, palivá vyvinuté práve s ohľadom na takýto efekt majú zmysel. Motorista ich pritom nemusí tankovať vždy, na priaznivý čistiaci efekt môže stačiť už to, keď takéto prémiové palivo natankuje raz mesačne.

 








ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.