TEST RENAULT MEGANE E-TECH Electric: Očaril nás jazdnými vlastnosťami aj interiérom, vyzýva k športovej jazde

Veľká recenzia elektromobilu Renault Megane E-TECH Electric Iconic EV60 220k Optimum Charge.
Vydané Text: 
* **Zimný test elektromobilu Renault Megane E-Tech odhalil predovšetkým jeho priaznivé vlastnosti.** * **Ocenili sme jazdné vlastnosti, interiér, ponuku výbavy a s ohľadom na aktuálne podmienky na trhu aj cenu**. * **Postupne sa venujeme praktickej stránke vozidla aj jazdným vlastnostiam, nabíjaniu či jazdným režimom**. Renault Megane E-Tech Electric je pre francúzsku automobilku nesmierne dôležitý model. Elektromobily ste si od nej mohli kúpiť aj pred uvedením elektrického Meganu, ale adaptovať tento ikonický názov na niečo, k čomu si zatiaľ nachádza cestu iba relatívne špecifická skupina zákazníkov, si vyžadovalo veľkú sebadôveru. Renault ju má a založilo si ju na základoch, ktoré nemožno spochybňovať, vytvoril naozaj skvelé auto. Také dobré, že aj otvorí oči aj odvážnemu internetovému kritikovi elektromobility ako takej. Čítajte náš test Renault Megane E-TECH Electric vo verzii Iconic EV60 220k Optimum Charge. ### Elektrický Megane na Slovensku Nový Renault Megane E-Tech 100% Electric sa na Slovensku predáva v dvoch stupňoch výbav (Techno a Iconic) a s dvomi palubnými nabíjačkami: Super Charge 7 kW a Optimum Charge 11/22 kW. Pri nabíjaní výkonom 22 kW na trojfázovej sieti prúdom 32 A je čas nabíjania 3 hodiny 15 minút To sú výkony palubných nabíjačiek pri nabíjaní batérie z elektrickej siete so striedavým prúdom (AC). Pri nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) možno nabíjať výkonom do 130 kW, vtedy by ste mali podľa údajov výrobcu batériu nabiť už za jeden a štvrť hodiny – ale pozor, nejde o údaj zodpovedajúci nabíjaniu z 10 na 80 %, ale z 0 na 100 %. Nabíjanie z 0 na 80 % má trvať iba 30 minút a za 7 minút nabíjania už získate energiu na 100 kilometrov jazdy. Takto vypočítané to vôbec neznie zle. **Základná výbava Techno je mimoriadne bohatá, veď posúďte**: * aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu; * zadné parkovacie senzory a cúvacia kamera; * tempomat s obmedzovačom; * prístrojový štít 12,3″; * rozpoznávanie dopravných značiek a max. dovolenej rýchlosti; * vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané spätné zrkadlá * kožený volant, čalúnenie sedadiel umelá koža/recyklovaný textil ELZA REC; * dvojzónová automatická klimatizácia; * bezdrôtová nabíjačka na mobil; * systém multi-sense pre voľbu jazdných režimov; * FULL LED svetlomety s hmlovkami a funkciou adaptive vision; * multimediálny systém openR link na 12″ obrazovke so službami Google, audio Arkamys, 6 reproduktorov, navigácia; * disky kolies z ľahkých zliatin 20″ (!), design soren; * biely nemetalický lak karosérie. Človek sa pozrie na výpis jednotlivých položiek a povie si, že viac už vlastne vôbec nepotrebuje. Lenže pohľad do zoznamu položiek výbavy **v stupni Iconic predsa len poukazuje na to, že Megane E-Tech 100% Electric ešte má čo ponúknuť**: * predné, bočné a zadné parkovacie senzory; * multimediálny systém openR link 12″: navigácia, služby Google; prémiový audiosystém Harman Kardon, 9 reproduktorov vrátane subwooferu; * kožené čalúnenie riviera čierna titane; * predný nárazník so zlatou „lištou F1“ (s vybranými lakmi); * disky kolies z ľahkých zliatin 20″, design enos; * dvojfarebné prevedenie karosérie. **Cenový rozdiel medzi výbavami Techno a Iconic je pritom iba tritisíc eur**, takže sa domnievame, že tu nie je čo riešiť. Aj v plnej výbave Iconic optimum charge stojí menej ako 50-tisíc, v cenníku figuruje za 49 700 €. Základná verzia je v cenníku za 45 200 €. Na Slovensku je zatiaľ v predaji iba verzia so 62 kWh akumulátorom, volá sa EV60. Má pohon všetkých kolies s max. výkonom až 160 kW (220 koní). Neskôr príde do predaja aj verzia EV40 s menšou kapacitou batérie 40 kWh, nižšími výkonnostnými parametrami (96 kW, pohon predných kolies, pomalšie nabíjanie max. 85 kW). **My sme testovali konfiguráciu EV60 Iconic Optimum charge s doplnkovou výbavou Pack augmented vision & advanced driving assist, ktorá obsahovala napríklad aj 360° kamerový systém, a Pack performance autonomie, čo je tepelné čerpadlo**. K tomu ešte dvojfarebný lak sivá rafale/čierna étoilé za 850 €. Celková cena vozidla tak dosiahla 51 050 €. Nie je to málo, lenže po skúsenostiach s týmto vozidlom a po zohľadnení aktuálnych cien podobných automobilov konštatujeme, že ide o jednu z najlepších ponúk a pomerov ceny a hodnoty.
**NIE JE TO SUV**. Keď značka Renault zverejnila prvé správy o elektrickom Megane, vyzeralo to tak, že pôjde o SUV. Naživo je napokon elektrický Megane E-Tech viditeľne **kompaktné vozidlo, ktoré má ešte bližšie k hatchbacku, než crossoveru**. Proporcie karosérie, teda najmä pomer výšky karosérie, veľkosti kolies a „bulky“ dizajn predných a zadných partií, vytvárajú na fotkách dojem podstatne väčšieho auta.
Renault Megane E-Tech 100% Elektrický má **celkovú dĺžku 4 200 mm**, šírku so spätnými zrkadlami 2 055 mm (bez nich 1 768 mm) a výšku 1 505 mm. **Rázvor dosahuje 2 685 mm**, teda presne toľko, čo nový Opel Astra a o dva centimetre viac ako benzínový Renault Megane, pritom je kratší.
Už na prvý pohľad si všimnete, že auto je skutočne pomerne krátke, čo umocňujú predovšetkým **extrémne krátke previsy vpredu aj vzadu** v pomere s výškou karosérie. Tento detail je dôležitý, pretože významným spôsobom zlepšuje praktické vlastnosti vozidla – ak ste niekedy na autách s dlhou kapotou alebo dlhým zadným previsom (najmä kombi) mávali obavy o to, že odriete spodné hrany nárazníkov, pri tomto elektrickom Megane sa vám to nestane. Výrobca síce neuvádza hodnotu predného a zadného nájazdového uhla, už na prvý pohľad je však evidentné, že prekonáva väčšinu automobilov na trhu, vrátane crossoverov a SUV.
Renault Megane E-Tech 100% Elektrický má výhodu v porovnaní s niektorými elektromobilmi v tom, že **umožňuje montáž strešného príslušenstva**. Na strechu môžete dať strešné tyče QuickFix, nosiče bicyklov či lyží alebo aj strešný box. Renault má v predaji verzie s kapacitou 380 až 630 litrov v cenách od 399 €. Okrem toho môžete tento elektromobil vybaviť aj ťažným zariadením. Nosnosť strechy výrobca neuvádza, zmieňuje max. hmotnosť brzdeného prívesu 900 kg. Kufor je teda menší, no s uvedenými vylepšovákmi ho v podstatnej miere rozšírite.
**Šikovný detail: Renault na všetky svoje elektrické Megany dáva takúto nálepku s QR**. V prípade nehody alebo požiaru ho nasnímate mobilom a otvorí sa webstránka s bezpečnostnými pokynmi. Renault si dal záležať a postaral sa napríklad aj o zabezpečenie akumulátora, ak by došlo k jeho poškodeniu. Pod zadnými sedadlami sa nachádza otvor pre hadicu, cez ktorý môžu hasiči akumulátor zaliať a predísť tak prípadnému požiaru. Takáto situácia je však maximálne nepravdepodobná, keďže elektromobily sú na vznietenie nepomerne menej náchylné ako autá so spaľovacími pohonmi.
**Predná časť interiéru a pracovisko vodiča**: Podstatná členitosť palubnej dosky je na fotografiách výrazná, no naživo pôsobí interiér prehľadne, elegantne a hodnotne. Natočenie stredového displeja na vodiča má priaznivý vplyv na ergonómiu, čo sme si overili následným testom Fordu Mustang E-MACH, ktorý má stredovú obrazovku bez naklonenia.
Riešenie od Renaultu oceňujeme aj preto, že **operačný systém openR Link je veľmi prehľadný, rýchly a obraz je slovom nádherný**. Ako na grafickom tablete – to isté platí aj pre prístrojový panel, je to výsledok vysokého rozlíšenia a kvalitnej obrazovej technológie – odhadujeme, že ide o IPS LCD.
Nedostatok je ten, že systém ponúka veľmi veľa možností, ktoré sa fakticky zhodujú s menu na mobile alebot tablete – a to doslovne. Jednotlivé funkcie majú grafické vypracovanie ikoniek aplikácií. Osobne preto nevidím rozdiel medzi používaním tohto infotainmentu a mobilného telefónu s veľkým displejom, čo je na Slovensku podľa platnej legislatívy zakázané.
**Úroveň spracovania detailov v interiéri je pôsobivá**. Renault si dával záležať a hoci interiér pôsobí minimalistickým dojmom, nekazí to materiálová fádnosť. Je tu dostatok pestrosti farieb aj povrchových textúr, jednotlivé diely na seba lícujú presne, ani pri nízkych teplotách nepočuť vŕzganie.
**Parkovací asistent s 360° náhľadom** vozidla vo virtualizovanom priestore. Všetko sa premieta v reálnom čase, ale je kvalita zobrazenia v tomto režime je skôr slabšia. Ak by ste čakali kvalitu ako v Mercedesoch, BMW alebo v autách značky Kia, vedzte, že toto je o triedu slabšie. Napriek tomu je prínos tejto funkcie v každodennom živote významný, pretože dokáže ochrániť vaše vozidlo pred poškodením pri manévrovaní stiesneným priestorom.
**Priestorové pomery vzadu sú skôr slabšie, čo sa prejavuje v každom ohľade (okrem priestoru na kolená, toho je dosť)**. Chýbalo nám viac odkladacích priestorov a zmestia sa sem nanajvýš dvaja dospelí pasažieri. Dve detské sedačky sem ešte umiestnite, ale so zapínaním bezpečnostných pásov sa trocha potrápite, keďže ide o nižšie vozidlo. Stredové sedadlo sa nevyklápa do polohy lakťovej opierky, takže deťom chýbajú držiaky na fľašky s vodou.
Krátky zadný previs má však aj určitý nežiadúci vedľajší efekt: **menší batožinový priestor – má kapacitu 389 litrov**. Skápanie zadných sedadiel je možné, tak získate podstate viac miesta na prevoz nákladu. Skromnejšie priestorové pomery v kufri sú vyvážené dvojitým dnom, do ktorého viete skryť nabíjacie príslušenstvo a povinnú výbavu, na náklad je tak vyhradený celý pomerne hlboký kufor. Nakladacia hrana je v porovnaní s podlahou vysoká, má plastové hrany. Sú tu dva plastové háčiky na zavesenie tašiek a kotviace oká pre sieť alebo popruhy, no po stranách chýbajú priečinky.
### Jazdné vlastnosti Renault Megane E-TECH 100 % Elektrický **Jazdné vlastnosti sú silnou stránkou elektrického Megane E-Tech**. Na tomto hodnotení sa podieľajú predovšetkým dva faktory: **dynamický potenciál a vyladený podvozok**. Renault sa nebál uvoľniť uzdu elektrickému pohonu, a tak je už pri rozbehu i mestských rýchlostiach elektromobil vždy pripravený na dôraznú akceleráciu. Spoločne s krátkym predným previsom a kompaktným rázvorom máte navyše dojem skvelej obratnosti, navyše má volant tak akurát nastavenú tuhosť, takže šoférovať vozidlo je skutočne zábavné. Osobne ma veľmi bavilo jazdiť s ním úzkymi uličkami Starého mesta, v ktorom autá v jednosmerkách parkujú po oboch stranách cesty a na každej križovatke platí prednosť sprava. Do tohto prostredia sa elektrický Megane perfektne hodí, pretože má stále šikovné rozmery a ľahko sa ním parkuje. Rovnako dobre elektrický Megane E-Tech zvláda aj diaľničnú prevádzku, kde napriek kompaktným proporciám pôsobí stabilne, bezpečne a zvlášť dobre zvláda prudké vjazdy do zákrut, kedy máte možnosť na vlastnej koži pocítiť, čo znamená fráza „mať auto pod kontrolou“. Renault vás akoby podrží, odpustí drobné nedostatky v štýle riadenia a zachováva podvozok skoro neutrálny aj v hraničnej situácii.
**Elektrický motor je umiestnený pod prednou kapotou a poháňa predné kolesá**. Pri elektromobiloch to nie je zvykom, obyčajne sú poháňané východiskovo zadné, prípadne všetky štyri kolesá. Megane to evidente neškodí, pretože sa vyhýba prejavom nedotáčavosti alebo dvíhania kapoty pri akcelerácii, ktorá by spôsobovala straty v trakcii. Nepochybne za to vďačí aj rozloženiu svojej prevádzkovej hmotnosti 1711 kg, ktorej značnú časť tvorí trakčný akumulátor v podlahe (394 kg). Akcelerácia z 0 na 100 km/h prebehne už za 7,5 sekundy. Najvyšší výkon pohonu je až 160 kW (220 koní), ale automobil ich limituje max. rýchlosťou 160 km/h. Zaujímavosťou je, že tento výkon dosahuje v rozpätí otáčok elektrického motora 5473 až 11680. Pri 11-tisíc otáčkach pracuje vo vyššej rýchlosti aj taký Renault Zoe.
**Výber jazdných režimov multi-sense má významný vplyv na jazdné vlastnosti** a celú paletu ďalších vlastností vozidla. Už v komfortnom režime je automobil schopný podávať veľmi dobré výkony v dynamike a športový režim má potenciál zabaviť aj šoféra, ktorý má skúsenosti s pravými športovými vozidlami. Najvýraznejším rozdielom medzi jazdnými režimami je citlivosť akceleračného pedála – v eko režime sú odozvy pohonu rozvážne, mierne a nabádajú vodiča k šetrnejšej jazde. Stále však ide o dynamickejší prejav ako na mnohých benzínových autách – 220 koní úplne neskrotíte. Pridanou hodnotou je jazdný režim PERSO, v ktorom si môžete konfigurovať vlastnosti vozidla podľa svojho uváženia – napríklad odovza motora môže byť normálna, športová alebo eco, na výber máte tiež tri stupne tuhosti riadenia (preložené ako úsilie o riadenie) a dynamiky vozidla. Nastavenie podvozka sme k dispozícii nemali a treba napísať, že nám vďaka dobrému východiskovému naladeniu veľmi nechýbalo. Jazdné vlastnosti Renault Megane E-TECH 100 % Elektrický nemôžem zhodnotiť inak ako veľmi priaznivo.
Pri nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) možno nabíjať výkonom do 130 kW, vtedy by ste mali podľa údajov výrobcu batériu nabiť už za jeden a štvrť hodiny - ale pozor, nejde o údaj zodpovedajúci nabíjaniu z 10 na 80 %, ale z 0 na 100 %. Nabíjanie z 0 na 80 % má trvať iba 30 minút a za 7 minút nabíjania už získate energiu na 100 kilometrov jazdy. Takto vypočítané to vôbec neznie zle.
**Spotreba energie**: Podľa metodiky WLTP má Renault Megane E-TECH Electric Iconic EV60 220k Optimum Charge priemernú spotrebu 16,1 kWh/100 km, čo sľubuje dojazd na úrovni 450 kilometrov. Batéria má kapacitu 60 kWh a pracuje s napätím 352 V. My sme počas týždňa jazdili s priemernou spotrebou 19,9 kWh/100 km, snáď práve preto, že sme si radi užívali športovejší charakter vozidla a jazdili sme v období s vonkajšou teplotou okolo 6 °C. Pri snahe o šetrnú jazdu sme na ~30 km trase v meste a medzimesto dosiahli priemerných 16,5 kWh/100 km, ale tento mierny štýl jazdy sme už viac neuplatňovali.
### Zhodnotenie Renault Megane E-TECH Electric Iconic EV60 220k Optimum Charge **Renault Megane E-Tech Electric by ste mali rozhodne zaradiť na zoznam kandidátov na kúpu nového elektromobilu. Dizajn je vecou vkusu, objektívne môžeme oceniť jeho technologickú vybavenosť, pomer ceny a hodnoty, výborné jazdné vlastnosti a prémiový charakter interiéru. Skromné priestorové pomery sú faktom, ktorý nie je nevýhodou, aj pre kompaktné proporcie automobil vyniká obratnosťou a dokáže zabaviť.** ### Technické údaje Renault Megane E-TECH Electric Iconic EV60 220k Optimum Charge (2022) * **rozmery** dך×v: 4200 × 1768/2055 × 1505 mm * **rázvor** 2 685 mm * šírka interiéru na predných sedadlách 1404 mm * šírka interiéru na zadných sedadlách 1375 mm * šírka batožinového priestoru 1000 mm * **maximálny výkon (kW/k) pri otáčkach (ot./min)** 160 (220) pri 5 473–11 688 * **maximálny krútiaci moment (Nm) pri otáčkach (ot./min)** 300 pri 100–4 714 * **kapacita batérie (kWh)** 60 * **hmotnosť batérie (kg)** 394 * **pneumatiky** 215/45 R20 * **zrýchlenie 0–50 km/h** 3,5 s * **zrýchlenie 0–100 km/h** 7,5 s * **maximálna rýchlosť** 160 km/h * **spotreba elektrickej energie v kombinovanom cykle WLTP**: 16,1 kWh/100 km * **spotreba elektrickej energie počas testu** (zimný test bez dôrazu na nízku spotrebu) 19,9 kWh/100 km * **homologovaný dojazd – kombinovaný cyklus WLTP** 450 km * **prevádzková hmotnosť** 1 711 kg * **maximálna povolená celková hmotnosť** 2 158 kg * **maximálna povolená hmotnosť brzdeného prívesu** 900 kg * **objem batožinového priestoru podľa VDA** 389 dm3

Zdroje:  AUTOVINY.SK




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie