Najdlhší tunel stojí 12,5 eura za prejazd. Višňové nemá šancu konkurovať

Ide o najdlhší tunel krajiny, no platí sa v ňom drahé mýto. Aj osobné autá musia najskôr uhradiť poplatok, aby ním mohli prejsť.
tunel

Keď porovnáme Slovensko, Česko, Poľsko a Maďarsko ako štáty V4, najdlhší tunel máme aktuálne na Slovensku. Stalo sa ním Višňové na diaľnici D1, ktoré tento týždeň konečne otvorili po takmer troch desaťročiach prác.

Práve dlhé čakanie sa ujdalo ako terč mnohých internetových vtipov. Ako krajina sme si síce pripísali prvenstvo, no stačí sa pozrieť do susedného Rakúska a hneď máme pocit, že Višňové vlastne nie je až tak dlhý tunel.

Najdlhší tunel v Rakúsku sa volá Arlberg a otvorili ho dávno predtým, ako Slovensko vôbec začalo stavať prieskumnú štôlňu pre Višňové.  Tunelom medzi Tirolskom a Vorarlberskom prechádzajú autá od decembra 1978. Otvorenia sa zúčastnil vtedajší rakúsky prezident Rudolf Kirchschläger, ktorý nový najdlhší tunel označil za symbol a prostriedok zbližovania ľudí. Dodnes patrí tento takmer 14-kilometrový tunel k najdôležitejším dopravným spojeniam na západe Rakúska.

Arlberský tunel

Arlberský tunel u susedov

Stavebné práce trvali štyri roky, 14 ľudí zahynulo

Výstavba tunela začala 1. júna 1974 podľa takzvanej novej rakúskej tunelovacej metódy, ktorá využíva okolitú horninu ako podpornú konštrukciu. Rovnaký postup použili aj pri stavbe nášho Višňového, a to spolu s talianskou tunelovacou metódou.

Prerazenie Arlberského tunela prebehlo 11. novembra 1977. Na jeho výstavbe sa podieľalo približne 1 200 robotníkov, 14 z nich pri práci prišlo o život. Na ich pamiatku nájdete pri západnom portáli tunela dodnes pamätnú tabuľu.

Pred otvorením tunela museli vodiči využívať Arlberský priesmyk s nadmorskou výškou 1 800 metrov. Tunel dnes zabezpečuje omnoho bezpečnejšie a komfortnejšie cestovanie medzi Tirolskom a Vorarlberskom. Navyše, motoristi už nemusia brať do úvahy počasie ako v minulosti.

Najdlhší tunel v celom štáte

Arlberský tunel má dĺžku takmer 13 972 metrov. Pre porovnanie, najdlhší tunel sveta Laerdal (v cestnej kategórii) sa nachádza v Nórsku a je dlhý 24,5 kilometra. Aj takáto dĺžka však nemusí pôsobiť až tak majestátne. Gotthardský železničný tunel v Švajčiarsku, ktorý otvorili v roku 2016, totiž meria až 57 kilometrov.

najdlhší tunel Slovenska Višňové

Najdlhší tunel Slovenska otvorili v pondelok. Rakúsky rekordér je však omnoho dlhší

Arlberský tunel denne využije viac ako 8-tisíc vozidiel, čo dokazuje jeho význam nielen pre regionálnu, ale aj diaľkovú dopravu. V čase dopravných špičiek býva toto číslo ešte omnoho vyššie (20-tisíc vozidiel).

Najdlhší tunel Rakúska sa stal každopádne kľúčovou dopravnou tepnou medzi Tirolskom a Vorarlberskom. Tamojší diaľničný správca Asfinag ho po technickej stránke dodnes udržiava v prvotriednej kondícii.

Je vybavený najmodernejšími bezpečnostnými prvkami. Príkladom sú termokamery, ktoré kontrolujú nákladné vozidlá ešte pred vjazdom a dokážu odhaliť prehriaty motor. V prípade požiaru v tuneli zasahuje automatický vysokotlakový hasiaci systém. Rakúšania pravidelne investujú aj do jeho ďalšej modernizácie. Medzi rokmi 2004 a 2007 vybudovali dodatočné únikové a záchranné cesty. Neskôr v rokoch 2014 až 2017 krajina investovala 155 miliónov eur do sanácie elektroinštalácie a bezpečnostného vybavenia.

mýto na diaľnici

Tunel Arlberg a mýtne brány

Mýto aj pre osobné autá

Vzhľadom na vysoké náklady spojené s jeho prevádzkou nie je využitie Arlberského tunela zadarmo. Pre osobné autá stojí jednorazový prejazd tunelom 12,50 eura. Bližšie informácie ako aj možnosť online platby mýta nájdete na oficiálnom webe Asfinag.

Každopádne, nestačí vám diaľničná známka pre Rakúsko ako na iných diaľniciach a rýchlostných cestách v krajine. Tá mimochodom od budúceho roka zdražie. Ročná diaľničná známka bude vychádzať na 106,80 eura. Zvýšenie jej ceny však už fakticky prebehlo, keďže známku si môžete kúpiť len s pevnou platnosťou od 1. decembra 2025 do 31. januára 2027.

Ak chcete, môžete si stále zadovážiť fyzickú diaľničnú nálepku. Ide o poslednú príležitosť. Od roku 2027 totiž Rakúsko taktiež prechádza už len na digitálne diaľničné známky. Pre rovnaký krok sa Slovensko rozhodlo už pred rokmi.