Kedy už máte vysoký vek na šoférovanie? Poznáme presnú odpoveď, kedy by ste mali kľúče od auta zavesiť na klinec

Vek na šoférovanie má minimálnu hranicu jasne určenú, horná hranica však nie je taká istá. Dokedy je správne, aby senior jazdil, a kedy to už je nebezpečné? Dozviete sa v našom článku.
archív

Pokiaľ mi je známe, nikde v Európe neexistuje žiadna zákonná veková hranica, kedy má vodič prestať šoférovať – ak sa bavíme o osobných autách. Čo je dôležitejšie, tak existujú jasné signály, kam patrí horší zdravotný stav, pomalšie reflexy a malé „varovania“ počas jazdy, ktoré naznačujú, kedy je čas zvážiť zavesenie kľúčov na klinec.

Otázka znie zvláštne a možno aj trošku neúctivo: Kedy ste už príliš starý na šoférovanie? Stručná odpoveď je, že neexistuje žiadny konkrétny vekový ani zákonný limit, ktorý by určoval, kedy by ste už mali zavesiť kľúče od auta na klinec. Konkrétnejšia odpoveď je, že to závisí od každého vodiča a od toho, kedy vek začne ovplyvňovať vlastnú bezpečnosť za volantom a aj bezpečnosť okolia.

Zdravotnícke organizácie ako Kaiser Permanente na to poukazujú a odporúčajú personalizovaný prístup, ktorý zohľadňuje zmyslové postihnutie, lieky, reflexy a možnosti mobility. Zdôrazňujú tiež znepokojujúcu štatistiku: mnoho ľudí šoféruje o sedem až desať rokov dlhšie, ako by „mali“. Preto považujú 70 rokov za dobrý východiskový bod pre diskusiu, alebo aj skôr, ak existujú vážne zdravotné problémy.

zablokované autá

Keď šoférovanie prestane byť rutinou a stane sa každodennou výzvou

Najdôležitejší nie je dátum narodenia v občianskom preukaze, ale to, čo sa deje za volantom každý deň, hovoria odborníci z Harvard Medical School . Odporúčajú venovať pozornosť veľmi špecifickým znakom: „Ostatní vodiči na staršieho vodiča často trúbia, rodina alebo priatelia sa vyhýbajú spoločnej jazde, keď im ponúknete odvoz,“ alebo malé preliačiny a škody na aute, ktoré sa objavujú na aute bez jasného vysvetlenia. Podľa ich štúdií sa tieto malé znaky často objavia ako prvé, keď sa o nich nikto neodváži hovoriť.

Údaje z iných organizácií túto predstavu podporujú: Kaiser Permanente uvádza, že pravdepodobnosť nehody sa zvyšuje po 70. roku života v porovnaní s takmer akoukoľvek inou vekovou skupinou, s výnimkou vodičov vo veku 25 rokov a mladších. Údaje zhromaždené Harvardom a IIHS zároveň ukazujú, že riziko opäť prudko stúpa u vodičov vo veku 80 rokov a starších. To neznamená, že šoférovanie je v tomto veku zakázané, ale znamená to, že sa rýchlo znižuje priestor pre chyby.

Na Slovensku tiež neexistuje maximálny vek na vedenie vozidla, ale existujú obdobia na obnovu vodičského preukazu – lekárske prehliadky. 

Lieky, najmenej diskutovaný faktor

Okrem veku existuje kľúčový prvok, ktorému sa zriedkakedy venuje dostatočná pozornosť: lieky. Všeobecné predpisy pre vodičov nestanovujú maximálnu vekovú hranicu, ale zohľadňujú choroby a liečbu, ktoré môžu obmedziť alebo zabrániť vedeniu vozidla v akomkoľvek veku. Len to závisí od lekárov. A sami vieme, ako to v praxi funguje. 

Musíme si uvedomiť, že za volantom sa rozhodnutia robia neustále – v priemere 15 za minútu – a akákoľvek zmena reflexov, pozornosti alebo vnímania môže mať zásadný význam. Preto lekárske organizácie ako Kaiser Permanente zdôrazňujú základné odporúčanie: poraďte sa so svojím lekárom skôr, ako sa objavia problémy, nie potom.

K tomu všetkému sa pridáva nepríjemný faktor: nie každý môže prestať šoférovať, aj keby chcel. Štúdia publikovaná v časopise ScienceDirect, založená na údajoch z Národného prieskumu cestovania domácností z roku 2017 , ukazuje, do akej miery je auto naďalej nevyhnutné pre mnohých starších dospelých v USA. 57,7 % žilo v štvrtiach bez ľahkého prístupu k verejnej doprave a spomedzi tých, ktorí pokračovali v šoférovaní, iba 8,9 % používalo verejnú dopravu. 

Čo je vysoký vek na šoférovanie? Je to vždy individuálne

Čo je vysoký vek na šoférovanie? Je to vždy individuálne

Strata možnosti šoférovania = strata mobility

V praxi pre milióny ľudí vzdať sa auta znamená nielen zmenu návykov, ale aj stratu autonómie a spoločenského života.

Vek, v ktorom je niekto „príliš starý“ na šoférovanie, teda nie je stanovený v žiadnom zákone ani v žiadnom kalendári. Je to presne ten bod, kedy šoférovanie prestáva byť bezpečné a začína generovať pochybnosti, chyby alebo riziká. Včasné odhalenie tejto skutočnosti neznamená vzdanie sa slobody: je to najzodpovednejší spôsob, ako ju chrániť.

Zdroje:  motorpasion.com





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.