Automobilky žiadajú, aby zastavili predaj čínskych značiek. Čína je vraj hrozba

Pre tento sektor už Čína nie je o konkurencii v cene alebo o podiele na trhu. V stávke je kontrola nad jeho priemyselnou budúcnosťou.

Čína je veľmocou. Združenie automobilových výrobcov zastupujúce spoločnosti GM, Ford, Toyota a Volkswagen vyzýva na zastavenie vstupu čínskych výrobcov na americký trh a varuje pred dumpingom a bezprostrednými rizikami.

Aliancia pre automobilové inovácie, obchodné združenie zastupujúce najväčších amerických výrobcov automobilov, vyzvala Washington, aby zabránil čínskym vládou podporovaným výrobcom automobilov a batérií v otváraní tovární v krajine. Argumentuje, že „Čína predstavuje jasnú a bezprostrednú hrozbu pre automobilový priemysel,“ informovala agentúra Reuters .

Pre tento sektor už nejde o konkurenciu v cene alebo podiele na trhu. V stávke je kontrola nad jeho priemyselnou budúcnosťou.

Žiadna investícia v USA nemôže konkurovať Číne riadenej dotáciami

Obchodné združenie zastupujúce spoločnosti GM, Ford, Toyota, Volkswagen, Hyundai a Stellantis tvrdí, že čínsky automobilový priemysel bol vybudovaný na permanentnom nadmernom zásobovaní, ktoré bolo poháňané masívnymi dotáciami. „Žiadne investície výrobcov pôsobiacich v USA to nedokážu vyvážiť,“ varujú.

Táto nadprodukcia, podľa samotného odvetvia, podporuje globálnu dumpingovú stratégiu – predaj áut v zahraničí za ceny nižšie ako ich skutočné náklady s cieľom narušiť trh. Tento tlak už teraz znižuje ceny v iných krajinách a obavy sú jasné: ak Čína začne vyrábať v USA, aby obišla Trumpove clá, táto nerovnováha by sa mohla preniesť do jadra aerického priemyslu.

Čína definitívne zmenila pravidlá hry

Americký kongres zdieľa tieto obavy. Republikán John Moolenaar pripomenul, že „len za päť rokov sa Čína z malého vývozcu stala najväčším svetovým vývozcom automobilov“. Poznamenal, že len v minulom roku Čína dodala do zahraničia približne šesť miliónov vozidiel, mnohé z nich „za ceny nižšie ako trhové “ .

Pre Moolenaara tento skok vpred nie je výsledkom efektívnosti, ale skôr starostlivo navrhnutej stratégie založenej na troch pilieroch: masívne dotácie, kontrola surovín a absolútna dominancia dodávateľských reťazcov. Táto kombinácia podľa neho premenila čínsky automobilový priemysel na priame predĺženie ruky štátu.

Zákonodarca sa zaoberá aj technologickým dopadom. Vzhľadom na moderné autá plné senzorov, kamier a neustáleho pripojenia sa obáva, že čínska technológia by sa mohla použiť na sledovanie alebo dokonca na diaľkové ovládanie. Varoval pred vozidlami schopnými neustáleho zhromažďovania údajov a celými flotilami, ktoré by sa mohli stať nepoužiteľnými, ako to už bolo vidieť v Nórsku s elektrickými autobusmi vybavenými systémami čínskej výroby.

Čína produkuje rôzne automobily, ktoré ku nám možno ani nikdy neprídu.

Obrana priemyslu, ktorá pozerá za hranice elektromobilov

Zatiaľ čo Európa sa snaží vyvážiť clá, energetickú transformáciu a konkurenciu, Washington sa rozhodol pre oveľa defenzívnejší prístup. Trumpova politika a ukončenie dotácií na elektrické vozidlá spôsobili, že trh sa skomplikoval v čase, keď Čína zrýchľuje svoju globálnu expanziu.

Preto výrobcovia chcú jednotné podmienky – chcú čas na posilnenie odvetvia skôr, ako sa škody stanú nezvratnými. Ako priemyselné združenie zdôraznilo Kongresu, ak Čína bude určovať tempo trhu, získanie stratených pozícií bude prakticky nemožné.

Zdroje:  reuters





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.