Padlo rozhodnutie o STK: Slováci sa báli zmeny, ktorá mala zmeniť kontroly

Najnovšie rozhodnutie o STK prináša dôležité správy pre motoristov na Slovensku. Týka sa intervalov technických kontrol.
rozhodnutie o STK

V Európskej únii sa rozbehla diskusia o tom, či by staršie autá mali absolvovať technickú kontrolu častejšie ako dnes. Podľa návrhu Európskej komisie, ktorý podporuje aj nemecké združenie TÜV, by vozidlá staršie ako desať rokov museli povinne chodiť na každoročnú technickú kontrolu. Nakoniec však padlo iné rozhodnutie o STK zo strany členských štátov.

V súčasnosti musia nové autá na Slovensku absolvovať prvú kontrolu po štyroch rokoch od registrácie auta a následne každé dva roky. Vodiči, ktorí túto povinnosť ignorujú, riskujú pokutu.

Zvyšuje priemerný vek áut

Podľa údajov nemeckého úradu pre motorové vozidlá (KBA) je na cestách viac než 49 miliónov áut, pričom priemerný vek vozidiel presahuje desať rokov. Pre porovnanie, na Slovensku dosahuje 15 rokov a v posledných rokoch postupne rástol. Naše osobné vozidlá sú teda z celkového pohľadu výrazne staršie. Riziko možných chýb či nedostatkov automobilov môže byť pri zanedbanej údržbe ešte vyššie ako v Nemecku.

nový druh STK

Aktuálne rozhodnutie o STK je dôležité pre slovenských motoristov

Nemecké čísla odhaľujú, že v roku 2024 sa v krajine uskutočnilo približne 31 miliónov technických kontrol a takmer tretina vozidiel mala nejaké nedostatky. Najčastejšie išlo o drobné závady, ktoré sa dali opraviť bez problémov, no v horších prípadoch bolo potrebné absolvovať dodatočnú kontrolu.

Združenie TÜV Süd upozornilo, že staršie autá, najmä tie, ktoré nie sú pravidelne servisované, majú výrazne vyššiu pravdepodobnosť závad. Podobné stanovisko prezentovala aj Európska komisia, ktorá navrhovala každoročné kontroly pre vozidlá staršie ako desať rokov s cieľom znížiť počet nehôd a zranení na cestách. Podľa odhadov by vďaka zmene mohlo dôjsť k poklesu úmrtnosti a zranení na cestách až o jedno percento.

Rozhodnutie o STK: Prevážili protiargumenty

Konečné rozhodnutie o STK padlo na stretnutí ministrov dopravy členských krajín 4. decembra 2025 v Bruseli. Návrh každoročných technických kontrol pre staršie vozidlá bol zamietnutý. Inšpekcie áut tak zostávajú na súčasnej dvojročnej frekvencii.

STK každé dva roky

Dôvodom malo byť najmä zohľadnenie dodatočných nákladov pre vodičov, pričom proti návrhu sa okrem veľkej skupiny motoristov postavili aj vlády viacerých krajín EÚ. Podľa nemeckého motoristického združenia ADAC sa dá najnovšie rozhodnutie o STK zo strany členských štátov hodnotiť ako rozumné.

Skrátenie intervalov technických kontrol by znamenalo veľkú administratívnu a finančnú záťaž pre motoristov, pričom bezpečnostný prínos by bol otázny. Beztak však platí, že dôležité regulácie pre motoristov sa v Európe nestále menia. EÚ napríklad v októbri 2025 schválila nové pravidlá týkajúce sa vodičských preukazov. Tie prinesú zavedenie digitálneho vodičáku pre smartfóny aj legislatívne úpravy pre karavany. Plná implementácia nových ustanovení z Bruselu však môže trvať niekoľko rokov.

Zdroj: chip.de