Veľká zmena pre dôležitý most na D1: Všimli ste si, čo sa udialo?

Ak by most na D1 vypadol z prevádzky, mohol výrazne skomplikovať dopravu na najvyťaženejšej slovenskej diaľnici. Potreboval preto zásah, ktorý sa podarilo zrealizovať.
most na D1

Most na D1 pri Hornej Strede je po rozsiahlej rekonštrukcii opäť plne prejazdný bez akýchkoľvek obmedzení. Diaľničiari ukončili práce, ktoré od marca výrazne zlepšili technický stav objektu a zvýšili bezpečnosť cestnej premávky na tomto frekventovanom úseku.

Most prešiel prvou veľkou modernizáciou od svojho vzniku. Doteraz sa na ňom realizovali iba menšie zásahy, no po takmer 40 rokoch si vyžiadal kompletnú obnovu. Počas prác sa vymenil celý mostný zvršok vrátane hydroizolácie a odvodňovacích systémov, zrekonštruovali sa rímsy, mostné závery, zvodidlá aj protihlukové steny. Sanáciou prešli opory, piliere a povrchy nosnej konštrukcie.

Most na D1 počas rekonštrukcie

Stavebné práce boli rozdelené do piatich etáp tak, aby diaľnica zostala prejazdná bez znižovania počtu jazdných pruhov. Motoristi tak počas opravy nemuseli čeliť výrazným dopravným komplikáciám.

ročná diaľničná známka

Podľa Rastislava Droppu z Národnej diaľničnej spoločnosti sa včasnou rekonštrukciou podarilo zabrániť ďalšiemu zhoršovaniu stavu konštrukcie a predísť omnoho rozsiahlejším obmedzeniam, ktoré by si vyžiadala neskoršia oprava. Vodiči dnes využívajú úsek v plnej kapacite a s vyšším komfortom ako predtým.

Opravený most na D1 pri Hornej Strede je pripravený spoľahlivo slúžiť ďalším generáciám motoristov a zabezpečiť plynulú dopravu na hlavnom diaľničnom ťahu.

Mosty na Slovensku sú v katastrofálnom stave

Diaľničiari zároveň ukazujú, že systematická starostlivosť o mosty môže fungovať aj na Slovensku, pokiaľ je správca cestných komunikácií rozumne financovaný a má jasne nastavené priority. Príklad Hornej Stredy potvrdzuje, že pravidelné kontroly, plánované rekonštrukcie a dôraz na bezpečnosť prinášajú konkrétne výsledky.

most

Ilustračný obrázok, zdroj: NDS

Mnohé iné slovenské mosty nemajú toľko šťastia ako uvedený most na D1. Roky čakajú na obnovu, ktorá stále neprichádza. Bez investícií sa ich technický stav bude len zhoršovať. Tam, kde sa roky len improvizuje, problémy postupne takmer isto prerastú do havarijného režimu.

Mnohé mosty v správe štátu či samospráv sa už medzičasom aj dostali do kritického stavu. Na vine je najmä dlhodobé podfinancovanie a odkladanie opráv. Na diaľničnej infraštruktúre však vidieť opačný trend. Národná diaľničná spoločnosť pôsobí ako správca, ktorý investuje peniaze, opravuje systematicky a ukazuje, že kvalitná údržba má zmysel predovšetkým pre vodičov a ich bezpečnosť na cestách.

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť