Vedeli ste, že autorádio bolo dlho zakázané? Toto sú kuriozity a fakty o autorádiách, ktoré ste určte netušili

Vedeli ste, že prvé autorádio stálo viac ako polovica auta? Od obrovskej krabice sme sa dostali až po CD prehrávače a dotykové displeje.

Prvé autorádio predstavili v roku v roku 1922. Priniesla ho automobilka Chevrolet. Pýtate sa, ktorý model ho mohol mať ako prvý? V podstate hociktorý, nainštalovať ho vedeli vraj do všetkého, čo vyrábali. Ale nepredstavujte si autorádio také, ako máme dnes. Nebolo ani pekné a nebolo ani malé. Určite si teda nepredstavujte si krabičku, ktorá by sa zmestila do palubnej dosky. Samotné rádio bola krabica, ktorá zaberala veľa miesta. Anténa zaberala prakticky celú strechu a rozmerné reproduktory boli pripevnené o zadné sedadlá. Navyše potrebovalo vlastné batérie, ktoré sa len tak-tak zmestili pod sedadlá. Cenovka? 200 amerických dolárov. No v kontexte doby treba povedať, že napr. Ford Model T v tom roku stal 320 dolárov. Rázom na to pozeráte inak, však?

História napredovala rýchlo. V roku 1924 spoločnosť Kelly’s Motors v Austrálii nainštalovala prvé autorádio u protinožcov a povedzme taká Motorola priniesla svoje prvé rádio v roku 1930.

Kameň úrazu a zákaz pre zhoršenú pozornosť

Autorádia však rýchlo narazili na kameň úrazu a teda extrémny problém. Tým boli štátny predstavitelia naprieč svetom. V roku 1930 ich úplne zakázali v americkom štáte Massachusetts  a pomaly sa zákaz šíril ďalej po krajine neobmedzených možností. Dôvod? Presne to isté, ako nám dnes argumentujú s mobilnými telefónmi a teda najmä strata pozornosti. V roku 1934 až 54% členov New Yorského autoklubu verilo, že rádia v autách sú nebezpečné. Asociácia výrobcov autorádií však postupne argumentovala s účinnou obhajobou, ktorá sa opierala o tvrdenia, že rádio môže pomôcť, a to napr. informovanosťou o zlých jazdných podmienkach, či tvrdením, že rádio pomáha nezaspať unaveným vodičom. Zákony o zákaze autorádií tak pomerne rýchlo zmietli zo stola vo všetkých krajinách a vývoj napredoval ďalej.

Viac než 30 rokov od prvého autorádia trvalo, kým si vodič mohol v aute pustiť hudbu, ktorú zbožňoval. Nie, nebolo to prenosné USB, dokonca ani Mp3, alebo CD. Boli to klasické kazety. Táto veľká inovácia prišla v 60. rokoch minulého storočia. Prvé autorádio so vstavaným kazetovým prehrávačom predstavila spoločnosť Philips v roku 1968, a bol to model RN582.

Prvé a posledné autorádio s CD prehrávačom

Prvým autom s CD prehrávačom nainštalovaným vo výrobe bol Mercedes-Benz z roku 1985, hoci spoločnosť Pioneer uviedla na trh prvý náhradný CD prehrávač zabudovaný do palubnej dosky automobilov v roku 1984. Pioneer CDX-1 bol prvým zariadením dostupným spotrebiteľom na prehrávanie kompaktných diskov vo vozidle, zatiaľ čo Mercedes bol prvý, kto túto technológiu integroval priamo do svojich modelov z výroby s ročným oneskorením.

Lexus RC-F Takumi Edition - asi posledné auto, ktoré som testoval a malo štandardne autorádio s CD prehrávačom.

Lexus RC-F Takumi Edition – asi posledné auto, ktoré som testoval a malo štandardne autorádio s CD prehrávačom.

Kto by si pomyslel, že ešte v roku 2025 sa budú stále predávať nové vozidlá s CD prehrávačmi? Nuž, overili sme si to a náš výskum ukazuje, že zostali už len štyri. Chápeme, že ak ste mileniál alebo mladší, možno ste nikdy nepoužívali CD prehrávač, ale pre nás ostatných je to spôsob, akým sme počúvali hudbu, keď sme vyrastali. No, na celom globálnom trhu ostali dvaja výrobcovia, ktorý CD prehrávač stále majú. Sú nimi Lexus v modeloch IS a RC a Subaru v modeloch Outback.

Prečo sa  stále predávajú autá s CD prehrávačmi? Priemerný vek majiteľa Subaru Outback je 61 rokov a CD prehrávač dokonale spĺňa túto vekovú hranicu. CD si môžete prehrávať prostredníctvom výkonného 576-wattového prémiového audiosystému Harman Kardon s 12 reproduktormi, ktorý je štandardnou výbavou v oboch úrovniach výbavy. Je tiež kompatibilný s Android Auto a Apple CarPlay.

Článok končí na nasledujúcej strane
Strana 1 / 2





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.