Nový typ STK odhalí všetko, je to maskovaný stroj na pokuty. Za porušenie platíte 145 eur
Kontrola technického stavu vozidiel prechádza v Európe zásadnými zmenami. Nový typ STK odhalí skryté poruchy autobusov a kamiónov priamo na diaľnici. Do reálnej prevádzky ho práve teraz nasadzujú v susednom Česku, kde zakúpili prvé dve mobilné stanice technickej kontroly.
Ide o špeciálne upravené kamióny, ktoré dokážu preveriť vozidlo rovnako dôkladne ako klasická STK. Rozdiel je v tom, že technika príde priamo za vodičom, nie vodič za technikou. Nový typ STK tak využíva moment prekvapenia u motoristov, ktorým hrozia na mieste pokuty vo výške 145 eur.
Nový typ STK? Na neroznanie od bežného kamiónu
Na prvý pohľad ide o bežný kamión, no ten vo vnútri ukrýva technológiu, ktorá sa bežne nachádza len v kamenných staniciach vyhodnocujúcich technický stav auta.

Česko posilňuje boj proti vozidlám so závažnými nedostatkami na cestách
Českí inšpektori si najskôr vyhliadnu vhodné miesto pri diaľnici, na ktorom nový typ STK rozmiestnia. Po zastavení využijú hydraulický mechanizmus, prostredníctvom ktorého vysunú technický modul. V priebehu niekoľkých minút vznikne plnohodnotné pracovisko, na ktorom dokážu kontrolóri merať účinnosť bŕzd, skontrolovať stav podvozku, riadenia či náprav a preveriť funkčnosť emisného systému.
Práve tieto kontroly sú v bežnej cestnej premávke prakticky nemožné. Klasická policajná hliadka sa dokáže len vizuálne pozrieť na pneumatiky alebo svetlá, no niektoré zásadné poruchy zostávajú bez špecializovanej techniky neodhaliteľné. Nový typ STK má tento problém odstrániť.
Mobilná STK dopĺňa klasickú technickú kontrolu
Podľa českého ministerstva dopravy je cieľ jasný. Krajina chce zvýšiť bezpečnosť a minimalizovať riziko závažných nehôd spôsobených technickou poruchou veľkých vozidiel. Autobusy a kamióny najazdia ročne stovky tisíc kilometrov a ich technický stav sa môže zmeniť už niekoľko týždňov po absolvovaní pravidelnej ročnej kontroly. Námatkové preverovanie v teréne tak dáva zmysel.
Nové jednotky sú výsledkom niekoľkoročného vývoja v zahraničí. Podobné systémy už fungujú v Poľsku, Maďarsku či Rakúsku, kde pomohli odhaliť množstvo skrytých závad, manipulácie s emisnými systémami či nebezpečné poruchy bŕzd. V Česku si objednali dve mobilné STK za približne 25 miliónov korún (približne 1 milión eur) a koncom leta rozbehli ich testovanie a špecializovaný výcvik kontrolórov.

Kontrola dôkladne preklepne vozidlo, aj keď neprebehne za bežných podmienok
V prípade, že mobilná STK odhalí nebezpečnú závadu, môže vozidlo prísť o potvrdenie technickej spôsobilosti priamo na mieste. Inšpektori majú možnosť zadržať doklady aj vydať zákaz jazdy, pokiaľ by jej pokračovanie predstavovalo riziko pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
Mobilné jednotky budú českí úradníci používať najmä na diaľniciach, hraničných priechodoch, pri veľkých logistických centrách a všade tam, kde je vysoký výskyt kamiónovej dopravy. Nový typ STK má byť v ostrej prevádzke ešte v novembri 2025. Kým doteraz sa vodiči spoliehali najmä na pravidelný interval STK, po novom môžu absolvovať technickú kontrolu kdekoľvek a kedykoľvek.
Rozdali 836 pokút za krátky čas
Česká Inšpekcia cestnej dopravy (INSID) zároveň nedávno zverejnila bilanciu po troch mesiacoch svojho fungovania. Od júla do septembra 2025 vykonali jej inšpektori 4 726 kontrol nákladných vozidiel a autobusov, pri ktorých odhalili takmer 1 200 priestupkov. Najčastejšie išlo o porušenia legislatívy v sociálnej oblasti, ako je nedodržiavanie povinných prestávok a odpočinku, prekračovanie doby jazdy, preťažené vozidlá či jazdu v čase víkendových zákazov. Uložených bolo 836 pokút a 459 kaucií pred udelením sankcie v celkovej hodnote 15,1 milióna korún.

V susednej krajine zavádzajú nový typ STK
Českí úradníci sa navyše pochválili aj tým, že takzvaný predvýber vozidiel na kontrolu robia čoraz efektívnejšie. Podiel tých so zistenou závadou stúpol na 25 percent. Inšpekcia posilňuje aj domácu a medzinárodnú spoluprácu. Chystá spoločné akcie s Českou inšpekciou životného prostredia, a to najmä pri kontrole prepravy toxických látok a nebezpečných odpadov.
Na inšpekciách vozidiel sa už u susedov podieľajú aj zahraniční odborníci, pričom českí inšpektori vycestovali napríklad na Slovensko. INSID sa zároveň opiera o moderné technológie, a to vrátane diaľkového čítania tachografov či vysokorýchlostných váh na kontrolu hmotnosti vozidla. Vďaka nim chce ešte presnejšie vyhľadávať rizikové autá a nezaťažovať poctivých dopravcov. Takýto cieľ (samozrejme za predpokladu, že sa naplní v realite) zrejme každý len uvíta.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR


















