Chyba na STK vyhadzuje autá. Každé piate vozidlo prepadlo, alarmujúca bilancia

Môže postihnúť každé vozidlo, no v prípade niektorých áut sa chyba na STK vyskytuje omnoho častejšie. Dôsledky pre vodičov bývajú nepríjemné.
chyba na STK

Miera neúspešných technických kontrol áut v Nemecku rastie už štvrtý rok po sebe. Už jedna vážna chyba na STK vás môže pripraviť o oprávnenie jazdiť s vaším autom na cestách. Prečo však hovoríme o nemeckých číslach? Ide o najväčší trh s autami v Európe a výsledky jednotlivých modelov môžu pomôcť pri rozhodovaní aj slovenským motoristom.

Podľa najnovších údajov neprešlo v Nemecku technickou kontrolou 21,5 percenta vozidiel. Ide o výrazný nárast oproti minuloročným 20,6 percenta. Počas pandemického roku 2021 bolo neúspešných len 17,9 percenta áut, no odvtedy čísla stabilne rastú. Vyplýva to z analýzy nemeckého združenia TÜV.

Paradoxne, technická kvalita automobilov dlhodobo rastie. Napríklad chyba na STK v podobe korózie sa vyskytuje čoraz menej. Hlavný dôvod zhoršujúcich sa výsledkov predstavuje starnutie vozového parku. Priemerný vek kontrolovaných vozidiel dosiahol 10,6 roka. To je viac ako v predchádzajúcom období. S rastúcim vekom však majitelia často zanedbávajú pravidelnú údržbu, hoci potreba servisných zásahov naopak rastie.

Vážna chyba na STK znamená problémy pre motoristov

Chyba na STK prináša nebezpečenstvo pre cestnú premávku

Nemeckí kontrolóri v hodnotenom období vyradili z premávky približne 12-tisíc áut, ktoré označili za bezprostredné nebezpečenstvo pre cestnú premávku. Dôvodom boli najmä vážne chyby na brzdách alebo poškodené nosné časti karosérie. Analýza vychádza z 9,5 milióna technických kontrol vykonaných medzi júnom 2024 a júnom 2025. Pri prvom termíne kontroly neprejde len malé percento vozidiel, približne 6,5 percenta, no pri autách starších 14 až 15 rokov už ide o takmer tretinu.

Z pohľadu jednotlivých modelov sa najlepšie darilo Mazde 2, ktorá pri autách do troch rokov vykázala len 2,9 percenta vážnych nedostatkov. V kategórii malých áut dosiahol najlepší výsledok Fiat 500e, v kompaktnom segmente si prvenstvo odniesol BMW radu 1 a medzi stredne veľkými autami dominovala trieda C od Mercedes-Benzu. V segmente SUV dopadol najlepšie Volkswagen T-Roc a medzi rodinnými vanmi Mercedes-Benz triedy B.

Najviac pozornosti však opäť priťahuje Tesla. Chyba na STK sa v jej prípadoch vyskytuje akosi pričasto, a preto sa automobilka ocitla na spodných priečkach nemeckého rebríčka. Model 3 zaznamenal 13,1 percenta vážnych chýb, Mondeo od Fordu ešte o niečo viac a Model Y od Tesly až 17,3 percenta. Ide o najhorší výsledok, aký sa v tejto kategórii objavil za posledných desať rokov. Podľa odborníkov stojí za slabšími výsledkami kombinácia typických problémov elektromobilov, ako aj špecifiká značky Tesla. TÜV upozorňuje na poddimenzované podvozkové komponenty zaťažené hmotnosťou batérie, málo používané brzdy, ktoré trpia v dôsledku častej rekuperácie, a tiež na vysoké nájazdy, ako aj menej prísne servisné intervaly. Chyba na STK sa následne objaví u takýchto vozidiel prirodzene častejšie.

elektromobil Tesla

Modely Tesla príliš neoslnili – štatistiky technických kontrol hovoria jasnou rečou

Technická kontrola elektromobilu? Netreba sa báť

Napriek tomu nie sú celkové výsledky elektromobilov vôbec zlé. Keď ich hodnotíme ako celok, vážna chyba na STK sa u nich vyskytuje v porovnateľnej miere ako v prípade áut so spaľovacím motorom.

Treba však dodať, že elektromobily samozrejme tiež majú svoje tradične slabé miesta. Medzi mladšími elektroautami sa veľmi dobre darí napríklad modelom Mini Cooper SE, Audi Q4 e-tron či Fiat 500e, zatiaľ čo na opačnom konci hodnotenia stoja Tesla Model Y, Tesla Model 3 a Dacia Spring.

Vo vekovej kategórii štyri až päť rokov patria k lepším elektromobilom Opel Corsa-e, Volkswagen ID.3 a Hyundai Kona Electric, zatiaľ čo slabšie výsledky zaznamenali BMW i3, Renault Zoe a opäť Tesla Model 3.

pokazené auto

Chyba na STK môže následne viesť k drahým výdavkom na opravu auta

Najspoľahlivejšie autá podľa veku

Organizácia TÜV zároveň zostavila celkový prehľad najlepších a najhorších áut podľa výsledkov na STK. Medzi dvoj- až trojročnými vozidlami dominovala Mazda 2, pričom na chvoste sa ocitla Tesla Model Y. Vo vekovej skupine štyri až päť rokov dosiahli najlepšie výsledky Volkswagen Golf Sportsvan a Volkswagen T-Roc, zatiaľ čo najhoršie skončili BMW radu 5 a 6.

Pri autách starých šesť až sedem rokov viedol opäť Volkswagen T-Roc, zatiaľ čo najhoršie dopadol model Dacia Duster. V kategórii osem až deväť rokov zvíťazil model Mazda CX-3 a najhoršie obstáli opäť BMW 5 a 6.

Pri desať- až jedenásťročných autách sa na vrchole ocitla Mercedes-Benz trieda B a v spodnej časti kategórie skončila Dacia Duster. V skupine dvanásť- až trinásťročných vozidiel sa najviac darilo modelu Volkswagen Touareg, zatiaľ čo Renault Clio naopak zaznamenal najvyšší podiel vážnych chýb.

Zdroj: TÜV