Aktualita
Elektromobily sú pre nás až moc rýchle! Chystá sa regulácia, ktorá zakáže zrýchlenie pod toľkoto sekúnd
Elektrické vozidlá sú známe okrem iného aj svojím prudkým zrýchlením, ktoré môže zahanbiť aj najrýchlejšie autá na benzínový pohon. Tento parameter však začína byť vnímaný ako potenciálne nebezpečný. Čínski regulátori dokonca uvažujú o zavedení limitu pre zrýchlenie vozidiel z 0 na 100 km/h, pričom navrhovaný spodný limit je 5 sekúnd. Pre väčšinu elektromobilov to predstavuje pomalé zrýchlenie, no v porovnaní s autami so spaľovacími motormi je stále na oveľa rýchlejšej úrovni.
Keď sa elektrické vozidlá začali presadzovať na trhu, ich zrýchlenie bolo jedným z najatraktívnejších rysov. Za tento trend vďačíme aj Elonovi Muskovi, ktorý chcel, aby Tesla Model S bola extrémne rýchla. Pokračovalo to aj s ďalšími modelmi, ako elektrický pick-up Cybertruck, no pridali sa aj iné modely značiek, napríklad Ioniq 5 N a pod. Ostatní výrobcovia vozidiel nemali inú možnosť, ako sa prispôsobiť, a dnes takmer každé elektrické auto ponúka zrýchlenie na úrovni superšportov.
Majiteľom elektromobilov klepnú po prstoch
Faktor, ktorý pôvodne robil elektrické vozidlá žiadané, začína vyvolávať obavy. Kombinácia jazdy jedným pedálom a okamžitého zrýchlenia moderných EV znamená, že aj malé chyby môžu mať vážne a často fatálne následky. Regulátori preto začínajú zvažovať obmedzenie výkonu elektrických vozidiel, aby sa navýšila bezpečnosť na cestách.
Čínske ministerstvo verejnej bezpečnosti už pripravilo nové bezpečnostné normy pre motorové vozidlá, ktoré zahŕňajú aj obmedzenia týkajúce sa zrýchlenia. Návrh, ktorý nesie názov „Technické podmienky pre bezpečnosť prevádzky motorových vozidiel“, neuvádza konkrétne elektromobily, ale obsahuje ustanovenia špecifické pre ne. Navrhovaný limit zrýchlenia je 5 sekúnd na 100 km/h, čo je stále veľmi rýchle, ale malo by pomôcť znižovať riziká spojené s „nadmerným výkonom“.
Okrem obmedzenia vyšprintovania z miesta návrh zahŕňa aj požiadavky na technológie potláčania nesprávneho použitia pedálov, ktoré by mali zabrániť neúmyselnému zrýchleniu, keď vodič stlačí nesprávny pedál. Elektrické a plug-in hybridné vozidlá by tak museli byť vybavené aj systémami na monitorovanie stavu batérie, ktoré včas upozornia na anomálie, a ďalšími bezpečnostnými prvkami, akým je kontrola pozornosti vodiča pomocou biometrickej identifikácie. Malo by sa podľa vás pristúpiť na takéto spomalenie, alebo je to veľký zásah do vlastníctva elektrického vozidla?





















