aktualita

Bezdrôtová nabíjačka, ktorá sa vysúva z cesty. Nový nápad má minimálne 1 kľúčový benefit

S nabíjaním elektroáut a elektrokamiónov je veľký problém. Inžinieri preto neustále prichádzajú s novými nápadmi, ktoré majú odstrániť veľké, či mále nevýhody nabíjania.
transportenmilieu.nl

Bezdrôtová nabíjačka elektromobilov je v slovenských pomeroch zatiaľ menšie sci-fi. Keďže európske parkoviská pre nákladné vozidlá sú už teraz extrémne preplnené a vodiči si ani nevedia nájsť miesto na prestávku, ako si môžeme predstaviť scenár, v ktorom tisíce veľkých súprav vyžadujú pravidelné elektrické nabíjanie? Vedci sa nad touto témou zamýšľajú už niekoľko rokov a snažia sa nájsť alternatívu k tradičným nabíjačkám. Prvou myšlienkou bolo vybaviť nákladné vozidlá pantografmi na odber elektriny z nadzemného vedenia. Druhá myšlienka, ktorá sa práve začala testovať vo Francúzsku, zahŕňa diaľnice s indukčnými nabíjačkami skrytými pod vozovkou. Tretia myšlienka zahŕňa indukčné nabíjačky, ktoré by sa umiestňovali spod vozovky na parkoviskách.

Bezdrôtová nabíjačka nemeckou realitou

V rámci projektu Mega-Laden, financovaného nemeckou vládou a vyvinutého okrem iného nemeckým inštitútom IVI Fraunhofer, Nemci vyvinuli bezdrôtovú nabíjačku, ktorá sa vysúva zo špeciálnej zásuvky na povrchu vozovky. Toto zariadenie je určené na stacionárne nabíjanie, takže by muselo byť inštalované na parkoviskách, ale nevyžaduje si inštaláciu tradičných nabíjacích stĺpov. V praxi by to znamenalo, že by sa dalo zabudovať do parkovísk bez zníženia počtu parkovacích miest. Pre porovnanie, inštalácia tradičných nabíjačiek by si vyžadovala odstránenie jedného na každé tri stĺpy.

Bezdrôtová nabíjačka nepotrebuje žiadnu obsluhu

Bezdrôtová nabíjačka nepotrebuje žiadnu obsluhu, vodič sa bude orientovať podľa kamery.

Podobne ako diaľničné nabíjačky skryté pod povrchom vozovky, aj tento systém vyžaduje indukčný prijímač prúdu zavesený pod podvozkom. Tento prijímač by mal byť pripojený ku kamere, aby sa vodič mohol správne umiestniť nad nabíjačku. V rámci testu Nemci používajú špeciálne upravené nákladné vozidlá MAN, ktoré spoločnosť Framo prerobila na elektrický pohon. Fotografie vyššie ukazujú, ako to funguje v praxi.

Od mája 2025 prebiehajú praktické testy danej nabíjačky. Tieto testy prebiehajú v mestskej spoločnosti v Drážďanoch s použitím elektrifikovaného MAN TGL. Predtým sa uskutočnili aj ďalšie testy vrátane záťažových testov, pri ktorých sa kryt výsuvnej nabíjačky testoval pri zaťažení 60 ton. Uskutočnili sa aj zimné testy, pri ktorých musel kryt nabíjačky preukázať odolnosť voči ľadu. Pokiaľ ide o nabíjací výkon, Nemci dosiahli výsledok až 2 500 kW. Teoreticky by to znamenalo, že nabíjačka by mohla obnoviť dojazd 100 kilometrov za približne 2 – 3 minúty (za predpokladu 40-tonového vozidla poháňaného výlučne elektrinou). Zdôrazňujem však, že zatiaľ ide len o teóriu, pretože v súčasnosti na trhu nie sú žiadne nákladné vozidlá, ktoré by zvládli taký vysoký nabíjací výkon.

Hlavné výhody statickej bezdrôtovej nabíjačky

Vďaka vysokej prenosovej nabíjacej kapacite systému je proces nabíjania z hľadiska trvania porovnateľný s konvenčným tankovaním.  

Preto sú vhodnými miestami inštalácie pre nabíjacie rozhranie pri ceste bežné čerpacie stanice. Nabíjací aktuátor je zabudovaný v kompaktnom šachtovom systéme a umiestnený 70 cm hlboko v zemi. Vozidlá cez ňu môžu ľahko prejsť za účelom nabíjania. Na tejto elektrickej nabíjacej stanici je možné vykonať 10 až 20 nabíjacích procesov za hodinu a kontaktný systém. 

Kľúčové aspekty dizajnu, ako je jednoduchosť, robustnosť, odolnosť a nízka údržba, zaručujú, že systém bude bezproblémovo fungovať niekoľko rokov:

  • Nabíjacia kapacita cez 1 MW pre autá (do 3,5 t) = Dojazd 600 km do 5 minút
  • Nabíjacia kapacita  cez 2 MW pre nákladné vozidlá = Dojazd 100 km do 3 minút
  • plne automatizovaný proces nabíjania
  • integrovaná kompenzácia tolerancií polohovania

Zdroje:  transportenmilieu.nl





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.