Slovensko mení križovatky: Nečakaná zmena v premávke povolí jeden manéver

Vládla odklepla novelu zákona o cestnej premávke, ktorej súčasťou je aj dôležitá zmena. Slovensko mení križovatky, budú fungovať v novom režime.
Slovensko mení križovatky

Otáčanie na križovatkách riadených svetelnou signalizáciou bude u nás po novom povolené. Slovensko mení križovatky a už to odklepla aj vláda. Novelu zákona o cestnej premávke ešte musí schváliť parlament. Vstúpiť do platnosti by mala v máji budúceho roka.

Nové pravidlá na križovatkách vyplývajú z legislatívnej úpravy, ktorú potvrdil vládny kabinet a ruší sa nimi zákaz otáčania na riadených križovatkách, ktorý doteraz platil vo všeobecnosti. Cieľom je zrýchlenie a zjednodušenie dopravy najmä v mestách. Vodiči sa budú môcť vďaka tomu vyhnúť zbytočným obchádzkam. Možnosť legálneho otočenia sa na semafore má prispieť k plynulejšej premávke a efektívnejšiemu využívaniu križovatiek.

Otáčanie bude možné, ale iba ak neohrozí bezpečnosť

Podľa schválených zmien bude vodičom umožnené otočiť sa na križovatke s riadenou premávkou vtedy, ak tým neohrozia ani neobmedzia ostatných účastníkov cestnej premávky. Pod riadenou premávkou sa rozmejú v drvivej väčšine prípadov semafory. Zdôrazniť treba, že ide o rozšírenie slobody vodičov, ale zároveň sa zvyšuje aj ich zodpovednosť za to, aby nevytvorili rizikovú situáciu na ceste.

Odborníci sa zhodujú, že prioritou musí zostať bezpečnosť. Najmä vo frekventovaných mestských zónach bude dôležitá zvýšená opatrnosť vodičov, keďže situácie so zmenou smeru jazdy patria medzi manévre s vyššou mierou rizika. Na križovatkách sa stretáva veľa rôznych smerov pohybu, či už ide o vozidlá alebo chodcov. Otáčajúce sa vozidlo musí prejsť cez jazdné pruhy do protismeru, čo samo o sebe zvyšuje riziko kolízie. Navyše, vodiči, ktorí sa otáčajú, majú často obmedzený rozhľad.

Takisto platí, že otáčanie je pomalší a náročnejší manéver. Vodič môže blokovať premávku za sebou aj v protiidúcom smere. Platí to najmä na frekventovaných križovatkách. Ďalšie nebezpečenstvo vzniká, ak otáčacajúci sa motorista nestihne dokončiť manéver počas zelenej.

Takisto treba vziať do úvahy, že na križovatke bežne očakávame, že vodič pred nami pôjde rovno, odbočí vpravo alebo vľavo. Otáčanie preto môže byť pre ostatných vodičov nečakané. Slovensko mení križovatky, no v hlavách motoristov zostanú staré návyky ešte dlhý čas. Na to všetko treba myslieť, aby ste nespôsobili dopravnú nehodu.

funkcia brzdy

Zákaz môže stále určiť dopravná značka

Hoci sa všeobecný zákaz ruší a Slovensko mení križovatky, otáčanie nemusí byť povolené všade. Na miestach, kde by takýto manéver predstavoval zvýšené riziko alebo by narušil plynulosť dopravy, bude možné ho naďalej obmedziť.

Slúžiť na to bude dopravné značenie. Ak teda bude na križovatke umiestnená značka zakazujúca otáčanie, zákaz zostáva v platnosti.

Zdroj: Televízia TA3