Aktualita
V tomto aute už odteraz nemusíte držať volant. Autonómna jazda prichádza aj do Európy
Automobily BMW získali v Nemecku (ako prvé) povolenie na nasadenie moderných asistenčných systémov podľa novej regulácie DCAS. Táto regulácia, ktorá bola prijatá v roku 2023 pod záštitou Hospodárskej komisie OSN pre Európu, zavádza právny rámec pre systémy pomáhajúce vodičovi pri riadení vozidla na úrovni 2. Stále nové technológie umožňujú asistenciu pri riadení, ale vodič aj naďalej zostáva zodpovedný za volant, pretože nepreberajú za neho plnú kontrolu nad vozidlom.
Systémy, ktoré spĺňajú túto reguláciu, môžu byť implementované do áut predávaných vo všetkých 60 členských štátoch, pokiaľ ich schváli regulačný orgán v jednej zo zúčastnených krajín. Tieto krajiny zahŕňajú nielen EÚ, ale aj Spojené kráľovstvo, Japonsko, Kóreu, Austráliu či Izrael. Naopak, USA, Kanada a Čína zatiaľ nie sú súčasťou tejto regulácie.
Musíte si priplatiť
Nový model BMW iX3 využíva túto reguláciu, pričom ponúka voliteľný balík Motorway & City Assistant za cenu 1 450 eur. Tento balík umožňuje vodičovi pustiť volant pri rýchlostiach až do 130 km/h, ak je stále v pozore. Vozidlo sa postará o udržanie jazdy v pruhu a dokáže ho automaticky zmeniť po potvrdení pohľadom vodiča.
V rámci tohto systému je k dispozícii aj funkcia City Assistant, ktorá je momentálne dostupná iba v Nemecku. Umožňuje dokonca autu zastaviť na červenú a automaticky pokračovať, keď sa rozsvieti zelená. BMW plánuje túto funkciu v budúcnosti rozšíriť, aby zvládala aj zložitejšie situácie v mestskom prostredí, pričom všetky vylepšenia budú k dispozícii prostredníctvom softvérových aktualizácií.
- Zdroj: BMW
- Zdroj: BMW
Používanie systému Motorway Assist je momentálne obmedzené na deväť európskych krajín, medzi ktoré patrí Nemecko, Rakúsko, Taliansko, Francúzsko, Belgicko, Holandsko, Luxembursko, Švajčiarsko a Lichtenštajnsko. Hoci regulácia DCAS umožňuje implementáciu tejto technológie v celej EÚ, jej reálne využívanie závisí od národných povolení. Pre jednotné pravidlá v Európe je teda stále potrebné doladiť detaily v rámci rôznych krajín.





















