Bratislava chce zabiť vodičov. Túto neviditeľnú zbraň na nich už nastražila!

Bratislava vymýšľa zbrane, ktorými chce doslova a do písmena zabiť, zraniť, alebo minimálne spôsobiť škodu motoristom, alebo iným účastníkom cestnej premávky.
archív

Bratislava opäť bojuje proti vodičom. A bojuje svojským spôsobom. Po septembrovej kauze neoznačených cestných ostrovčekov na ulici Tomášikova v Bratislave, kde si mnoho motoristov poškodilo svoje vozidlá, alebo o nešťastných obrubníkoch na cyklotrase na nábreží, prinášame informáciu o ďalšom skvelom nápade, ktorý už medzičasom vo veľkom realizujú, pri ktorom môže v tom horšom prípade ísť o život.

Viem, mnohí z vás si povedia, že je to banalita, nezmysel. Ja si myslím pravý opak. Ide o nové dopravné zariadenia, ktoré by mali byť kompromisom medzi bezpečnosťou cestnej premávky a architektonickým cítením. Toto však ja osobne, spolu s niektorými odborníkmi v oblasti, považujem za veľmi nešťastné, ba až priam nebezpečné riešenie.

Čo sú dopravné zariadenia?

Dopravné zariadenia sa používajú na upozornenie účastníkov cestnej premávky a na organizovanie, regulovanie a usmerňovanie premávky. Dopravné zariadenia sa okrem toho používajú aj na dávanie svetelných signálov, zobrazovanie premenných značiek, vynucovanie dodržiavania pravidiel cestnej premávky a obdobné účely priamo súvisiace s cestnou premávkou. Môžu sa používať samostatne alebo v spojení so zvislými alebo vodorovnými značkami.

Dopravné zariadenia sú značne variabilné prvky, ich podrobné grafické vyobrazenie v právnom predpise preto nemá praktický význam. Vzhľadom na význam pre účastníkov cestnej premávky sú priamo vo vyhláške o dopravnom značení uvedené grafické vzory len niektorých dopravných zariadení, a to tých s relevantným významom (vyznačovanie dočasných a trvalých prekážok, smerové stĺpiky a doplnkové zariadenia k svetelným signálom); informácie vyplývajúce z ostatných dopravných zariadení sú dostatočne zrejmé aj samy osebe (ani predtým neboli vo vyhláške vyobrazené ani zďaleka všetky dopravné zariadenia).

Dopravné zariadenia sa členia na

  • svetelné signalizačné zariadenia,
  • vodiace zariadenia,
  • výstražné zariadenia,
  • parkovacie zariadenia,
  • záchytné zariadenia,
  • ostatné zariadenia.
Bratislava odela nové regulačné stĺpiky do sivej farby. Vyzerá to síce efektne a moderne, ale hrozí veľa škôd.

Bratislava odela nové regulačné stĺpiky do sivej farby. Vyzerá to síce efektne a moderne, ale hrozí veľa škôd. Foto: Autor

Bratislava vymyslela neviditeľnú zbraň

Neviem koho toto napadlo. A z môjho pohľadu to je naozaj nebezpečné riešenie, nakoľko sa vyskytuje na dosť frekventovaných ťahoch.  Po hlavnom meste sa začínajú množiť regulačné stĺpiky, ktoré sú v tmavo sivej farbe. Tieto stĺpiky majú iba jeden reflexný prvok, tenký prúžok, pred vrchným okrajom. V noci, za šera, v daždi, prakticky neviditeľné! Je to asi najhoršia farba, po striebornej, ktorú mohli zvoliť. Áno, vyzerá to z urbanistického a architektonického hľadiska decentne a vkusne, ale nie na frekventované cesty, kde platí jasné pravidlo vidieť a byť videní!

Vodič, ktorý včas nevidí prekážku, do poslednej chvíle nevie, že sa má pripraviť na nečakanú reakciu. V čase zaregistrovania napr. prekážky na ceste, trvá v rádoch milisekúnd, než vôbec vyhodnotí situáciu, ďalšie milisekundy trvá, než adekvátne zareaguje, napr. zošliapne brzdový pedál. Ďalšie sekundy plynú v podobe brzdných účinkov daného vozidla. V tomto prípade všetko súvisí s časom, rýchlosťou, viditeľnosťou, prípadne pozornosťou vodiča.

Tam, kde tieto regulačné stĺpiky osadili, mnohé z nich už dostali prvé bozky od vozidiel. To, že vznikne materiálna škoda na aute, to je ten menší problém. Treba si uvedomiť, že po meste sa pohybujú aj iní vodiči, napr. na elektrických kolobežkách, či bicykloch, alebo motorkách, kde po náraze na neviditeľný stĺpik môže dôjsť k ťažkej ujme na zdraví, alebo smrti.

Myslím si, že tento krok sa nestretne s pochopením všetkých vodičov jazdiacich po Bratislave. Chápem, že niektorí z nich budú tvrdiť, že naraziť do takého stĺpika sa dá iba vtedy, ak jazdíte po pamäti, alebo ak ste nepozorní. Lenže práve na podporu zvýšenie pozornosti sú potrebné aj výrazné farby a výrazné označenia.

Na regulačnom stĺpiku chýbajú aj reflexné prvky. Jeden úzky prúžok nie je dostačujúci.

Na regulačnom stĺpiku chýbajú aj reflexné prvky. Jeden úzky prúžok nie je dostačujúci. Foto: autor

Čo by ste mali vedieť o regulačných stĺpikoch?

Regulačné stĺpiky fyzicky bránia vjazdu vozidiel do vyhradeného priestoru, príp. usmerňujú a oddeľujú premávku motorových vozidiel od pešej premávky. Regulačné stĺpiky sa používajú najmä v centrách miest a umiestňujú sa spravidla na chodníky alebo na miesta, ktoré nie sú určené na jazdu motorových vozidiel. Na regulačné stĺpiky sa spravidla kladú aj architektonické vzhľadové požiadavky.

Zdroje:  ocestnejpremavke.sk





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.