Koniec nabíjačiek? Francúzsko spúšťa diaľnicu, ktorá dobíja elektromobily za jazdy. Ten výkon je šialený

Francúzsko uvádza do prevádzky diaľnicu novej generácie, ktorá doslova nabíja elektromobily bez zastavenia počas jazdy. Tento technologický míľnik, ktorý dokáže dodať výkon porovnateľný s najmodernejšími ultrarýchlymi nabíjačkami, môže úplne zmeniť elektromobilitu, eliminovať obavy z dojazdu a zásadne urýchliť prechod k bezemisnej doprave.

Predstavte si svet, v ktorom je obmedzený dojazd elektromobilov a úzkosť z hľadania voľnej nabíjačky už len spomienkou na minulosť. Svet, kde sa vaše auto nabíja samo, zatiaľ čo vy pohodlne sedíte za volantom a smerujete do cieľa. To, čo znie ako scéna z z nejakej upravenej verzie „Back to The Future“, sa stáva realitou na rušnej francúzskej diaľnici A10, juhozápadne od Paríža. Francúzsko tu spustilo revolučný testovací projekt, ktorý má potenciál navždy zmeniť pravidlá hry v elektromobilite.​

Technológia z budúcnosti v praxi

Na 1,5-kilometrovom úseku diaľnice neďaleko mestečka Saint-Arnoult-en-Yvelines bola pod povrch vozovky nainštalovaná špeciálna technológia dynamického bezdrôtového nabíjania. Systém, ktorý vyvinula izraelská spoločnosť Electreon, funguje na princípe magnetickej indukcie, podobne ako bezdrôtové nabíjanie smartfónov, avšak v neporovnateľne väčšom meradle.​

Francúzsko uvádza do prevádzky diaľnicu novej generácie, ktorá doslova nabíja elektromobily bez zastavenia počas jazdy. Tento technologický míľnik, ktorý dokáže dodať výkon porovnateľný s najmodernejšími ultrarýchlymi nabíjačkami, môže úplne zmeniť elektromobilitu, eliminovať obavy z dojazdu a zásadne urýchliť prechod k bezemisnej doprave.

Pod asfaltom sú uložené medené cievky, ktoré po aktivácii vytvárajú magnetické pole. Keď ponad tento úsek prejde vozidlo vybavené špeciálnym prijímačom na podvozku, energia sa bezdrôtovo prenesie priamo do jeho batérie. Dôležité je, že sa to všetko deje počas jazdy pri bežnej diaľničnej rýchlosti. Projekt nazvaný „Charge as You Drive“ (Nabíjaj počas jazdy) nie je len laboratórnym pokusom. Testovanie prebieha v reálnej premávke na jednej z najvyťaženejších diaľnic v krajine.​

Výkon, ktorý prekoná aj káblové nabíjačky

Možno si poviete, že takýto systém dokáže batériu len udržiavať, no opak je pravdou. Čísla z prvých testov sú ohromujúce. Nezávislé merania Univerzity Gustava Eiffela potvrdili, že systém dokáže dodávať priemerný výkon viac ako 200 kW, pričom v špičkách dosahuje až neuveriteľných 300 kW.​

Francúzsko uvádza do prevádzky diaľnicu novej generácie, ktorá doslova nabíja elektromobily bez zastavenia počas jazdy. Tento technologický míľnik, ktorý dokáže dodať výkon porovnateľný s najmodernejšími ultrarýchlymi nabíjačkami, môže úplne zmeniť elektromobilitu, eliminovať obavy z dojazdu a zásadne urýchliť prechod k bezemisnej doprave.

Aby sme to zasadili do kontextu, ide o výkon porovnateľný s najmodernejšími ultrarýchlymi nabíjacími stanicami. Takýto výkon dokáže za pár minút pridať desiatky kilometrov dojazdu. A čo je najdôležitejšie, testy neprebiehali len s malými osobnými autami. Do projektu boli zapojené štyri rôzne typy vozidiel: osobný automobil, dodávka, autobus a dokonca aj nákladný ťahač, pričom všetky sa úspešne nabíjali počas jazdy. To dokazuje univerzálnosť a obrovský potenciál tejto technológie.​

Prečo je to dôležitejšie, než sa zdá?

Význam tohto projektu siaha ďaleko za hranice obyčajného pohodlia. Rieši totiž tri kľúčové problémy, ktoré bránia masovému rozšíreniu elektromobility. Prvou je koniec úzkosti z dojazdu. S diaľnicami, ktoré nabíjajú vozidlá, sa dojazd stáva prakticky neobmedzeným. Dlhšie cesty by sa dali absolvovať bez jedinej zastávky na nabíjanie.​

Ďalej môžu mať autá menšie a lacnejšie batérie. Ak sa vozidlá môžu dobíjať priebežne, nepotrebujú obrovské, ťažké a drahé batérie. Jedna zo štúdií ukázala, že kombinácia domáceho a dynamického nabíjania by mohla umožniť zmenšenie batérií v autách až o 70 %. To by dramaticky znížilo cenu, hmotnosť a ekologickú stopu elektromobilov.​

Ružové ŠPZ prídu na cesty už v roku 2026. Načo bude dobrá táto šialená novinka?

No a napokon je tu dekarbonizácia dopravy. Najväčší prínos sa očakáva v nákladnej doprave. Práve kamióny sú zodpovedné za obrovskú časť emisií (na francúzskych diaľniciach až 45 %) a ich elektrifikácia je komplikovaná kvôli potrebe masívnych batérií a dlhým prestojom na nabíjanie. Dynamické nabíjanie by tento problém elegantne vyriešilo a umožnilo plynulú a bezemisnú logistiku.​

Veľké plány do budúcnosti

Francúzsko berie tento projekt vážne. Test na diaľnici A10, ktorý stál 26 miliónov eur, je len začiatok. V tejto sume je zahrnutý aj vývoj a samotné testovanie. Vláda má ambiciózny plán vybudovať do roku 2035 takmer 9 000 kilometrov takýchto „elektrických ciest“.​ Finálna cena takejto diaľnice by mala byť „iba“ 1,5 milióna eur na kilometer (čiže podobne, koľko stojí kilometer bežnej diaľnice u nás).

Francúzsko uvádza do prevádzky diaľnicu novej generácie, ktorá doslova nabíja elektromobily bez zastavenia počas jazdy. Tento technologický míľnik, ktorý dokáže dodať výkon porovnateľný s najmodernejšími ultrarýchlymi nabíjačkami, môže úplne zmeniť elektromobilitu, eliminovať obavy z dojazdu a zásadne urýchliť prechod k bezemisnej doprave.

Francúzi navyše nie sú sami. Podobné technológie sa testujú aj v iných krajinách. Švédsko plánuje elektrifikovať hlavný ťah E20, v talianskom projekte „Arena del Futuro“ dosiahli podobné úspechy a prvá verejná cesta s touto technológiou bola nedávno spustená aj v americkom Detroite.​

Hoci masové rozšírenie je ešte otázkou rokov a bude si vyžadovať obrovské investície do infraštruktúry a štandardizáciu technológie vo vozidlách, francúzsky projekt dokazuje, že táto vízia je technicky realizovateľná. Cesta sa z pasívneho povrchu mení na aktívnu súčasť energetickej infraštruktúry. A to je skutočná revolúcia.

Zdroje:  Convergence Now





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.