Zákaz šoférovania po 22. hodine, inak pokuta 250 eur. Likvidačné obmedzenie vyvolalo protesty
Skutočne zavedú zákaz šoférovania po 22. hodine? Na sociálnej sieti TikTok sa v polovici októbra začali šíriť videá, ktoré tvrdia, že v Nemecku bude od decembra platiť zákaz jazdy osobnými autami medzi 22. a 5. hodinou. Vraj ho mal oznámiť kancelár Friedrich Merz s cieľom šetriť energiu a znižovať hluk.
Podľa uvedených príspevkov na TikToku by vodičom, ktorí zákaz šoférovania porušia, hrozila pokuta 250 eur a body v evidencii priestupkov. Celá správa je však vymyslená. Overovacie platformy, vrátane nemeckého portálu Correctiv, zistili, že neexistuje žiadny oficiálny návrh ani diskusia o takomto opatrení.
Údajný zákaz šoférovania ukázal silu sociálnych médií
Hovorkyňa nemeckej spolkovej vlády výslovne potvrdila, že „žiadny všeobecný nočný zákaz šoférovania sa neplánuje ani nie je predmetom rokovaní“. Tvrdenia na sociálnych sieťach podľa nej vznikli s cieľom „zavádzať verejnosť nepravdivými informáciami“. Falošné citáty, ktoré sa pripisovali Friedrichovi Merzovi – napríklad výrok „v noci už nikto nebude musieť jazdiť“ – sa neobjavili v žiadnych jeho prejavoch, oficiálnych dokumentoch ani v tlačových správach.
Napriek úmyselnej snahe zavádzať a šíriť medzi vodičmi paniku sa ukázalo, že videá na TikToku zaznamenali obrovský zásah. Dohromady ich videlo viac ako 900-tisíc používateľov. Reakcie boli zmiešané. Kým niektorí motoristi sa zasmiali, iní vodiči prejavili rozhorčenie a zákaz šoférovania skritizovali. V skutočnosti pritom takéto opatrenie neexistuje a ani nebude existovať.
Zákaz jazdy pre kamióny
V niektorých štátoch Európskej únie platia už v súčasnosti dopravné obmedzenia. Zákaz šoférovania sa však týka iba nákladných vozidiel. Napríklad v Nemecku ho uplatňujú počas nedele a štátnych sviatkov od polnoci do 22.00 hodiny. Výnimku majú len vozidlá, ktoré prepravujú čerstvé potraviny, mäso, ryby či mlieko.
Okrem toho môžu nemecké mestá obmedziť premávku na základe zákona o ochrane ovzdušia, a to napríklad pri prekročení emisných limitov pevných častíc alebo oxidov dusíka. V takých prípadoch sa zavádza lokálny zákaz jazdy pre staršie naftové autá, ako to urobili napríklad v Stuttgarte alebo Mníchove.
Dezinformácie na sociálnych sieťach sa dokážu šíriť veľmi rýchlo. Keď pôsobia dôveryhodne, naletieť môžu aj ľudia, ktorí by inak odhalili, že bizarná zmena dopravných predpisov v skutočnosti vôbec neexistuje. Prekvapivé tvrdenia, ktoré vidíte na TikToku, sa vždy oplatí overiť aj z iných zdrojov.
Zdroj: correctiv.org



















