Údržba hybridných vozidiel: Toto sú 3 najčastejšie problémy s mild, full a plug-in hybridmi

Údržba hybridných vozidiel: Ako ušetriť na servise a vyhnúť sa drahým chybám. Rady technika o DC/DC usmerňovačoch, generátoroch/štartéroch a manipulácii s nabíjacím káblom.

Dostupnosť hybridných vozidiel od väčšiny výrobcov prudko stúpa a v Európe si získavajú čoraz väčší podiel na trhu. Ide však o komplexnejšiu technológiu, ktorá spája spaľovací motor, elektromotor a rekuperačné systémy. Práve táto zložitosť prináša nové výzvy a špecifické riziká, ktoré musíte poznať, ak si jeden chcete zaobstarať alebo vám už stojí doma v garáži. Údržba hybridných vozidiel sa stáva kľúčovou témou pre majiteľov, servisných technikov, ale aj poisťovne.

Technický poradca upozorňuje na špecifické problémy, ktoré sa dnes objavujú v hybridných vozidlách. Opravy hybridných vozidiel sa najčastejšie vykonávajú v autorizovanom servisnom stredisku alebo dielni vyškolenej pre tento typ vozidla. Dôvod je jednoduchý – tieto vozidlá pracujú aj s obvodmi s vysokým napätím (HV), takže nie všetky nezávislé servisné strediská sú schopné a oprávnené ich udržiavať, čo môže z dlhodobého hľadiska zvýšiť celkové náklady na ich prevádzkovanie. Čo všetko teda zahŕňa údržba hybridných vozidiel a čo by sa malo určite sledovať?

Údržba hybridných vozidiel: Ako ušetriť na servise a vyhnúť sa drahým chybám. Rady technika o DC/DC usmerňovačoch, generátoroch/štartéroch a manipulácii s nabíjacím káblom.

Slabina 1: Vysoké náklady na HV batériu

Ceny opráv môžu byť extrémne vysoké, ak sa vyskytne porucha vo vysokonapäťovej batérii vozidla. Výrobca často navrhuje výmenu celého HV akumulátora, čo je finančne náročné. Výhodou budú modely, u ktorých je batériu možné otvoriť a vymeniť iba jednotlivé články alebo časti v batérii, aby sa predišlo drahej oprave výmeny celého bloku. Schopnosť servisu vykonávať takéto čiastkové opravy zásadne ovplyvňuje dlhodobú ekonomiku údržby hybridných vozidiel.

Jedným z najčastejších problémov s plug-in hybridmi (PHEV) môže byť paradoxne nabíjací kábel a jeho konektory. Odporúča sa, aby ste po použití kábla vždy nasadili kryty na svoje miesto, aby sa nič nedostalo do zástrčiek a nespôsobilo problém pri nabíjaní. S káblami je potrebné manipulovať opatrne, správne ich namotávať a skladovať na určené miesto alebo vo vrecku, aby nedošlo k mechanickému poškodeniu. V praxi sa tiež môže časom zaseknúť mechanizmus odomykania kábla po nabití. Stáva sa to, keď vodič kábel príliš utiahne na poistný kolík. Riešením je najskôr zatlačiť kábel hlbšie späť do zástrčky a potom zopakovať proces odomykania vozidla, aby sa kolík uvoľnil.

Údržba hybridných vozidiel: Ako ušetriť na servise a vyhnúť sa drahým chybám. Rady technika o DC/DC usmerňovačoch, generátoroch/štartéroch a manipulácii s nabíjacím káblom.

Slabina 2: Zbytočné zlyhanie 12V batérie

Prekvapivo, aj keď hybridy využívajú silné HV batérie, slabým miestom je často 12V batéria (akumulátor). Táto batéria by sa mala kontrolovať a vymieňať častejšie, pretože výrobcovia, žiaľ, inštalujú do hybridných vozidiel továrenské diely malých rozmerov a nízkej kapacity. Cieľom je znížiť celkovú hmotnosť vozidla a získať priestor. Hoci táto batéria nie je zodpovedná za štartovanie motora (na to sa používa väčšia batéria), je k nej pripojených veľa elektrických a elektronických zariadení. Táto batéria môže veľmi skoro zlyhať a často skratuje články, čo môže byť škodlivé pre ďalšiu elektroniku. Údržba hybridných vozidiel by teda určite mala obsahovať pravidelnú kontrolu batérie.

Väčšina hybridov (tých, ktoré nemajú štandardný 12V alternátor) používa na nabíjanie 12V batérie a napájanie elektrického systému vozidla usmerňovač DC/DC. Tento usmerňovač odoberá energiu z veľkej batérie a môže zlyhať rovnako ako 12V alternátor v štandardnom vozidle, no opravy a výmeny sú zvyčajne drahšie.

Článok končí na nasledujúcej strane
Strana 1 / 2





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!