Hrozí zákaz naftových áut: Týka sa 8 miliónov vozidiel od jediného koncernu
Kauza Dieselgate stále pokračuje. Jeden zo súdov v Nemecku rozhodol v procese proti Volkswagenu a určil, že milióny dieselových vozidiel musia byť buď dodatočne upravené. V opačnom prípade hrozí úplný zákaz naftových áut, ktoré čelia problémom.
Súd tým vyhovel žalobe nemeckých ekologických aktivistov proti modelom Volkswagen Golf 2.0 TDI. Aktivistom sa nepáči softvér, ktorý pri nízkych teplotách či vo vyšších nadmorských výškach automaticky vypína systém čistenia výfukových plynov. To vedie k zvýšeným emisiám oxidov dusíka (NOx) nebezpečných pre zdravie.
Zákaz naftových áut má zaplatiť Volkswagen
Aktivisti hodnotia rozhodnutie ako „historický prelom pre čistý vzduch a spravodlivosť pre milióny občanov poškodených kauzou Dieselgate“. Opatrenie sa má týkať 7,8 milióna áut so zvýšenými emisiami.
Súd uložil úradom povinnosť, aby vyzvali výrobcu na stiahnutie dotknutých áut. Ich dodatočné úpravy alebo vyradenie z evidencie má podľa ekologických aktivistov prebehnúť na náklady automobilky, nie majiteľov vozdiel.
Podľa Európskej environmentálnej agentúry zomrie iba v Nemecku každý rok viac ako 28 tisíc ľudí predčasne kvôli inhalácii oxidu dusičitého.
Čo to znamená pre vodičov?
Rozhodnutie súdu sa týka najmä áut s emisnou triedou Euro 5 až Euro 6c. Najčastejšie ide o modely VW Golf s motorom EA 189. Opatrenia a zákaz naftových áut sa však môžu vzťahovať aj na iné značky koncernu VW.
Volkswagen aj nemecké úrady považujú existujúcu softvérovú úpravu za primerané riešenie, ktoré má zároveň predísť poškodeniu motora. Koncern doteraz v súvislosti s kauzou Dieselgate zaplatil približne 32 miliárd eur. Teraz mu hrozí ďalšia vlna nákladov.
Vodiči sa musia minimálne v Nemecku pripraviť na časovo aj finančne náročné zásahy do áut. Ani spätný odkup auta automobilkou nie je zrovna jednoduchý proces. Navyše, majitelia áut nedostanú naspäť plnú cenu vozidla.
VW sa chce brániť, chystá odvolanie
Rozsudok súdu zatiaľ nenadobudol právoplatnosť. Volkswagen už avizoval podanie odvolania na vyšší súd. Zákaz naftových áut sa koncernu samozrejme nepáči.
Ak verdikt zanče platiť, nájsť vhodné riešenie bude komplikované. Pri starších modeloch je hardvérová prestavba technicky takmer nemožná. Aspoň autá so systémom selektívnej katalytickej redukcie (SCR) by sa však dali z hľadiska emisií „vylepšiť“ zvýšením dávkovania AdBlue.
Vo svetle neustálych negatívnych informácií naďalej klesá záujem o dieselové motory. Historicky tvorili aj necelú polovicu všetkých predajov. Tieto časy už dávno neplatia. V segmente malých áut dnes naftové autá prakticky neexistujú. Ružovo to nevyzerá ani vo vyšších triedach vozidiel a tento trend pokračuje.
Zdroj: inside-digital