LEGISLATÍVA

Nové pravidlá vodičákov vyvolávajú paniku! Čo všetko sa má zmeniť?

Európska únia mení pravidlá vodičských preukazov. Nová smernica umožní 15-ročným deťom šoférovať autá do 2,5 t pri rýchlosti 45 km/h, 17-roční dostanú možnosť sadnúť si za volant kamiónov a vodičák si nahráme do mobilu. Bezpečnostní experti hovoria o „autách pre deti“ a varujú pred nárastom nehôd. Čo všetko sa mení a prečo je to kontroverzné?

Nová smernica EÚ o vodičských preukazoch, ktorú v marci 2024 schválil Európsky parlament, prináša zmeny, aké tu ešte neboli. Medzi najdiskutovanejšie patrí zavedenie digitálneho vodičáku v mobile, rozšírenie možností pre mladých vodičov a nové limity pre hmotnosť vozidiel. To všetko sľubuje viac „flexibility“, no odborníci varujú pred nárastom nehôd.

Vodičák pre deti? Povolenie pre 15-ročných

Najväčšiu kritiku vyvolalo rozhodnutie umožniť už 15-ročným deťom získať vodičský preukaz kategórie B1. Držitelia tejto licencie budú môcť riadiť autá s hmotnosťou do 2,5 t pri maximálnej rýchlosti 45 km/h. Podľa European Transport Safety Council (ETSC) ide o krok späť: takéto vozidlá sú totiž porovnateľne veľké a ťažké ako dnešné SUV, no za volantom budú sedieť deti bez skúseností. Experti hovoria o „cars for kids“ (autách pre deti), ktoré môžu na cestách znamenať vážnu hrozbu pre chodcov aj cyklistov.

technológia v autách

Kamióny pre tínedžerov

Ďalšou kontroverziou je rozšírenie možnosti pre 17-ročných šoférovať kamióny a autobusy – síce v rámci sprievodu skúseného vodiča, no kritici z ETSC varujú, že mladí ľudia ešte nemajú dostatočné kognitívne schopnosti a zodpovednosť na riadenie strojov s hmotnosťou niekoľkých desiatok ton. Skúšobné obdobie sa síce počíta ako súčasť dvojročnej skúšobnej lehoty, no otázkou zostáva, či tým EÚ neznižuje latku pre profesionálnych vodičov.

zákaz šoférovania

Digitálny vodičák: pohodlie alebo sledovanie?

Smernica prináša aj digitálny vodičský preukaz, ktorý si budeme môcť uložiť do smartfónu a používať ho pri cestách po celej Únii. Podľa Európskej komisie má ísť o krok k modernej, flexibilnejšej a bezpečnejšej doprave. Kritici sa však pýtajú, či digitálne preukazy neotvárajú dvere k ďalšiemu sledovaniu vodičov a k zneužitiu dát.

dojazd elektromobilu

Flexibilita verzus bezpečnosť

Európska cyklistická federácia (ECF) pripomína, že mladí vodiči patria medzi najrizikovejšiu skupinu na cestách. Vodiči do 25 rokov sú zodpovední za neprimerane vysoký počet nehôd a zavedenie „áut pre deti“ môže tento trend ešte zhoršiť. ECF preto žiada, aby členské štáty pri implementácii smernice sprísnili podmienky a chránili zraniteľných účastníkov cestnej premávky.





Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!