Nalejú novú kvapalinu do áut: Potrebujete ju poznať kvôli čerpačkám

Vodiči sa pýtajú, prečo potrebujú predtým nepoužívanú kvapalinu do áut. Odpoveď je veľmi jednoduchá.
kvapalinu do áut nalejú do batérie

Ropný gigant Shell prichádza s prekvapivou inováciou v oblasti elektromobility. Spoločnosť vyvinula špeciálnu kvapalinu do áut, ktorá dokáže výrazne zrýchliť nabíjanie elektromobilov. Podľa prvých výsledkov umožňuje novinka nabitie batérie z 10 na 80 percent kapacity v priebehu menej ako 10 minút.

Ide o nevodivú chladiacu kvapalinu, ktorú treba priamo vliať do všetkých dutín batériového modulu. Vďaka tomu sa zvyšuje kontakt chladiacej látky s článkami batérie, čo prináša účinnejšie odvádzanie tepla. To umožňuje vyššie dosiahnuť vyšší nabíjací prúd bez rizika prehriatia a poškodenia batérie.

Shell spolupracoval na vývoji s britskou RML Group, ktorá je známa z pôsobenia v oblasti motoršportu. Spoločne otestovali batériu s kapacitou 34 kWh, ktorú dokázali nabiť z 10 na 80 percent kapacity za menej než 10 minút.

Shell

Shell sa chce prezentovať aj inak ako bežnými palivami pre spaľovacie motory

Dojazd 24 km za každú minútu čakania

Shell odhaduje, že nová kvapalina by pri elektromobiloch mohla priniesť dojazd až 24 kilometrov za jednu minútu nabíjania. V praxi však zatiaľ toto číslo naráža na limity. Dnešné najúspornejšie modely dosahujú spotrebu približne 8 km na 1 kWh, pričom pre uvedený scenár by museli zvládnuť až 10 km na 1 kWh.

Ďalšou výhodou, ktorou Shell prezentuje novú kvapalinu do áut, je efektívnejšie chladenie batérií elektromobilov počas jazdy. To príde vhod napríklad v lete alebo pri vyššej záťaži. Elektromobil by tak spotreboval menej energie na termomanažment batérie, čo by mohlo viesť k lepšiemu dojazdu.

Využijete kvapalinu do áut ako lacnejšie riešenie?

Mnohé automobilky a výskumníci už dlhšie pracujú na rôznych konceptoch pre skrátenie doby nabíjania elektromobilov. Bežne sa ako cieľ uvádza referenčná hranica nabitia z 10 na 80 percent kapacity pod hranicu desať minút.

Väčšina riešení sa však doteraz spoliehala na nové typy batérií alebo na špeciálne upravenú, drahú nabíjaciu infraštruktúru.

nabíjanie elektromobilu | Zdroj: Pexels

Ak sa ukáže, že novú kvapalinu do áut možno používať v súčasných lítium-iónových batériách, mohlo by ísť z pohľadu výrobcov aj zákazníkov o výrazne dostupnejšiu alternatívu. Ropná firma zatiaľ neuviedla očakávanú cenu novinky. Spresnila však, že ide o nákladovo efektívne a menej komplexné riešenie.

Zatiaľ však nevieme, či technológia funguje aj pri väčších batériách s kapacitou nad 50 kWh, ktoré dnes automobilky bežne montujú do elektromobilov. Testovaný prototyp s kapacitou 34 kWh zodpovedá skôr mestskému autu. Rovnako nevieme ani to, kedy Shell pre svoju inovatívnu kvapalinu do áut spustí sériovú výrobu.

Zdroj: Inspenet