Benzín zdražie o 40 centov. Nové ekopalivo bude lacnejšie, Slováci majú obavy
Už v roku 2027 začne v EÚ platiť nové nariadenie, ktoré zavedie daň z CO2 aj na Slovensku. Pôjde o komplexný systém obchodovania s emisiami nazývaný ETS II. Výsledkom bude výrazné zvýšenie cien pohonných hmôt na čerpacích staniciach. Benžín zdražie a takisto budeme platiť viac za naftu.
Ceny tankovania sa môžu podľa výpočtov rôznych odborníkov zvýšiť až o 40 či 50 centov za natankovaný liter. Už dnes preto prebiehajú diskusie, aké budú alternatívy a ako táto zmena zasiahne ľudí s nižšími príjmami, ktorí potrebujú auto napríklad na dochádzanie do práce.
Riešenie situácie, keď benzín zdražie, môže ponúknuť nové palivo E20 s vyšším obsahom ekologickej zložky. To má nahradiť dnes bežne dostupný variant E10.
Čo je benzín E10?
E10 je benzín, ktorý obsahuje 10 % bioetanolu a 90 % klasického paliva. V porovnaní s tým obsahuje benzín E20 až 20 % bioetanolu, a preto ponúka lepšiu uhlíkovú bilanciu.
Emisie skleníkových plynov môžu vďaka tomuto palivu klesnúť približne o 16 %. Ak natankujete benzín s použitím pokročilých biopalív, môžu sa emisie znížiť dokonca až o 40 %.
Výhodou je to, že nová daň z CO2 sa vzťahuje len na fosílnu časť paliva. E20 môže byť preto veľmi pravdepodobne lacnejší ako súčasný benzín E10.
Keď benzín zdražie, zvládne moje auto nové palivo?
Aby sa E20 vôbec dostal na európsky trh, bude potrebné zmeniť technické normy a upraviť národné a európske predpisy o ochrane ovzdušia. Rovnako tak bude nutné zabezpečiť homologizáciu vozidiel. Mnohé nové autá už dnes zvládnu E20 bez problémov. Staršie modely však potrebujú oficiálne potvrdenie výrobcov.
Volkswagen napríklad plánuje spätne preveriť kompatibilitu u vozidiel vyrobených od roku 2015. Od roku 2023 zároveň prebiehajú v Nemecku prvé testy, ktoré skúmajú vplyv E20 na spotrebu, motor a emisie.
Ako sa zvýši spotreba auta?
Vzhľadom na nižšiu energetickú hustotu etanolu stúpne pri benzíne E20 spotreba približne o 3 %. Zvýšenie spotreby sa týka aj benzínu E10, hoci si to drvivá väčšina motoristov ani nevšimne.
Podporovatelia nového paliva však tvrdia, že E20 prinesie rýchle a lacné riešenie, ktoré sa dá uviesť na trh bez veľkých investícií do infraštruktúry.
Kritici naopak upozorňujú na zbytočný rast konkurencie pri výrobe bioetanolu, čo sa týka aj iných odvetví hospodárstva. Rovnako sa im nepozdáva pochybná ekologickosť etanolu importovaného z USA či Brazílie. Zároveň varujú pred rizikom spomalenia prechodu na elektromobilitu.
Po roku 2027, keď v Európskej únii benzín zdražie, by variant E20 mohol motoristom priniesť možnosť ušetriť na tankovaní oproti dnes predávaným PHM. Zároveň dokáže toto palivo znížiť emisie.
Presný čas zavedenia E20 na Slovensku sa však zatiaľ ťažko predpokladá. Tento krok si totiž vyžaduje legislatívne zmeny a takisto kontrolu kompatibility vozidiel s ekologickejším palivom. Pre tých, ktorí sa obávajú, že benzín zdražie nad únosnú mieru, tak zatiaľ nemáme 100-percentnú odpoveď.
Zdroj: T&E