Najdrahšia výmena oleja v histórii? Majiteľ Mazdy zaplatil 500-krát viac
Asi všetci máme niekedy ten neodolateľný pocit, že sa snažíme ušetriť, kde sa dá. Najmä, ak ide o servisné služby, ktoré sa nám zdajú predražené. Ako napríklad výmena oleja. Prečo platiť za niečo, čo si môžeme urobiť sami, však? Presne takto uvažoval aj majiteľ kanadskej Mazdy CX-90, ktorého príbeh sa stal virálnym a slúži ako bolestné varovanie pre všetkých amatérskych mechanikov. Keď mu v servise povedali, že výmena oleja bude stáť 120 kanadských dolárov (približne 80 eur), povedal rázne „nie“ a rozhodol sa, že si výmenu urobí sám. Netušil, že toto rozhodnutie ho nakoniec bude stáť 500-krát viac.
Príbeh, ktorý sa objavil na diskusnom fóre Reddit, zverejnil zamestnanec servisného strediska, ktorý bol svedkom tejto tragikomédie. Podstata je až neuveriteľne jednoduchá – majiteľ sa chcel vyhnúť plateniu a rozhodol sa, že výmena oleja doma ho vyjde lacnejšie. Pri zdvíhaní vozidla však nastala katastrofa, keď praskla kľuková skriňa. V prípade väčšiny starších áut by to bola síce nepríjemná, ale relatívne jednoduchá a lacná oprava.
Moderná Mazda CX-90 nie je jednoduché auto
Práve v tomto spočíva hlavný problém. Kľuková skriňa nie je v Mazde CX-90 len obyčajný diel na zachytávanie oleja. Je to, a to znie tak absurdne, až to dáva zmysel, konštrukčný prvok. Áno, čítate správne. Táto časť je navrhnutá tak, aby zvyšovala tuhosť celého podvozka a popod ňu prechádza dokonca predná náprava. Inokedy rýchla a jednoduchá výmena oleja sa zmenila na nočnú moru, ktorá si vyžadovala kompletnú demontáž motora a prevodovky. To nie je práca na popoludnie. Je to komplexný zásah, ktorý si vyžiadal viac ako 12 hodín práce v špecializovanom servise.
Fotografie, ktoré zverejnil na Reddit užívateľ Cookie955, jasne ukazujú, prečo je tento proces taký komplikovaný. Nie je to len o jednom komponente, ale o celom systéme, ktorý je navrhnutý s ohľadom na celkovú konštrukciu vozidla. Pripočítajte k tomu cenu za prácu, nový diel a všetky potrebné kvapaliny a zistíte, prečo sa účet vyšplhal až na šesťtisíc kanadských dolárov, čo je približne 4 000 eur. To je takmer 500-krát viac ako pôvodná suma, ktorú chcel majiteľ výmenou oleja ušetriť.
Tento príbeh slúži ako krutá, ale dôležitá lekcia o tom, aké môžu byť moderné autá. To, čo sa kedysi zdalo byť jednoduchou a banálnou prácou, je dnes často komplexná operácia, ktorá si vyžaduje odborné znalosti, špeciálne nástroje a hlavne, rešpekt pred technológiou. Pokus o šetrenie niekoľkých desiatok eur môže mať fatálne následky, a to nielen finančné. Takže, nabudúce, keď sa budete chcieť zahrať na mechanika, spomeňte si na tento príbeh a zvážte, či vám pár ušetrených eur stojí za riziko. aj keď je to „ba“ výmena oleja. V prípade moderných áut sa to jednoducho niekedy vôbec neoplatí.
Zdroje: Reditt

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!