Zabudnite na všetko, čo sa vraví o dojazde elektromobilov. Mercedes práve zabil pojem „úzkosť z dojazdu“

Ak existuje jeden dôvod, prečo ste si doteraz nekúpili elektromobil, je to pravdepodobne strach z dojazdu. Mercedes-Benz práve tento strach oficiálne a s veľkou parádou pochoval.

Súčasná éra elektromobilov sa práve skončila. Začala sa nová. Tento odvážny predel neurčil nikto iný ako Mercedes-Benz, ktorý v tichosti uskutočnil test, ktorý mení všetko. Ich model EQS prešiel na jedno nabitie vzdialenosť, ktorá bola doteraz vyhradená len pre autá so spaľovacím motorom. Zabudnite na všetko, čo ste si mysleli o limitoch elektrických áut. Mercedes práve stanovil nové pravidlá.

Keď sa teória stane praxou

Všetci sme už počuli o zázračných „solid-state“ batériách – o svätom grále elektromobility, ktorý má priniesť dlhší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a vyššiu bezpečnosť. Dlhé roky to však bola len hudba budúcnosti, prísľub, ktorý bol vždy „za rohom“, ktorý však nik nevidel. Až doteraz. Mercedes sa rozhodol skoncovať s teoretizovaním a ukázať, čo táto technológia dokáže v reálnom svete.

Ak existuje jeden dôvod, prečo ste si doteraz nekúpili elektromobil, je to pravdepodobne strach z dojazdu. Mercedes-Benz práve tento strach oficiálne a s veľkou parádou pochoval.

Inžinieri zobrali mierne upravený sériový model EQS, do ktorého implantovali prototyp solid-state batérie vyvinutej v spolupráci s americkou firmou Factorial Energy a expertmi z tímu Formuly 1 Mercedes-AMG High Performance Powertrains. Následne sa vydali na 1 205 kilometrov dlhú púť naprieč tromi krajinami zo Stuttgartu do švédskeho Malmö. Po príchode do cieľa auto stále ukazovalo dojazd 137 kilometrov, pričom na nabíjačke nestáli ani raz.

Čo sa skrýva pod kapotou tohto zázraku?

Kúzlo spočíva v batérii, ktorá má pri porovnateľnej veľkosti a hmotnosti o 25% vyššiu energetickú hustotu ako súčasné lítium-iónové batérie. To v praxi znamená, že do rovnakého priestoru dokážu inžinieri „napchať“ podstatne viac energie. Navyše, táto batéria je chladená vzduchom, čo šetrí hmotnosť a energiu potrebnú na prevádzku komplexných kvapalinových chladiacich systémov.

Ak existuje jeden dôvod, prečo ste si doteraz nekúpili elektromobil, je to pravdepodobne strach z dojazdu. Mercedes-Benz práve tento strach oficiálne a s veľkou parádou pochoval.

Ďalšou inováciou je systém plávajúceho uloženia článkov s pneumatickými prvkami, ktoré manažujú prirodzené rozpínanie a zmršťovanie materiálov počas nabíjania a vybíjania. Toto riešenie, inšpirované technológiami z F1, výrazne zvyšuje stabilitu a životnosť batérie.

Koniec jednej éry a začiatok druhej

Tento úspešný test je viac než len marketingový ťah. Éra, v ktorej boli elektromobily vnímané ako autá s kompromismi, sa blíži ku koncu. Markus Schäfer, technologický šéf Mercedesu, označil túto technológiu za „gamechanger“ a potvrdil, že cieľom je priniesť solid-state batérie na trh ešte v tomto desaťročí.

Ak existuje jeden dôvod, prečo ste si doteraz nekúpili elektromobil, je to pravdepodobne strach z dojazdu. Mercedes-Benz práve tento strach oficiálne a s veľkou parádou pochoval.

Predstavte si svet, kde vaše auto prejde na jedno nabitie z Bratislavy do Splitu a ešte vám zostane rezerva na celotýždenné jazdenie po okolí. Svet, kde sa úzkosť z dojazdu stane úplne irelevantnou, pretože už skutočne budeš musieť skôr zastaviť kvôli toalete, než kvôli nabíjaniu. Presne tento svet nám Mercedes práve ukázal. A hoci si na sériové modely s touto technológiou si ešte pár rokov počkáme, už teraz je jasné, že budúcnosť elektromobility bude vzrušujúca. Mercedes-Benz práve dokázal, že limity sú tu na to, aby sa prekonávali. A ten najväčší – strach z dojazdu – práve s veľkou parádou poslali do histórie.

Zdroje:  Mercedes-Benz





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.