Diaľnica Bratislava – Košice: Kedy bude konečne hotová? Poznáme najnovšie termíny

Diaľnica Bratislava – Košice a jej dokončenie, kde sa teda naozaj nachádzame v septembri 2025? Ktoré úseky sú tesne pred dokončením, kde pretrvávajú najväčšie problémy a aký je reálny dátum, kedy konečne prejdeme z hlavného mesta na východ plynulo po štyroch pruhoch?

Diaľnica medzi Bratislavou a Košicami je viac než len stavba. Je to národný symbol, generačný sen a zároveň nekonečný príbeh politických sľubov a termínov, ktoré odniesol čas. Takmer každá vláda za posledných tridsať rokov si jej dokončenie stanovila za prioritu, no realita v regiónoch a na staveniskách bola často komplikovanejšia.

Súčasný stav (September 2025)

Dobrou správou je, že z približne 510 kilometrov dlhej trasy, ktorá tvorí hlavnú tepnu Slovenska, je dnes v prevádzke drvivá väčšina. Súvislú a pohodlnú jazdu však prerušujú dve kritické „diery“ v technicky a environmentálne najnáročnejšom teréne severného Slovenska. Tieto chýbajúce kilometre sú presne tými úsekmi, ktoré zdržujú dopravu, komplikujú život vodičom a odďaľujú finálne prepojenie. Reč je o notoricky známom úseku pri Strečne s tunelom Višňové a geologicky extrémne zložitom úseku medzi Turanmi a Hubovou.

Problém č. 1: Tunel Višňové – Sága s (takmer) šťastným koncom

Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s takmer 7,5-kilometrovým tunelom Višňové je azda najznámejším symbolom komplikácií pri výstavbe diaľnic. Sága tohto „tunela prekliateho osudom“ plná problémov s pôvodným zhotoviteľom, súdnych sporov a rokov zdržania sa však blíži ku koncu.

Aktuálny stav v roku 2025: Tunel je dávno prerazený a hrubá stavba je hotová. V týchto mesiacoch, na jeseň 2025, prebiehajú intenzívne práce na inštalácii technologického srdca tunela – vozovky, osvetlenia, vetrania a všetkých bezpečnostných systémov. Práce postupujú podľa aktualizovaného harmonogramu.

Najnovší oficiálny termín: Podľa najnovších oficiálnych vyjadrení Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) je termín sprejazdnenia tohto kľúčového úseku stanovený na rok 2026. Jeho otvorenie konečne odstráni problematický a nebezpečný prejazd popod Strečno a skráti cestu o približne 15 až 20 minút. Teda v prípade, že je tam nehoda, tak aj hodinku.

Problém č. 2: Turany – Hubová – Posledná a najťažšia prekážka

Kým tunel Višňové je už vo finále, tento 13,5-kilometrový úsek je tou skutočnou poslednou a najväčšou prekážkou. Je dokonalou ukážkou stretu dopravného inžinierstva s ochranou prírody a zložitou geológiou. Roky sa viedli spory o jeho finálnu trasu kvôli chráneným územiam, rašeliniskám a najmä kvôli nestabilnému podložiu s vysokým rizikom zosuvov pôdy.

Aktuálny stav v roku 2025: Po rokoch sporov je dnes už jasné, že trasa povedie cez drahší, no bezpečnejší variant s tunelmi Korbeľka a Havran. Projekt je vo fáze finálnych príprav na začatie výstavby a majetkovoprávneho vysporiadania. Samotná výstavba v teréne je však na úplnom začiatku.

Reálny časový horizont: Odborníci aj samotná NDS sa zhodujú, že ide o jednu z najnáročnejších stavieb v histórii Slovenska. Odhadovaná dĺžka výstavby je minimálne 6 rokov od jej plného rozbehnutia.

Výpočet finálneho dátumu spojenia

Spojme si teda fakty a vypočítajme si reálny dátum, na ktorý všetci čakáme.

  • Otvorenie úseku s tunelom Višňové v roku 2026 výrazne pomôže doprave pod Tatrami, ale D1 ešte nespojí.
  • Skutočným posledným dielikom skladačky je úsek Turany – Hubová.

Ak sa jeho plná výstavba rozbehne v priebehu roka 2026, jednoduchá matematika nás privedie k výsledku: 2026 + 6 rokov = 2032. Realistický termín kompletného diaľničného spojenia Bratislavy a Košíc je tak v horizonte rokov 2031 – 2032, a to za predpokladu, že nenastanú žiadne ďalšie nepredvídané geologické alebo administratívne komplikácie. Cieľ je po desaťročiach konečne na dohľad, no stále je vzdialený takmer jednu dekádu. Správa o blížiacom sa otvorení tunela Višňové je obrovským pozitívom, na ktoré vodiči čakali roky. Na definitívne odstránenie poslednej diery na mape D1 si však budeme musieť ešte počkať. Generačný sen o prepojení západu a východu sa ale pomaly stáva realitou. Bude si to však od Slovákov vyžadovať ešte jednu dávku vlastnosti, ktorú pri tejto stavbe trénujeme už desaťročia – trpezlivosti.





Jednostopové či dvojstopové vozidlá, motorky aj autá ma fascinujú od malička. Som zvedavý typ a popri vlastnom objavovaní si rád svoje poznatky zhmotňujem a delím sa o ne prostredníctvom nášho web magazínu Autoviny.sk s ostatnými. Vďaka týmto vlastnostiam najviac plním našu poradňu a zaujímajú ma taktiež hodnotenia a skúsenosti, preto často prispievam aj rebríčkami tých „naj“.