TEST Peugeot e-308 SW: Má dojazd, priestor aj štýl – stačí to?

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Peugeot e-308 SW sa na scénu plne elektrických kombi nevtisol s fanfárami, skôr sa zakrádal po špičkách. A pritom je jeho konkurencia stále pomerne skromná. A tak má tento Francúz na stole celkom slušné karty, aj keď ich rozdáva trochu potichu. Priznám sa, pri prvom kontakte som mala pocit, že Peugeot si sám na svoj kombík neverí. Ako keby ho radšej postavil bokom, nech si tam stojí a tvári sa nenápadne. Ale keď sa človek pozrie bližšie, zistí, že tu nejde o žiadneho outsidera. Peugeot e-308 SW má svoje muchy, ale rozhodne nie je len „povinným elektromobilom“ v ponuke značky.

Je pravda, že základ auta nikdy nebol navrhnutý čisto pre elektrický pohon. Platforma EMP2 bola od začiatku multienergetická, takže e-308 si chvíľu môže pripadať ako hosť na cudzom večierku. V porovnaní s Renaultom Mégane E-Tech, ktorý od prvej ceruzky vznikal ako elektromobil, to môže pôsobiť trochu komplexne – ale iba na papieri. A úprimne, pri takom tichom uvedení na trh som čakala aj tichý výkon. Veď prvé elektromobily zo skupiny Stellantis mali svoje muchy – najmä chuť po kilowattoch, ktorá vedela vodiča nepríjemne prekvapiť. Lenže časy sa menia. Spotreba už nie je strašiakom. A keďže e-308 SW má rovnaký motor a batériu ako e-208, vydýchla som si – Francúzi sa poučili.

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Ako vidíte aj na fotografiách, Peugeot e-308 SW sa veľmi nesnaží odlíšiť od svojej spaľovacej či hybridnej sestry. Siluetu si ponecháva prakticky rovnakú: 4,64 metra na dĺžku, 1,85 metra na šírku a 1,44 metra na výšku. V praxi to znamená, že si kombi oblieklo o 28 centimetrov viac plechu oproti hatchbacku – a tie centimetre sa, našťastie, nestratili vo vzduchoprázdne.

Dizajnovo Peugeot hrá na istotu. Žiadne krikľavé experimenty, skôr osvedčený recept, ktorý funguje už pri plug-in hybridnej 308 SW. A teraz to príde – aj v čisto elektrickej verzii tu nájdete falošné koncovky výfuku v zadnom nárazníku či otvorenú masku chladiča. Trochu zvláštne, ale asi aj to má svoj pôvab. Peugeot šetrí, kde sa dá. Veď načo by dizajnéri úplne prepisovali učebnicu, keď môžu recyklovať aspoň niektoré prvky?

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Na druhej strane, elektromobil dostal aj vlastné poznávacie znamenia. Najviditeľnejším sú nové 18-palcové disky Ottawa, ktoré pôsobia elegantne, ale nie sú tu len pre parádu. Aerodynamicky tvarované lúče pomáhajú uhladiť prúdenie vzduchu a znížiť spotrebu – a to sa pri elektromobile počíta. Tým pádom hovorím o koeficiente odporu vzduchu Cx 0,277. Číslo, ktoré sa na papieri možno nejaví ako vzrušujúce, no v praxi je takmer identické s hybridom aj spaľovacou verziou. Čiže žiadna katastrofa, ale ani zázrak. 

Keď sa človek s Peugeotom 308 trochu viac zblíži, začne postupne odhaľovať jeho silné stránky, ale aj tie miesta, kde by si zaslúžil jemné doladenie. V prvom rade treba uznať, že ide o poctivo postavené auto. Materiály pôsobia kvalitne, spracovanie je väčšinou veľmi presvedčivé a celkovo si drží imidž modelu, ktorý má ambíciu stáť bližšie k prémiovej lige než k priemeru segmentu. Sem-tam sa nájde nejaký detail, ktorý by si pýtal precíznejšie lícovanie alebo jemnejšiu úpravu, ale v zásade nejde o nič, čo by dokázalo pokaziť celkový dojem.

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Potom je tu i-Cockpit – typická vizitka Peugeotu. Je to systém, ktorý buď milujete, alebo vás privádza do šialenstva. V mojom prípade je to tak trochu kompromis. Volant mám nastavený tak, aby sa mi dobre šoférovalo, no v tej istej chvíli mi jeho horný okraj spoľahlivo zakrýva prístroje. Takže mám buď pohodlie, alebo prehľad – a zatiaľ som nenašla ideálnu polohu, kde by som mala oboje. Je to trochu ako pri výbere sedačiek v kine: buď sedíte komfortne, ale vám zavadzia hlava toho pred vami, alebo si nájdete lepší výhľad, no už to nie je ono, lebo nie ste presne uprostred. Aj keď to na prvý pohľad vyzerá ako drobnosť, pri každodennom jazdení je to vec, ktorá dokáže potrápiť. A pritom samotný prístrojový panel je graficky pekný a prehľadný – len škoda, že ho nevidím vždy tak, ako by som chcela.

Napriek drobným výhradám musím povedať, že celkový dojem z kabíny je veľmi príjemný. Sedadlá sú pohodlné, poskytujú slušnú bočnú oporu a navyše – vodič si ich môže doladiť aj elektricky. Spolujazdec však zostáva tak trochu „v analógovom svete“ a musí sa uspokojiť s klasickými mechanickými páčkami. Trochu nespravodlivé rozdelenie rolí, ale jeden si užíva komfort budúcnosti a druhý aspoň posilňuje zápästie pri nastavovaní sklonu operadla.

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Kombi verzia síce ponúka rázvor 2,73 metra, čo je len o päť centimetrov viac než sedan, no na zadných sedadlách by ste to tipovali sotva. Obývateľnosť vzadu patrí medzi slabšie stránky auta – hlavne, ak sú vpredu sedadlá vo výbave Allure alebo GT, ktoré si z priestoru pre kolená druhého radu berú viac, než by bolo ideálne. Cestujúci vzadu teda nebudú mať pocit, že cestujú vo veľkom rodinnom kombi, skôr v kompaktnom aute, ktoré sa na kombi len trochu hrá.

Na druhej strane, kufor je bod, kde e-308 SW opäť ukazuje svoje silné stránky. Deklarovaných 548 litrov pod odkladacou roletkou je hodnota, ktorá plne konkuruje väčšine hybridov aj spaľovacích verzií. Praktické úchyty na rýchle sklopenie zadných operadiel potešia, no treba rátať s tým, že po sklopení nevznikne úplne rovná plocha. Takže áno, bicykel alebo kočík tam dostanete, ale väčšie predmety si budú hľadať svoje miesto v kopcovitom teréne podlahy.

Stále viac otázok než odpovedí

Ak má Peugeot e-308 SW slabinu, tak je to práve infotainment. Modely skupiny Stellantis nikdy nepatrili medzi technologických šampiónov a hoci sa situácia postupne zlepšuje, stále cítiť, že konkurencia je o krok vpred. Renault Mégane E-Tech so systémom Google Automotive ukázal, aký môže byť jednoduchý a intuitívny prístup – a nastavil latku, ku ktorej sa Peugeot zatiaľ len približuje. V budúcich generáciách sa očakáva zásadná zmena, čo vidno už na novom e-3008. Väčšie a kvalitnejšie displeje, prehľadnejšie rozhranie a lepšie prepojenie so smartfónom – to všetko sľubuje, že vodič sa už nebude cítiť ako v technologickom puzzle. Lenže e-308 z toho zatiaľ veľa nezdedil.

Na palube nájdete 10-palcový dotykový displej, ktorý na prvý pohľad nepôsobí zle. Grafika je slušná, reakcie obrazovky prijateľné a základné funkcie sa dajú ovládať bez väčšieho stresu. Keď sa však ponoríte hlbšie do menu, objaví sa prvá slabina – ergonómia. Ponuky sú miestami zbytočne komplikované, logika usporiadania pripomína viac typovačku než premyslený systém. Pomôcť by mali i-Toggles – prispôsobiteľné virtuálne klávesy, ktoré fungujú ako rýchle skratky. Myšlienka je dobrá, no spracovanie nepôsobí ako úplne premyslené riešenie. Skôr to vyzerá ako snaha rýchlo zaplátať medzeru v používateľskom komforte. Infotainment e-308 SW je tým pádom funkčný, ale nie intuitívny – a v porovnaní s lídrami segmentu pôsobí trochu pozadu.

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Peugeot e-308 SW, rovnako ako ostatné elektrické modely skupiny Stellantis, stále nemá natívny plánovač trás priamo v infotainmente. Ak si teda chcete naplánovať cestu s ohľadom na nabíjanie, musíte siahnuť po aplikácii MyPeugeot a použiť funkciu E-Routes. Následne sa celá navigácia zrkadlí zo smartfónu do auta. Funguje to, ale nie je to práve najpohodlnejšie riešenie – obzvlášť ak už máte k dispozícii vstavané mapy, ktoré sa takto vlastne obchádzajú. Výrobca však prezrádil, že pripravuje integrovaný systém, ktorý by priamo v palubnom prostredí dokázal kombinovať klasické GPS s plánovačom trás. Takéto riešenie by bolo pre vodiča prirodzene oveľa praktickejšie, keďže by odpadla potreba prepínať medzi aplikáciami a zariadeniami.

Pozitívom je, že už dnes E-Routes funguje pomerne inteligentne. Berie do úvahy reálnu spotrebu vozidla aj aktuálny stav batérie, a podľa toho dokáže trasu priebežne prepočítavať – napríklad ak jazdíte rýchlejšie, než ste plánovali, alebo ak vás zdrží kolóna. Navyše ponúka aj prehľad o dostupnosti nabíjacích staníc, takže viete, či je miesto obsadené alebo voľné ešte pred príchodom. Pre dlhšie výlety je to praktická pomôcka, aj keď by jej natívna integrácia priamo do auta posunula celý systém o triedu vyššie.

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Vydarená výbava

Peugeot e-308 SW sa na Slovensku ponúka výhradne vo vyšších výbavách Allure a GT, čo má jednu výhodu – bezpečnostná a asistenčná technika je tu už od začiatku na vysokej úrovni. Nechýba adaptívny tempomat, automatické núdzové brzdenie, systém varovania pred opustením jazdného pruhu ani bezpečnostný balík Safety, ktorý dokáže pomôcť v kritických situáciách.

Vo verzii GT je paleta systémov ešte štedrejšia. Štandardne tu nájdete aj funkciu Rear Warning, ktorá kombinuje monitorovanie mŕtveho uhla na väčšie vzdialenosti s upozornením na križujúcu premávku za vozidlom. Dokáže reagovať nielen na autá, ale aj na chodcov či cyklistov, a to už pri rýchlostiach od 10 km/h. Pri parkovaní v meste alebo vychádzaní z úzkych uličiek je to funkcia, ktorú oceníte takmer denne.

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Pre technologických nadšencov má Peugeot ešte jednu lahôdku – poloautonómne riadenie úrovne 2. Auto tak dokáže kombinovať adaptívny tempomat s aktívnym udržiavaním v pruhu, čím vám uľahčí dlhé cesty po diaľnici. Treba však počítať s tým, že ide o príplatkový prvok, dostupný iba vo výbave GT v rámci balíka Drive Assist Plus. Cena je pritom prekvapivo rozumná – približne 200 eur. Výbava Allure sa na tento prvok bohužiaľ nekvalifikuje.

Ako jazdí?

Peugeot si dlhodobo buduje meno v oblasti jazdných vlastností a ani elektrická verzia rodinného kombi na tom nič nemení. Aj keď batéria pridala autu približne 340 kilogramov, filozofia značky zostala zachovaná – jazda je vyvážená a prirodzene pôsobí dynamicky. Podvozok bol oproti hatchbacku mierne upravený. Zadná časť dostala tuhšie nastavenie, aby sa eliminovali nadmerné pohyby karosérie spôsobené väčším kufrom. Auto tak pôsobí stabilne, no stále si zachováva typickú obratnosť. K tomu prispieva aj malý volant, ktorý zintenzívňuje pocit priameho kontaktu s cestou.

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Pod kapotou pracuje elektromotor so známymi parametrami – 156 koní a krútiaci moment 270 Nm. Celý výkon je dostupný iba v režime Sport, v bežnom režime sa výkon zníži na 100 koní a v úspornom Eco dokonca na 82. Aj tak však auto pôsobí dostatočne sviežo – rozbeh je živý a váha 1 716 kilogramov sa pri dynamickej jazde nezdá byť výraznou prekážkou. Zadná náprava drží stopu s prekvapivou istotou a riadenie je presné aj príjemne ľahké.

Samotné čísla výkonu síce nenadchnú – zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne e-308 SW za 10,7 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 170 km/h. V praxi to však pôsobí lepšie, než by napovedali papierové hodnoty. Tento Peugeot hrá skôr na harmonický jazdný prejav a komfort než na rekordy v rýchlosti.

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Brzdenie a rekuperácia

Brzdenie v Peugeote e-308 SW je prekvapivo dobre vyladené. Citlivosť je takmer rovnaká, ako by ste očakávali od auta s klasickým spaľovacím motorom, a výrazne lepšia než v prepracovanom e-208. Pri jazde si tak môžete užiť pocit prirodzeného ovládania – aj keď človeka napadne, prečo je medzi týmito dvoma „príbuznými“ modelmi taký rozdiel. Na druhej strane stále chýba systém jedného pedála alebo výraznejšia rekuperácia pri brzdení. Režim B dokáže mierne zvýšiť rekuperáciu, ale jeho efekt je skôr decentný a na predĺženie dojazdu to nestačí.

Batéria prešla oproti predchodcovi jemným vylepšením: brutto kapacita 54 kWh (51 kWh netto) umožňuje deklarovaný dojazd 409 km podľa WLTP. V reálnych podmienkach, najmä mimo mesta, sa tento dojazd skôr približuje k 320 km, čo je stále použiteľné pre každodenné potreby, ale diaľničné výlety vyžadujú plánovanie.

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Použitá technológia NMC ponúka vyššiu energetickú hustotu než LFP, ale je drahšia. Priemerná spotreba v mojom teste dosiahla 16,5 kWh/100 km na kopcovitej trase s mestskými úsekmi a diaľnicou. Nabíjanie je praktické: z 10 na 80 % DC za 27 minút, AC 11 kW za cca 3 hodiny a 10 minút. Tepelné čerpadlo pomáha udržať spotrebu pod kontrolou, aj keď chýba predhrievanie batérie či obojsmerné nabíjanie, ktoré nájdete u konkurencie.

Elektrický Peugeot 308 SW štartuje na cene 37 990 eur vo výbave Allure, verzia GT stojí 42 990 eur. To z neho robí cenovo zaujímavú alternatívu k plug-in hybridu 180 koní, ktorý stojí na chlp rovnako. 

Peugeot e-308 SW prichádza na trh ako nenápadné elektrické kombi. Ponúka slušný dojazd, praktický kufor a komfort, no má aj svoje slabiny. Ako obstál v teste?

Verdikt

Peugeot e-308 SW nie je len elektrokombi. Je to dobre spracované, elegantné a praktické auto, ktoré zvláda každodenné výzvy s istotou a štýlom. Pekný dizajn, kvalitné materiály a typicky príjemné jazdné vlastnosti robia z tohto modelu výrazného hráča na trhu, kde elektrických kombi stále nie je veľa.

Na druhej strane, cena 48 890 eur je vyššia a dojazd by mohol byť väčší, najmä na diaľnici. Pre rodinu, ktorá hľadá prvé elektrické auto do domácnosti, je e-308 SW solídnou voľbou, len je potrebné počítať s kompromisom medzi cenou, veľkosťou batérie a diaľničným dojazdom.

Technické údaje Peugeot e-308 SW

Kombinovaný výkon
115 kW (156 k), FWD
Maximálny krútiaci moment
260 Nm
Elektrický dojazd podľa WLTP 410 km
Maximálna rýchlosť
170 km/h
Rozmery (dĺžka × šírka × výška)
4 636 × 1 852 × 1 442 mm
Rázvor
2 732 mm
Výkon DC nabíjania
100 kW
Pohotovostná hmotnosť
1 808 kg
Koeficient odporu vzduchu
0,277 Cx
Spotreba el. energie
16,5 kWh/100 km
Objem batožinového priestoru
608 l/ 1 634 l
Cena testovaného exempláru
48 890 €





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!