Falošné kilometre sú zločinom bez trestu, EÚ prichádza o 5,3 miliardy eur ročne

Podvody s počítadlami kilometrov poškodzujú kupujúcich aj trh. EÚ ročne prichádza o 5,3 miliardy eur. Riešenie existuje, ale nie je jednotné.

Podľa údajov analytickej spoločnosti Carvertical sa tento druh podvodu týka takmer 5 % ojazdených áut predávaných v Európskej únii. Presné číslo nie je možné stanoviť, keďže mnohé prípady zostávajú neodhalené, no ekonomické dôsledky sú zrejmé: ročné škody spôsobené znížením počtu najazdených kilometrov pri predaji vozidla dosahujú podľa odhadov až 5,3 miliardy eur.

Kúpa ojazdeného vozidla je v mnohých prípadoch rozumným finančným rozhodnutím, no zároveň so sebou nesie určité riziká. Okrem možných technických nedostatkov či neodhalených havárií číha na kupujúcich aj jeden z najčastejších, no zároveň najťažšie odhaliteľných podvodov – manipulácia s počítadlom najazdených kilometrov.

Kúpite auto za 10 000 €, no má hodnotu len 5 500 €

Carvertical pri výpočtoch vychádza z modelovej situácie, keď je vozidlo s upraveným počtom najazdených kilometrov predané za 10 000 €, hoci jeho reálna hodnota vzhľadom na skutočný technický stav a opotrebenie by bola iba približne 5 500 €. Strata vo výške 4 500 € pritom priamo zaťažuje kupujúceho. Ako spoločnosť dodáva, „čím drahšie vozidlo, tým väčší je rozdiel medzi deklarovanou a skutočnou hodnotou“. V prípade luxusných automobilov môžu byť rozdiely rádovo v desiatkach tisíc eur.

Podvody s počítadlami kilometrov poškodzujú kupujúcich aj trh. EÚ ročne prichádza o 5,3 miliardy eur. Riešenie existuje, ale nie je jednotné.

S týmito modelmi do 5 000 eur nesiahnete vedľa, tvrdia experti

Podľa Carverticalškody vyššie najmä v západnej časti Európy, kde je priemerná cena ojazdených vozidiel vyššia než vo východnej Európe. Na mieste je však istá miera obozretnosti – Carvertical ako litovská firma aktívna v oblasti digitálnych preverovacích nástrojov môže mať motiváciu niektoré údaje interpretovať dramatickejšie. Napriek tomu treba dodať, že už v roku 2017 Európsky parlament uvádzal odhadované škody v rozsahu od 1,31 do 8,77 miliardy eur ročne, čo dáva dnešným údajom patričnú váhu.

Riešením je dostupnosť a výmena údajov

Spoločnosť Carvertical opakovane apeluje na potrebu zlepšiť medzinárodnú výmenu údajov o najazdených kilometroch, čo je podľa nej kľúčovým nástrojom na obmedzenie podvodov. Manipulácie sa najčastejšie týkajú dovezených ojazdených áut, ktorých história je pre kupujúcich v cieľovej krajine ťažko dohľadateľná.

Podvody s počítadlami kilometrov poškodzujú kupujúcich aj trh. EÚ ročne prichádza o 5,3 miliardy eur. Riešenie existuje, ale nie je jednotné.

Viaceré krajiny už zaviedli efektívne opatrenia. Vo Francúzsku funguje od roku 2019 portál Histovec, ktorý umožňuje sledovať vývoj najazdených kilometrov cez záznamy z technických kontrol. Tento systém má však obmedzenia – nedokáže zobraziť údaje o vozidle, ktoré boli zaznamenané mimo francúzskeho územia.

5 áut, ktoré najazdili najviac kilometrov v histórii – tipnete si víťaza?

Ešte komplexnejšie systémy fungujú v Belgicku a Holandsku – Car-Pass a RDW. Tie umožňujú podrobnú kontrolu histórie kilometrov vrátane alarmov pri podozrivých zmenách. Naproti tomu Nemecko, najväčší exportér ojazdených vozidiel v rámci EÚ, údaje o najazdených kilometroch nezdieľa v plnej miere, pričom ako dôvod uvádza ochranu osobných údajov podľa nariadenia GDPR. Z pohľadu kupujúcich ide však o významné obmedzenie, a to napriek tomu, že samotný nemecký systém registrácie a kontroly je technicky veľmi pokročilý.

Škandinávia ukazuje, ako to má fungovať

Pozitívne príklady poskytujú napríklad Slovensko, Švédsko a Fínsko, kde dopravné úrady uľahčujú prístup k histórii vozidiel aj po ich vývoze. Podľa Carvertical ide o príklad osvedčenej praxe, ktorý by mala Európska únia nasledovať. Zjednotenie a transparentnosť prístupu k údajom z automobilového trhu by mohlo výrazne prispieť k zníženiu výskytu manipulácií a ochrániť spotrebiteľov pri kúpe jazdených vozidiel.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!