Ako deti ovplyvňujú kúpu vozidla? Otcovia chcú diesel, deti ružovú farbu
Aj keď sa to môže zdať prehnané, deti majú pri výbere rodinného auta výraznejšie slovo, než by ste čakali. Najviac ich zaujíma „prekvapivo“ farba. Červená a ružová vedú, modrá či čierna nasledujú. A rodičia? Tí sa prispôsobujú. Podľa britského prieskumu AutoTrader Group, jednej z najväčších platforiem na predaj ojazdených áut, deti ovplyvňujú až 37 % nákupných rozhodnutí týkajúcich sa rodinného vozidla. Farba karosérie pritom hrá v ich rozhodovaní hlavnú úlohu – chlapci najčastejšie uprednostňujú červené vozidlá, dievčatá ružové. Modrá a čierna tiež bodujú, ale menej.
„S rastúcim vekom si deti začínajú všímať aj výbavu, ako napríklad nabíjačku na iPad či veľkosť kufra. No v útlom veku je farba často rozhodujúcim faktorom, ktorý ovplyvní aj to, či sa dieťa v aute cíti dobre,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings, pod ktorú patrí aj sieť AAA AUTO. Pripomína, že aj detský nesúhlas s výberom auta môže mať prekvapivo veľký dosah. „Pamätám si prípad, keď bol chlapec sklamaný z toho, že červené auto po daždi nebolo dostatočne lesklé. Odmietal doň nastupovať,“ dodáva Topolová.
Kombi ešte držia prvenstvo, ale SUV-čka ich dobiehajú
Dáta AAA AUTO za rok 2025 ukazujú, že slovenské rodiny stále najviac siahajú po kombi modeloch – najpredávanejšia je Škoda Octavia, nasledovaná Volkswagenom Passat. Zoznam dopĺňajú aj SUV ako Kia Sportage či Hyundai Tucson. Do prvej desiatky sa zmestili aj ďalšie značky ako Dacia, Kia, Hyundai a VW. Z hľadiska výbavy a techniky má už 45 % rodinných áut predaných v sieti AAA AUTO automatickú prevodovku. Dieselové pohonné jednotky síce ešte stále dominujú s podielom takmer 54 %, no za posledných päť rokov ich podiel klesol o celú šestinu. Časť tohto úbytku prevzali alternatívne pohony – elektromobily už dnes tvoria viac než tretinu z celkového počtu predaných batériových vozidiel na Slovensku.
Deti generácie Alfa (3 – 13 rokov) sú nielen citlivým pasažierom, ale aj budúcim spotrebiteľom. Zapojenie detí do výberu vozidla môže byť preto užitočné. Ako pripomína Karolína Topolová, deti si vďaka tomu môžu už vopred vytvárať vzťah k autám, ale aj návyky spojené s ich výberom. „Najmä pri jazdených vozidlách je dôležité, aby sa nezameriavali len na vzhľad, ale aby sa naučili pozerať aj na technický stav či históriu vozidla,“ dodáva.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!