Bezpečnosť
Na bratislavských Kramároch zaviedli novú dopravnú zónu. Aké povinnosti tu platia pre vodičov?
Deutsche Schule Bratislava, renomovaná vzdelávacia inštitúcia sídliaca na Bárdošovej ulici na bratislavských Kramároch, už dlhšiu dobu realizuje projekt zameraný na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky v okolí školy.
V spolupráci s partnermi vytvára škola bezpečné zóny pred budovou a jej blízkym okolím tak, aby sa deti a ich rodičia cítili bezpečne počas rannej dopravnej špičky.
Medzi hlavné opatrenia patrí prítomnosť školských pracovníkov – školníkov, oblečených v reflexných uniformách, ktorí riadia dopravu na prechodoch pre chodcov. Tieto prechody sú zároveň nanovo nafarbené, a výrazne označené, čo zvyšuje ich viditeľnosť a znižuje riziko nehôd, ktoré často vznikajú v dôsledku opotrebovanosti povrchov.
Jedným z kľúčových prvkov projektu je vytvorenie takzvanej „kiss and go zóny“, kde starší školáci pomáhajú mladším deťom bezpečne vystúpiť z auta, čím sa znižuje dopravné zaťaženie v bezprostrednej blízkosti školy. Táto iniciatíva nielen zvyšuje bezpečnosť, ale aj podporuje komunitného ducha a vzájomnú pomoc medzi žiakmi.
Vzor aj pre iné školy, mestá a obce
„Veríme, že tento projekt bude inšpiráciou pre ďalšie školy, mestá a obce na Slovensku a prispeje k bezpečnejšiemu prostrediu pre všetkých účastníkov cestnej premávky,“ povedala Mgr. Júlia Krechňáková z Deutsche Schule Bratislava.
Aby bolo možné podobné projekty realizovať, je nevyhnutné zapojiť hneď niekoľko subjektov. V prípade bratislavských Kramárov sú partnermi projektu Nadácia United Philantropy, Avis, Allianz a Volkswagen.
[GOOGLEAD]
- Pri organizácii pomáhajú aj starší žiaci
Aké povinnosti majú vodiči v novej zóne?
Vyššie zmienená iniciatíva sa dá považovať za občiansku, ktorej cieľom je zvýšiť bezpečnosť v čase, keď sa deti presúvajú do a zo školy. Dnes je celkom bežné, že rodičia vozia svoje deti do školy autami. Bojovať proti tomuto trendu by znamenalo realizovať systémové zmeny s dlhodobými zámermi, ktoré sa však nedajú realizovať hneď. Iniciatíva ako táto má zmysel, pretože neapeluje na nerealistické, namiesto toho účinne vylepšuje existujúci stav.
[GOOGLEAD]
Zóna v štýle Kiss & Go nie je definovaná v Zákone o cestnej premávke, preto na nej platia štandardné dopravné predpisy. Ak by sa táto zóna nachádza v školskej zóne, vtedy už odlišné pravidlá platia.
V zmysle § 59 o obytných, peších a školských zónach platia nasledovné odseky:
- V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne chodci smú používať cestu v celej jej šírke, pričom sa na nich nevzťahuje § 52. Hry detí na ceste sú dovolené len v obytnej zóne.
- Do pešej zóny je povolený vjazd len vozidlám, ktorým to umožňuje dopravná značka.
- V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km h-1. Pritom je povinný dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom, ktorých nesmie ohroziť. Ak je to nevyhnutné, vodič je povinný zastaviť vozidlo. V obytnej zóne a pešej zóne je státie motorových vozidiel zakázané, ak dopravnou značkou nie je určené inak. V školskej zóne možno stáť, ak tým nie je obmedzený pohyb chodcov.
- V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne chodci sú povinní umožniť vozidlám jazdu. To platí aj pre deti, ktoré sa hrajú v obytnej zóne.
- Ak v tejto hlave nie je ustanovené inak, platia pre premávku v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne ostatné ustanovenia tohto zákona.

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk