Čínske automobilky
Chce si Čína podmaniť Európu? EÚ tvrdí, že má dôkazy o priamych platbách pre čínskych výrobcov elektromobilov
Európska komisia tvrdí, že má dôkazy, že čínska vláda dotuje elektromobily vyvážané do Európy prostredníctvom „priameho prevodu financií“ a iných mechanizmov.
Komisia je uprostred vyšetrovania, či elektrické vozidlá vyrobené v Číne dostávajú nespravodlivé dotácie. Potenciálne nápravné opatrenia by mohli zahŕňať clá na ochranu výrobcov z EÚ. Vyšetrovanie by sa malo ukončiť do novembra, hoci EÚ by mohla uložiť dočasné clá už v júli.
Komisia uviedla, že vo štvrtok začne s colnými registráciami čínskeho dovozu elektrických vozidiel, čo znamená, že od tohto bodu by ich mohli postihnúť retroaktívne clá, ak obchodné vyšetrovanie EÚ neskôr dospeje k záveru, že dostávajú nespravodlivé subvencie, informuje denník Automotive News Europe.
[GOOGLEAD]
V utorok komisia zverejnila dokument, v ktorom uviedla, že má dostatok dôkazov, ktoré poukazujú na to, že čínske elektromobily sú dotované a že dovoz sa od formálneho spustenia vyšetrovania v októbri medziročne zvýšil o 14 percent.
Komisia uviedla, že nemôže odhadnúť výšku prípadných spätných ciel.
Čo ste inde nevideli: Kuriózne autá zo ženevského autosalónu objektívom nášho fotografa
[GOOGLEAD]
Dôkazy, ktorá údajne má EÚ
Komisia uviedla, že má dôkazy, ktoré dokazujú, že dovoz do EÚ je subvenčný, hoci neuviedla konkrétne prípady.
Uvádza však, že má ísť napríklad o priame finančné prevody pre automobilky a tiež dodávky vozidiel za výrazne nižšie ceny, než je ich trhová hodnota.
Komisia uviedla, že vývoz z Číny je sprevádzaný „kritickými okolnosťami“ a zmieňuje „masívny dovoz v relatívne krátkom čase“.
Od októbra 2023 do januára 2024 sa uskutočnilo 177 839 dovozov, čo predstavuje 11-percentný nárast počas obdobia vyšetrovania od októbra 2022 do septembra 2023.
Dovoz sa v období od októbra do januára medziročne zvýšil o 14 percent, uviedla komisia.
[GOOGLEAD]
Čína sa bráni
Čínska obchodná komora pri EÚ uviedla, že je týmto krokom sklamaná a že nárast dovozu odráža rastúci európsky dopyt po elektrických vozidlách.
Čínski výrobcovia automobilov, ako BYD a MG od SAIC, sa zameriavajú na Európu s radom elektromobilov za konkurencieschopné ceny, čím vyvíjajú tlak na výrobcov masových trhov, akými sú Stellantis a Volkswagen Group.
Spoločnosť BYD, ktorá minulý rok predbehla Teslu ako najväčšieho svetového výrobcu elektrifikovaných vozidiel, v decembri uviedla, že postaví automobilku v Maďarsku, aby podporila predaj v Európe.