Vyskúšali sme Nissan X-Trail s malým turbomotorom 1.3 DIG-T a pohonom predných kolies. Má táto kombinácia zmysel?

Veľké japonské SUV už v našej redakcii dôverne poznáme. Vyrába sa totiž od roku 2013 a okrem štandardných návštev u nás úspešne absolvovalo aj dlhodobý test s nadpriemerným vysvedčením. **Nissan X-Trail máme v pamäti ako príjemného spoločníka na dlhé cesty, ktorý sa nebojí blata ani kopcov.** Práve terénne schopnosti a pohon všetkých štyroch kolies patrili k najväčším výhodám tohto modelu v porovnaní s konkurenciou.

Aj preto sme boli prekvapení, keď nám nedávno pred redakciou pristál biely Nissan len s predným náhonom. Ešte väčšie prekvapenie nastalo, keď sme po rýchlom prelustrovaní technického preukazu zistili, že **pod kapotou tohto majestátneho SUV pracuje prepĺňaný štvorvalec 1.3 TCe od Renaultu.** Z neho sme sa zvykli radovať v malých modeloch ako Clio či Megane, no X-Trail je predsa z úplne iného cesta. Namiesto okamžitého zavrhnutia tejto kombinácie sme si povedali, že od nás Nissan predsa len dostane šancu a na chvíľu sme potlačili všetky naše stereotypné predstavy o tom, ako by auto tejto kategórie malo vyzerať.


**Prítomnosť maloobjemového motora si pritom v reálnom živote mnohí motoristi vôbec nemusia všimnúť.** Po naštartovaní vyzerá všetko normálne, tichý motor neruší cestujúcich a vďaka automatickej sedemstupňovej prevodovke je život v meste bezproblémový. Spojenie benzínového 1.3 TCe s dvojspojkovým automatom nás proste bavilo, samotné radenie stupňov bolo totiž rýchle, hladké a predvídavé. Zároveň nedochádzalo k zbytočnému podtáčaniu a pri razantnejšom zošliapnutí akcelerátora sme mohli vždy očakávať bleskovú reakciu a zrýchlenie.

**Pochvalu si zaslúži aj samotný motor, ktorého dynamika prekonala nielen subjektívne, ale tiež papierové očakávania.** V technických údajoch sa totiž dočítate, že zrýchlenie z 0-100 km/h zvládne za necelých 12 sekúnd. Tento údaj však môže byť v praxi aj o dve sekundy lepší než uvádza výrobca. Malému motoru vďaka nižšej pohotovostnej hmotnosti nevadilo ani diaľničné tempo, tam už celkovú pružnosť ovplyvňuje najmä počet pasažierov v aute. Samotná priemerná spotreba sa pohybovala medzi 7,5 – 8,5 l/100 kilometrov, čo vzhľadom na veľkosť auta nie je zlý údaj.

Ako sme už napísali, kombinácia malého motora a pohonu len prednej nápravy sa odzrkadlila na znížení pohotovostnej hmotnosti. Auto poteší ľahkosťou nielen v meste, ale tiež na okresných cestách. **Samotný podvozok by však mohol byť o niečo poddajnejší, na rozbitej vozovke dovnútra prenikali pomerne výrazné otrasy aj nepríjemné búchanie.** Od auta tejto kategórie sme očakávali o niečo komfortnejšie prejazdy nerovností. Samotná nedotáčavosť však nastupuje pomerne neskoro a pomaly, vodiča za volantom tak v zákrute neprekvapí. Do istej miery si X-Trail s predným náhonom poradí aj v ľahkom teréne, kde využije svetlú výšku podvozka. Mokrý povrch však dokáže rýchlo zmeniť pravidlá hry, práve vtedy odhalíte limity predného náhonu.
[CAR id=17101]

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!