TEST KIA EV9 GT-Line AWD: Keď monument pôsobí prekvapvio ľudsky

Sú autá, ktoré sa vám prihovoria hneď pri prvom pohľade svojím elegantným vzhľadom. A potom je tu KIA EV9, ktorá vyrazí dvere a namiesto pozdravu rovno povie: „Uhni z cesty“.

Na naše okresky prišla táto vlajková loď kórejskej značky so suverenitou 5-tonového bagra a úprimne, pri jej rozmeroch sa ani nečudujem. Poctivých 5015 mm dĺžky a 1980 mm šírky znamená, že v istých situáciách ste s Kiou EV9 širší ako samotný jazdný pruh. A keď máte zaparkovať medzi dve autá, môžete rovno trénovať jógu, lebo vystupovanie je disciplína sama o sebe, tak ako aj manévrovanie v úzkych uličkách miest. Určite by jej pomohlo natáčanie zadných kolies, no keďže ho nemá a ani nemôže mať, musíte len dúfať, že vám prekážky rýchlo uhnú z cesty. A poviem vám, ja by som tiež odskakoval, keďže by som nechcel, aby sa moja tvár objavila na jej dlhokánskej kapote.

Sú autá, ktoré sa vám prihovoria hneď pri prvom pohľade svojím elegantným vzhľadom. A potom je tu KIA EV9, ktorá vyrazí dvere a namiesto pozdravu rovno povie: „Uhni z cesty“.

Zvonka EV9 vyzerá, akoby ju dizajnéri navrhli s jediným cieľom: nech je tak iná, že si ju s ničím nepomýlite. Svojou robustnou siluetou pripomína niečo medzi tehlou, dopravným prostriedkom z filmu Star Trek a prototypom, ktorý nemal byť nikdy vyrobený. Prednej časti bezpochyby dominujú originálne Matrix LED svetlomety, ťahajúce sa od kapoty až do stredu nárazníka. Svojimi rozmermi sú proporčné k rozmerom auta. Matrix technológia s vyrezávaním prekážok funguje výborne a okoloidúce vozidlá včas identifikuje a vypne svetelné segmenty, aby nedošlo k oslneniu oprotiidúceho vozidla. Čo však treba podotknúť, že svetlá sú veľmi náchylné na čistotu a aj pri menšom zašpinení je svetelný výkon podstatne slabší. Pri pohľade zboku si uvedomíte, že aj keď ide papierovo o SUV, tak nízka svetlá výška len 177 mm a úžasná priestrannosť interiéru, o ktorej si ešte povieme, radí toto auto bližšie do kategórie MPV aj keď dizajnovo je to jednoznačne SUV.

Sú autá, ktoré sa vám prihovoria hneď pri prvom pohľade svojím elegantným vzhľadom. A potom je tu KIA EV9, ktorá vyrazí dvere a namiesto pozdravu rovno povie: „Uhni z cesty“.

Priestor, priestor, priestor

Tak ako je stretnutie zvonka rešpekt vzbudzujúce, nie menej ohromujúce je aj to, čo vás čaká po otvorení dverí. Interiér EV9 pôsobí ako miesto, v ktorom chcete rozhodne tráviť svoj čas na cestách. Tmavé ladenie výbavy GT-Line je doplnené o kontrastné bielo-čierne kreslá a jemné ambientné osvetlenie vytvárajú atmosféru, v ktorej máte chuť zapnúť do pozadia zvuky prírody, uvoľniť sa a užívať si jazdu. Celkovo si auto zaslúži kompliment za spracovanie interiéru, ktorý tak pôsobí robustne a honosne. Fyzické tlačidlá na volante sú malý zázrak v čase dotykových experimentov, ktoré nikomu nechýbali. Medzi dvojicou 12,3” LCD obrazoviek je ukrytý malý 5,3” displej na ovládanie klimatizácie. Ukrytý je práve to správne slovo, kedže snáď polovicu jeho obrazu zakrýva hrubý veniec volantu. Nechápem to, ale tento drobný aj keď nie zrovna podstatný nedostatok nezatienil celkovo výborný dojem z interiéru.

Sú autá, ktoré sa vám prihovoria hneď pri prvom pohľade svojím elegantným vzhľadom. A potom je tu KIA EV9, ktorá vyrazí dvere a namiesto pozdravu rovno povie: „Uhni z cesty“.

Obývačka na kolesách

Predné sedadlá svojou pohodlnosťou pripomínajú skôr “fotelku” v obývačke ako sedadlo v aute. Priznám sa, asi som nezažil pohodlnejšie sedadlá a myslím si, že EV9 môže byť v tomto jednoznačne benchmark aj pre mnohé luxusné SUV s dvojnásobnou cenovkou. Ak si k zážitku na palube doplníte masáž, priestorové audio a dobré odhlučnenie kabíny, máte pocit, že cestovanie už nemá kam rásť. Sťažovať sa nebudú ani tí v strednom rade, ktorí budú mať kráľovsky veľa miesta na nohy či hlavu. Okrem posuvného nastavenia majú sedadlá v druhom rade nastaviteľné aj operadlá, čo oceníte najmä na dlhších cestách.

Sú autá, ktoré sa vám prihovoria hneď pri prvom pohľade svojím elegantným vzhľadom. A potom je tu KIA EV9, ktorá vyrazí dvere a namiesto pozdravu rovno povie: „Uhni z cesty“.

Ak by ste chceli svojim pasažierom ozaj dopriať, za príplatok spravíte z EV9 doslova VIP lóžu. Namiesto zadnej lavice dostanete dvojicu otočných luxusných sedadiel, s ktorými sa cestovanie premení naozaj na zážitok. Keďže má auto na dĺžku niečo cez 5 metrov, zmestil sa dozadu aj tretí rad sedadiel.Ten nie je len „núdzový“, ale reálne použiteľný, elektricky ovládateľný, s vlastnými výduchmi, USB-C portami, či držiakmi na nápoje. Pri mojej výške 190 cm by som tam síce nechcel ísť na dovolenku do Chorvátska, ale pre rýchle presuny je to prekvapivo komfortné.

Sú autá, ktoré sa vám prihovoria hneď pri prvom pohľade svojím elegantným vzhľadom. A potom je tu KIA EV9, ktorá vyrazí dvere a namiesto pozdravu rovno povie: „Uhni z cesty“.

Nabíjací kráľ

Technické pozadie EV9 ukazuje, že na technológiách sa tu rozhodne nešetrilo. Pod podlahou totiž ukrýva 99,8 kWh batériu a dvojicu elektromotorov, ktoré spolu dávajú 283 kW (384 koní). To v praxi znamená, že napriek váhe 2,6 tony sa EV9 pohne s ľahkosťou, ktorú by ste od takého monštra nečakali. Pri bežnej jazde pôsobí pohon extrémne kultivovane, no keď potrebujete predbehnúť, 700 Nm zaberie okamžite a auto vystrelí dopredu s presvedčením, aké zvyčajne vidíte pri športových elektromobiloch. Distribúcia výkonu nie je surová, no auto tiahne lineárne a s istou noblesou presne tak, ako by som to od veľkého rodinného SUV chcel.

Sú autá, ktoré sa vám prihovoria hneď pri prvom pohľade svojím elegantným vzhľadom. A potom je tu KIA EV9, ktorá vyrazí dvere a namiesto pozdravu rovno povie: „Uhni z cesty“.

Avšak majestátne rozmery a hmotnosť malej planéty sa musia niekde prejaviť. V spotrebe na diaľnici. V zime si pri ustálenej rýchlosti 130 km/h bez problémov vypýta 33 kWh/100 km, čo znamená reálny diaľničný dojazd okolo 290 km. V meste je to podstatne lepšie okolo 20 kWh/100 km a kombinovane v zime asi 26 kWh. To však neznamená, že sa EV9 nehodí na dlhé trasy. Práve naopak! EV9 sa nabíja tak, akoby ju poháňal vlastný elektrický boh. 800-voltová architektúra umožňuje nabíjanie až 210 kW. Ale čo je dôležitejšie než maximálny výkon je fakt, že toto auto si vysoký výkon dokáže udržať. Niektoré konkurenčné EV vidíte vystreliť na 200 kW na tri sekundy a potom padajú dole ako preferencie národniarov. Naproti tomu EV9 dokáže držať 180 kW až do 70 % kapacity a dokonca aj pri 80 % dobíja výkonom nad 100 kW. Naozaj si začnete uvedomovať, že toto auto robí vzdialenosti kratšími. Nie preto, že má dokonalý dojazd (ktorý pri diaľničných 33 kWh/100 km v zime nie je), ale preto, že stráca minimum času na nabíjačke.

Sú autá, ktoré sa vám prihovoria hneď pri prvom pohľade svojím elegantným vzhľadom. A potom je tu KIA EV9, ktorá vyrazí dvere a namiesto pozdravu rovno povie: „Uhni z cesty“.

O čo menej trávite času nabíjaním, o to viac si môžete užívať samotnú jazdu, ktorá aj napriek tomu, že auto nemá vzruchové odpruženie, bola naozaj uvoľňujúca. Viacprvková zadná náprava pracuje výborne ako v meste, tak aj mimo neho. Achilovou pätou sú prepadnuté krajnice, ktoré podvozku veľmi “nevoňajú”. Myslím si, že za to môžu najmä veľmi ťažké disky a pneumatiky, ktoré keď spadnú do jamy, dajú pri spätnom ráze podvozku natoľko zabrať, že vás vnútri pekne hádže zľava doprava.

Sú autá, ktoré sa vám prihovoria hneď pri prvom pohľade svojím elegantným vzhľadom. A potom je tu KIA EV9, ktorá vyrazí dvere a namiesto pozdravu rovno povie: „Uhni z cesty“.

Aj keď má EV9 niekoľko slabín ako spotrebu v zime, ťažké disky či obrie rozmery, ktoré sťažujú parkovanie, nemôže to zatieniť to, čo robí toto auto správne. Úžasný komfort ako na palube, tak aj na cestách, neskutočná priestrannosť a využiteľnosť, slušné pružné zrýchlenie a v neposlednom rade nabíjanie, ktoré vám nestrpčuje život. Ak by ste mi pred 15 rokmi povedali, že KIA prinesie na trh takéto auto, len ťažko by som vám uveril. Nie nadarmo je nie len slovenské, ale aj svetové auto roka 2024.

Sú autá, ktoré sa vám prihovoria hneď pri prvom pohľade svojím elegantným vzhľadom. A potom je tu KIA EV9, ktorá vyrazí dvere a namiesto pozdravu rovno povie: „Uhni z cesty“.

Technické údaje KIA EV9 AWD GT-Line

Kombinovaný výkon
283 kW (384 k), AWD
Maximálny krútiaci moment
700 Nm
Elektrický dojazd podľa WLTP 505 km
Maximálna rýchlosť
200 km/h
Rozmery (dĺžka × šírka × výška)
5 015 × 1 980 × 1 755 mm
Rázvor
3 100 mm
Výkon DC nabíjania
210 kW
Spotreba
22,8 kWh/100 km
Koeficient odporu vzduchu
0,28 Cx
Rýchlosť nabíjania z 10-80 %
24 minút
Objem batožinového priestoru
333 / 828 / 2 393  l (7/5/2-miestna konfigurácia)
Cena testovaného exempláru
86 060 €





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!