Obyčajná dodávka? Ani náhodou, tento Renault Trafic je vyzývateľ karavanov
Segment veľkých vanov je na Slovensku síce menší než trh SUV, no stále majú aj u nás miesto. Či už ide o prevoz väčšej rodiny, firemné transfery alebo aktívnych ľudí, ktorí potrebujú veľký batožinový priestor, autá ako Renault Trafic zohrávajú nezastupiteľnú úlohu.
Model Trafic je pritom už na trhu nejaký ten piatok. Stále si udržiava čisté proporcie a robustnosť, ktoré sa od auta v tomto segmente očakávajú. V kombinácii s farebným prevedením v sivej farbe (dostala označenie Highland), full LED svetlometmi a prednou maskou doplnenou chrómovými prvkami pôsobí vozidlo súčasne elegantne.
Trafic skutočne dokáže stále zaujať, pričom my sme sa v našom teste pozreli na verziu L2 SpaceClass Blue dCi 170 EDC GSR2 s kempingovou prestavbou Visu Sitka, ktorej musel ustúpiť druhý a tretí rad sedadiel. Na oplátku však dostanete veľa hodnoty navyše a výsledok nás príjemne prekvapil.
Trafic ako domov na kolesách
V interiéri nás hneď na prvý pohľad zaujalo množstvo úložného priestoru vrátane rôznych odkladacích boxov v prednej časti. Predné sedadlá sa síce nedali otáčacať (čo by pre kampingové účely padlo vhod), no aj tak nie je prechod spredu do zadnej časti auta žiadnym spôsobom komplikovaný.
To ocenia práve tí, ktorí vyrazia na dlhší výlet, aby dokázali naplno využiť príplatkovú kempingovú prestavbu Visu Sitka v hodnote 2 629 eur. Ide o modulárne riešenie, ktoré kompletne mení charakter auta – zo všestranného vanu sa stáva plnohodnotný spoločník na dlhé cesty, festivaly či víkendové úteky do prírody.
Prestavba pre Renault Trafic zahŕňa posteľ, ktorá poskytuje priestor na spanie pre dve osoby. Chceme zdôrazniť, že ide o plnohodnotné miesto na nočný odpočinok a dobre sa tu vyspí aj vyšší vodič či spolucestujúci.
Pod posteľou zostáva úložný priestor na batožinu alebo športové vybavenie. Všetko si tak dokážete šikovne organizovať bez toho, aby ste mali v aute zbytočný chaos.
S varičom aj zásobníkom na vodu
Praktické využitie pre testovaný Renault Trafic je široké. Stačí, že po práci zbalíte kufre, vyberiete sa do Tatier a večer si v Traficu len ľahnete na posteľ a spíte. Nepotrebujete rezervovať ani platiť za ubytovanie. V rámci testu sme sa napríklad hneď ráno zobudili blízko turistického chodníka. Nie je nič lepšie, ako začať deň čerstvým vzduchom a turistikou. Práve to je situácia, pri ktorej táto prestavba ukazuje svoju hodnotu.
Ani cena pod 2700 eur za prestavbu v tomto kontexte nie je prestrelená. Veríme, že Renault dokáže týmto autom osloviť aj ľudí, ktorí chcú cestovať slobodne a nezávisle a možno by si za iných okolností takýto druh auta nekúpili. Samozrejme, takáto prestavba nenahrádza plne vybavený karavan so sprchou, záchodom či samostatným kúrením, no je kompromisom z hľadiska veľkosti a hodnoty z praktického hľadiska. Na druhej strane, mobilnú kempingovú sprchu si môžete vždy vziať so sebou. Dokúpiť určite odporúčame aj zatemňovaciu ochranu, pokiaľ budete v aute v noci spať. Zatiaľ čo varič či zásobník na vodu sú súčasťou prestavby, chladničku si budete musieť dokúpiť v prenosnej dobe.
Spotrebou sa nedá zahanbiť
Pod kapotou nájdete 2,0-litrový naftový štvorvalec Blue dCi 170 s výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 380 Nm, ktorý pracuje v kombinácii s automatickou dvojspojkovou prevodovkou EDC.
Radenie funguje bezproblémovo a pri našom teste nielenže pôsobil motor auta kultivovane, ale zároveň sme ocenili, že ani pri jazde na diaľnici a rýchlosti 130 km/h nebolo počuť zozadu rušivé vŕzgajúce zvuky spôsobené kempingovou prestavbou.
Manévrovanie pri tomto type auta samozrejme výrazne uľahčujú senzory či kamera, no zo samotnej dĺžky auta (5480 mm) popravde nemusíte mať veľký obavy – auto si stále zachováva dobrú ovládateľnosť.
Kombinovaná spotreba sa počas nášho testu pohybovala pri jazde podľa predpisov v rozmedzí 7,5 – 8 litrov na sto kilometrov, čo je prijateľná hodnota vzhľadom na veľkosť a hmotnosť auta. Výrobca udáva oficiálnu spotrebu 7,3 litra. V kombinácii s osemdesiatlitrovou nádržou sa dostanete k maximálnemu dojazdu okolo 1000 kilometrov, takže pričasté návštevy čerpačiek vám nehrozia.
Renault Trafic láka na funkčnosť a slobodu pri cestovaní
Základná cena testovaného modelu začína na 49 900 eur, tento konkrétny exemplár s príplatkovou výbavou vyšiel na 58 399 eur. Na prvý pohľad to nie je málo, no v celkovom kontexte trhových cien ide o konkurencieschopnú ponuku.
Renault Trafic vám pri tejto cenovke možno neponúkne všetky luxusné prémiové prvky, no to ani nie je jeho cieľom. Jednak by ste si museli priplatiť ďalšie desiatky tisíc eur navyše a zároveň toto auto mieri na úplne inú cieľovku, ktorá ocení funkčnosť, komfort a slobodu pri cestovaní. Práve v tom dokáže toto auto byť vyzývateľom aj pre väčšie karavany.
Ak žijete napríklad v domácnosti dvaja, prípadne cestujete často vo dvojici na dobrodružné výlety, Renault Trafic v tomto prevedení vám určite má čo ponúknuť. Je to praktické auto na brázdenie Európy a kempingovú prestavbu oceníte.