PRVÉ SKÚSENOSTI S NOVÝM SUV

Prvý test SsangYong Torres: Extrémne priestranný lapač pohľadov

SsangYong drasticky mení hru a do svojho mixu úžitkovej hodnoty, kvality a ceny pridáva dizajn. A ešte aký! Patríme do úzkeho kruhu redakcií, ktoré sa s ním už mohli zoznámiť!

Vydané  Text: Juraj Hrivnák

Odpadol som. Nebudem klamať, že značke SsangYong fandím. Je mi sympatické, že ponúka bežným ľuďom možnosť zaobstarať si veľké rodinné auto za rozumné peniaze. Akákoľvek kvalita, robustnosť a užívateľská prívetivosť sú už vlastnosti, ktoré by síce mali byť samozrejmosťou, no v dnešných časoch sú v danej cenovej hladine iba bonusom.

Výbava, priestor, variabilita

SsangYong toto všetko dokázal ponúknuť za veľmi rozumné peniaze. Avšak aspoň v očiach autora bol doteraz dizajn tých dostupnejších modelov ako Tivoli či Korando skôr pragmatický ako emotívny. To je úplne v poriadku. Lenže značka sa evidentne rozhodla, že chce zákazníkov chytiť za srdce, a tak predstavila model Torres. A aj keby mal pod kapotou pec na uhlie a do kufra by ste museli dolievať vodu, chceli by ste ho, pretože vyzerá sakramentsky dobre!

To s pieckou bol samozrejme vtip. Pohonnú jednotku dlho predstavovať netreba. Je to stará známa benzínová jedna-päťka s výkonom 120 kW (163 k) a môžete ju mať s manuálom, alebo 6-stupňovým automatom Aisin. Šepká sa, že má trochu iné sprevodovanie a vďaka tomu sa zlepšila dynamika auta, ale to si potvrdíme až doma. V ponuke je aj pohon 4 × 4.

Poďme sa však venovať dizajnu. A nielen detailom, ktorých na karosérii nájdete plno: držiaky na kapote, prísne tvarované LED svetlá, zamračený pohľad, terénna maska chladiča, kontrastný C-stĺpik a excentricky umiestnená kľučka kufrových dverí (nebojte sa, stále sa otvárajú smerom nahor).

20-palcové kolesá sú možno trochu zbytočný luxus. Podvozok si s nimi poradí bez pazvukov a dokonca aj s veľmi dobrým komfortom, ale autu s takýmto off-roadovým lookom by viac pristali 18-palcové disky s balónovými pneumatikami a terénnym dezénom.

Inzercia


Toto všetko sú však detaily a podstatný je väčší obraz. Doslova. Pointou tohto auta je totiž karoséria. Až 78 % z nej tvoria vysokopevnostné ocele, čo sa prejavuje na tichej jazde bez pazvukov a nebodaj aj pri náraze vysokou pasívnou bezpečnosťou.

Rodiny s deťmi však viac poteší iný údaj: 4 700. Toľko milimetrov má Torres na dĺžku. To znamená ozaj veľmi veľa miesta vnútri.

A čo takto údaj 703 – 839? To je totiž objem batožinového priestoru v závislosti od toho, či má Torres rezervu alebo nie a ako vidíte, Torres tu mieri na najvážnejší etalón z českej produkcie.

Pri jeho vysokej stavbe karosérie nie je rázvor 2 680 mm až taký výpovedný o priestore na zadných sedadlách. Poteší však veľmi dobrá šírka 1 890 mm – spomedzi konkurentov je Torres najširší.

Jazdné dojmy

A aké sú naše prvé jazdné dojmy? Z exteriéru ide novota, z interiéru do veľkej miery tiež. Panel klimatizácie je teraz na špeciálnom displeji, kde máte k dispozícii aj rýchly prístup k často používaným funkciám. Normálne podobné riešenie kritizujeme, ale tu majú veci svoje pevné miesto, takže len pokrčíme plecia nad nevyhnutným pokrokom.

Je pravda, že aj vďaka novému štíhlemu prístrojovému štítu, displeju klímy a ambientnému osvetleniu pôsobí kabína Torresu modernejšie, pričom kvalitné kožené čalúnenie sedadiel (môžete si zvoliť sivú, čiernu, ale aj hnedú či khaki farbu interiéru) mu dodáva potrebný punc kvality. Čakali by sme teda, že podobne nový bude Torres aj pri jazde. Ale tu sa takmer nič nezmenilo. Stále je to starý dobrý SsangYong. A to nie je zlé.

Robustný podvozok je predovšetkým komfortný a nevydáva žiadne pazvuky ani na spomínaných obrovských kolesách. Nie je to šoférske auto, ale šoféruje sa veľmi príjemne. Motor a celkové správanie pohonnej jednotky je taktiež na nerozoznanie od modelu Korando. Predajca, ktorý doviezol auto do Brna na testovacie jazdy, však spomínal, že Torres má nižšiu spotrebu a je svižnejší než Korando. Sme zvedaví či sa nám to potvrdí doma.

Zatiaľ však môžeme povedať, že Torres bude bomba. Vykrúca krky tým, aký je zaujímavý a nevšedný. A pritom si stále zachováva skvelú cenu.

V základe ponúkne veľmi slušnú výbavu (8 airbagov, LED svetlomety, digitálnu prístrojovku, automatickú klimatizáciu, konektivitu, parkovacie senzory, kvalitnú kameru a vyhrievanie sedadiel i volantu) a nezabúdajme ani na nadštandardnú záruku 5 rokov/100 000 km vrátane asistenčnej služby. Bude to trhák!

Aktualizácia: Ceny a výbava

Cenu modelu Torres sme do padnutia embraga nepoznali, to sa však už zmenilo. Začína sa na veľmi konkurencieschopnej hladine 27 990 € za výbavu Club. Style stojí od 30 990 €, top verzie Clever a Premium (obe s automatom v základe) stoja 34 990, resp. 37 690 €. Príplatok za prevodovku pri výbavách Club a Style je 1 990 €. Rovnako veľa si priplatíte za pohon 4 × 4, ktorý je k dispozícii od verzie Style.

Vzhľadom na mimoriadne bohatú základnú výbavu je cena modelu Torres nastavená veľmi zaujímavo. Za príplatok 590 € dostanete paket Club+ s vyhrievanými sedadlami, volantom, elektrochromatickým spätným zrkadlom a komplet elektrickými oknami.

Od výbavy Style už modelu Torres naozaj nič nechýba. Má aj užitočnú detekciu objektov v mŕtvom uhle, adaptívny tempomat (v kombinácii s automatom), kolenný airbag vodiča, bezkľúčový vstup a odomykanie, 18“ kolesá a najväčšie rozdiely sú v porovnaní s vyššími výbavami v čalúnení či asistenčných systémoch.

SsangYong Torres teda poriadne preverí zabehnutú konkurenciu.

 








Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.