TEST Škoda Superb Style 2,0 TSI 206 kW: Rozlúčkový test s českou vlajkovou loďou. Ako ďalej?

Vlajková loď Škody s tým najsilnejším motorom pod kapotou? Aký dojem vo mne zanechal diaľničný krížnik Superb počas finálneho týždňového testu?

Niektoré oblasti sklamali, iné potvrdili svoje prednosti.
Ako spolupracuje silný motor so 7-stupňovou prevodovkou DSG?
Vydané  Text: 

 

Škoda Superb právom patrí medzi etalón európskych ciest. Český liftback, alebo combi, je z pohľadu mnohých majiteľov lákavé auto predovšetkým vďaka priestoru na palube, solídnemu spracovaniu a relatívne dobrému pomeru cena-úžitková hodnota. Samozrejme, že Superb nie je, a ani nikdy nebol, určený pre všetkých a presne to môžem povedať aj o jeho dosluhujúcej generácii. Posledný redakčný test 3. generácie tohto obľúbeného modelu bol v znamení sily a výkonu. Pod jeho béžovou kapotou totiž pracoval najsilnejší motor 2,0 TSI s výkonom 206 kW. Ako sa ale hovorí, nie je všetko zlato, čo sa blyští…

Záver príbehu

Záverečný redakčný test aktuálnej generácie Škoda Superb mal byť viac-menej o krátkom zhodnotení výsledkov, ktoré tento model od roku 2015 dosiahol. Na cestách ho môžeme stretnúť v hojnom množstve a už dnes môžeme bez ostychu povedať, že ide o auto, ktoré ohrozilo aj dlhoročného kráľa triedy, Volkswagen Passat. Jeho štvrtá generácia tak preberie v celom koncerne za danú triedu podstatnú dávku zodpovednosti, a obe jej karosárske verzie budú pod drobnohľadom médií a širokej verejnosti. Veľké očakávania, ktoré sú kladené na nadchádzajúce mesiace a na príchod úplne nového Superbu, boli kedysi na ramenách tej dosluhujúcej generácie.

 

 

S odstupom času a po týždni s autom mám ale celkom zmiešané pocity. Od finálnej testovacej verzie som totiž čakal veľa. Hlavne čo sa spracovania a motorizácie týka. No v niektorých oblastiach realita pomerne výrazne zaostala za očakávaniami. A paradoxne sa to týka oblastí, ktoré mali byť hlavným lákadlom tohto modelu s testovaným najsilnejším motorom.

V krátkosti o motore

Na tomto mieste by som si dovolil povedať zopár vecí o najsilnejšom motore, aký bol dostupný pre tretiu generáciu Škoda Superb. Samotný agregát, ktorý sa nachádzal pod kapotou testovaného auta je už v poradí jeho druhou evolučnou zmenou. Pôvodný dvojliter vsádzal na rovnaký výkon, avšak krútiaci moment bol o 50 Nm nižší. Jeho charakteristickou vlastnosťou boli výfukov klapky, ktoré dokázali zahrať peknú symfóniu. Následne v roku 2018 prišla ekologická zmena. Volkswagen, a teda aj Škoda, motor výkonovo priškrtili na 200 kW a pribudol aj vynútený filter pevných častíc. Motor tak výkonovo mierne utrpel, čo sa v konečnom dôsledku odrazilo na jeho prejave.

Posledná evolučná zmena sa zamerala hlavne na zvýšenie krútiaceho momentu. Základ motoru pochádza z dielne Audi.

No a napokon aktuálna generácia, ktorá má opäť výkon 206 kW, no krútiaci moment sa zvýšil až na 400 Nm. Všetky tieto zmeny sa odohrali prevažne v pozadí. Ich cieľom malo byť oživenie samotného agregátu, ktorý je priamym nástupcom legendárneho šesťvalcového motoru 3,6 FSI. Výhodou dvojlitra je kultivovaný chod, čo bola jedna z vecí, ktorá sa od roku 2015 zmenila k lepšiemu.

280 koní pod kapotou

Škodu Superb, ako iste viete, nemusím nikomu presnejšie predstavovať a tak sa vrhnem rovno do jamy levovej. Začnem teda motorom. 206 kW. Poviete si, že takýto výkon musí s autom robiť zázraky. Aj keď 1732 kilogramov prevádzkovej hmotnosti určite robí svoje, z reakcií pohonnej jednotky a prevodovky som bol mierne sklamaný. K samotnému výkonu nemám čo zlé povedať. Tých 280 konských síl a 400 Nm krútiaceho momentu predsa len robí svoje a agilnosť motora je za mňa skvelá.

Dvojlitrové TSI s výkonom 206 kW pod prednou kapotou je síce dostatočne silné, no jeho spojenie s pomalšou prevodovkou mu uberá na „zábave“.

Skôr ma zarazilo miestami predlhé váhanie prevodovky. Čo sa týka zrýchlenia z pevného bodu, môžem povedať, že 5,3 sekundy, ktoré udáva výrobca, je blízko reality. Avšak ak chcete zrýchliť povedzme z 50 km/h v režime D, niekedy to autu pri kick down-e trvalo až takmer 3 sekundy. A to je až nebezpečne dlhá doba… Samozrejme, že samotné reakcie prevodovky viete zrýchliť využitím režimu S, no aj tak je doba dynamického zrýchlenia na môj vkus príliš dlhá. Podobné správanie som zaznamenal aj vo vyšších rýchlostiach, a preto pevne verím, že nová technika pod kapotou zatiaľ nepredstavenej 4. generácie Superbu tento problém eliminuje.

Môže byť

Inak čo sa týka samotnej prevádzky preplňovaného benzínového dvojlitra, na moje prekvapenie si vystačil s relatívne nízkou dávkou paliva. Beriem to totiž tak, že 280 smädných koní predsa len vyžaduje o niečo viac benzínu, ako bežný dvojlitrový motor TSI. Ako sumár však môžem vyhlásiť, že dlhodobá spotreba počas testu, ktorá je 0,2 litra pod magickým číslom 10, je na auto tohto typu slušná. Viem si dokonca predstaviť, že za určitých okolností sa hravo dostanete aj pod 9 litrov na 100 km.

Spotrebu mierne zvyšuje aj pohon všetkých klolies. Napriek tomu to nie je najhoršie.

Kde však apetít pohonnej jednotky skutočne cítiť, je mesto. Neustále rozbiehanie, zastavovanie a obiehanie si totiž účtuje daň v podobe 12 až 13 litrov benzínu na 100 km. Miernou kompenzáciou je potom diaľnica a okresky. Čo sa týka rýchlej diaľničnej jazdy, tu viete motor prinútiť uskromniť sa s deviatimi litrami. O liter až liter a pol menej je to potom pri pohodovej jazde na okresných cestách. Je ale pravdou, že Škoda Superb s týmto motorom je primárne diaľničný krížnik, takže ak to nebudete vyslovene preháňať a budete jazdiť v medziach zákona, pod 10 litrov sa bez akýchkoľvek problémov dostanete. Okrem toho, na vyšších hodnotách spotreby má svoj podiel aj pohon všetkých štyroch kolies, ktorý je pri tejto motorizácii automatickou voľbou.

A čo interiér?

Toľko k srdcu auta, poďme sa posadiť za volant. Manažérsky model, ktorý pre českú automobilku znamená prestíž a ukážku možností, to je presne Škoda Superb. Jeho interiér preto aj po rokoch spĺňa najprísnejšie dizajnové kritériá. Osobne si dovolím povedať, že ani o 20 rokov nebude pôsobiť zastaralo. Bez pochýb je nasilnejšou stránkou auta ponuka miesta. A to ako pre pasažierov vpredu, tak aj pre cestujúcich na zadnej lavici. V tejto oblasti sa Škoda Superb dlhé roky drží na popredných miestach. Aktuálne sa navyše v danej triede nájde pre ňu len ťažko nejaká konkurencia.

Čo sa ale rokmi príliš nezmenilo je kvalita interiéru. Bohužiaľ, a hovorím to celkom nerád, nakoľko som fanúšikom značky, kvalita dielenského spracovania zaostala za mojimi očakávaniami. Nejde o lícovanie jednotlivých dielcov, ale skôr o pocit, že interiér má kde tu nejakú vôľu a kde tu sa ozve nejaké to zavŕzganie. Týka sa to predovšetkým dielcov vyrobených tvrdších plastov. Reč je teda napríklad o ráme digitálneho prístrojového štítu, lemovaní displeja infotainmentu a stredovej konzoly alebo taktiež aj o dekoračnej lište cez celú šírku palubnej dosky. Bohužiaľ, toto sú veci, ktoré si podrobne všímam a na auto za viac ako 53-tisíc eur sa mi nehodia…

Na shledanou Škoda Superb 3!

Inak je Škoda Superb aj po rokoch od predstavenia aktuálnej generácie, či po čase od uvedenia „slovenského faceliftu“ počas Majstrovstiev sveta v hokeji 2019, stále lákavým vozidlom. Osobne by som si pri konfigurácii možno zvolil ešte adaptívny podvozok. Ale to len preto, aby som mal ešte o niečo vyšší komfort na palube. Klasický podvozok totiž v kombinácii s 19-palcovými diskami kolies a pneumatikami s rozmerom 235/40 R19 môže pôsobiť mierne tvrdšie. Na druhú stranu, jeho silnou stránkou je dobré zvládanie nerovností a stabilita pri rýchlej jazde zákrutami. Podľa môjho názoru, Superb 3. generácie je výborným autom a jeho posledné kusy zmiznú zo showroomov extrémnou rýchlosťou. Preto ak máte o toto auto záujem, poponáhľajte sa! Štvorka je totiž už za dverami…

Nová Škoda Kodiaq: Nafta zostáva, manuál definitívne končí! Veľkorysý priestor bude ešte veľkorysejší a to nie je všetko…

Technické údaje Škoda Superb Style 2,0 TSI 206 kW
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 869 x 1 864 x 1 468 mm
Rázvor  2 841 mm
Prevádzková hmotnosť 1 732 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 265 kg
Objem batožinového priestoru 625 / 1 760 litrov
Výkon motora 206 kW / 280 koní pri 5 000 až 6 500 otáčkach
Krútiaci moment 400 Nm pri 2 000 až 4 900 otáčkach
Kapacita nádrže 66 litrov
Palivo benzín
Zrýchlenie 5,3 s
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Spotreba – test 9,8 l/100 km
Cena – test 53 375 eur

 




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Spravodajstvo

Podvodníci a zlodeji si vydýchnu. HAKA oficiálne končí po 7 rokoch. Iniciatívu občanov štát prebrať nechcel, vraj kto by to robil

  • HAKA, občianska iniciatíva, ktorá pomáhala hľadať kradnuté vozidlá, končí. Štefan Farkas a Roman Grožaj projektu venovali niekedy aj 12 hodín denne a bez akéhokoľvek financovania.

     Zaujímali nás dôvody, prečo s projektom končia a čo bude nasledovať. Prikladáme archívny rozhovor so zakladateľom Štefanom Farkasom z mája 2019
  • Redakčný špeciál

    Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.